رفتن به محتوای اصلی

هتل محل اقامت شاه ایران در بیروت برای همیشه تعطیل شد

هتل محل اقامت شاه ایران در بیروت برای همیشه تعطیل شد

هتلی که 6 دهه پیش میزبان محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران در تنها سفرش به لبنان بود، پس از هفتاد سال فعالیت برای همیشه درهایش را بست.

هتل بریستول که سال‌هاست از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد، پس از انتشار کرونا در لبنان و اعلام قرنطینه و محدودیت رفت و آمد، اعلام کرد برای همیشه درهایش را می‌بندد، تعطیل شده و به کار خود پایان می‌دهد.

Image removed.
 

این هتل 5 ستاره که 157 اتاق دارد، در سال 1951 کار خود را آغاز کرد و 6 سال بعد میزبان شاه ایران بود. محمد رضا پهلوی در 16 دسامبر 1957 برای سفری یک هفته‌ای به بیروت رفت و در این هتل اقامت گزید.

این سفر به دعوت کمیل شمعون، دومین رئیس‌جمهوری لبنان پس از استقلال این کشور، صورت گرفت. دانشگاه بیروت در این سفر به شاه ایران مدرک دکترای افتخاری اعطا کرد.

Image removed.

محمدرضا پهلوی در سخنرانی که در 18 دسامبر کرد، با اشاره به تمدن کهن لبنان گفت: «مراکز فرهنگی بیروت که وارث تمدنی کهن هستند، پیوسته مورد علاقه و احترام ایرانیان بوده‌اند و بسیاری از ایشان از دوران تحصیلی خود در این دانشگاه‌ها خاطرات دلپذیری دارند. ما همیشه لبنان را به صورت کشوری مترقی با سطح فرهنگی عالی و با سنن استوار دموکراسی و آزادی شناخته‌ایم و این همان خصایصی است که احترام همه مردم نیک‌اندیش جهان را به کشور شما جلب کرده‌است. شما برای ما وارث ملت بزرگی هستید که یکی از ارکان فرهنگ بشر بوده و اموری چون خط و حساب و فن دریانوردی را به جهانیان ارمغان داده‌است. در عصر حاضر نیز کشور شما یک کانون فرهنگی و بازرگانی است که اتباع فراوان در آن گوشه و کنار جهان روح فعالیت و سنن بشردوستی و آزادی خود را زنده نگاه می‌دارند. ما به ملت شما با احترام قلبی می‌نگریم و خوشوقتیم که همه مردم جهان را نیز در این نظر با خود شریک می‌یابیم.»

Image removed.

طراحی داخلی هتل بریستول بر عهده معمار سرشناس فرانسوی جان روییر بود و این هتل در هفت دهه فعالیتش علاوه بر شاه ایران، میزبان ژاک شیراک رئیس‌جمهوری سابق فرانسه هم بود. بریستول اولین هتل لبنانی بود که پیست اسکی اختصاصی داشت ولی این پیست در جنگ داخلی لبنان به بیمارستانی برای صلیب سرخ تبدیل شد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
العربیه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید