رفتن به محتوای اصلی

در باب کارو گارگر و مشکلات این عزیزان

در باب کارو گارگر و مشکلات این عزیزان

درباب کار و کارگر(ضیاءمصباح )

 - نظریه ای اقتصادی میگوید : برای تامین عدالت اقتصادی تنها یک ضابطه علمی وجوددارد و  اتحادیه کارفرمایان و کارگران لازمست تمرکز خودرا روی ان بگذارند وآن اینکه :

 هر کارخانه چه در قد و قواره  جنرال موتورز امریکا یا بنگاه ۵ نفره در هند و شرکت دولتی و خصوصی یا خصولتی در ایران از مبلغ فروش یا درآمد واقعی ( نه سو د) ۲۵ تا ۳۰ درصدش را میتواند حد اکثر  طبق ضابطه «مدرک و سابقه کار »به نیروی انسانی در اختیار بپردازد

بقیه بطور اصولی در رابطه با : استهلاک وسایل، ماشین آلات  و دستگاهها ، بهره وامها ، سود سهام ، اجاره مکان ، رفت و آمد « سرویس »، هزینه های بالاسری و....بایستی منظور گردد و گرنه فعالیت مقرون به صرفه و مصلحت نخواهد بود ....

 _  خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران گفت :  در جلسه رسیدگی به اعتراض گسترده کارگران معادن منطقه کرمان از  خبرنگاران و نمایندگان کارگران معادن زغال‌سنگ خواستند  جلسه را ترک کنند .

 _  استاندارگفت: مدیرعامل شرکت فولاد و نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت باید  پاسخگو باشند که واگذاری این شرکت به چه صورت انجام شده تا ابهامات برطرف شود.

 _ شرکت معادن زغال سنگ کرمان سال ۱۳۹۲ برای تهاتر بدهی‌های دولت به «شرکت صندوق بازنشستگان فولاد» واگذارو اخیرا  قرار است به مدیریت  شرکت دالاهو در آِید .

 _ کارگران به این واگذاری معترض‌اند و نگران از دست رفتن امنیت شغلی‌شان.

 _ موقت و یکساله بودن قرارداد کار را باید در این شرایط طبیعی دانست ودر همه‌جا حتی دولت هم یکساله بسته می‌شود اما «این ضمانت را می‌دهیم که قرارداد کارگری بدون دلیل رد و منجر به اخراج نشود.

اما بعد : «براساس آمار وزارت کار - 35درصد از ۹۶ درصد قراردادهای موقت -کارگران از مزایای شغلی بهره مند نیستند، بدین معنی که  ۳۵ درصد از کارگران  فقط پایه حقوق دریافت می کنند» و«شورای سه نفره  تعیین حقوق  و دستمزد» افزایش حقوق کارگران را حتی معادل  تورم سالیانه لحاظ نکرده اند .

 امسال تورم نزدیک به ۴۱ درصد  ولی حقوق کارگران با همه حرف و حدیث ها  حدود  20درصد افزایش یافته یعنی  ۲۰ درصد کمتر از حقوق سال گذشته انان ،چون  ارزش پول پایین آمده و به تبع آن قدرت خرید نیز کاهش یافته . ریالی  که  به دست کارگران می رسد  از نظر قدرت خرید و ارزش پول  کمتر شده و این قشر را بشدت در معرض آسیب های گوناگون  و سبد معیشتی آنها را کوچک ترکرده است .

از منظری دیگر قراردادها به گونه ای نوشته می شود که فقط  نظر کارفرما را تامین و کارگر ناچار است امضا کندوپس از یک سال  اگر نیاز به نیروی کار نباشد همکاری او خاتمه مییابد .

 دستمزدهاباید  به گونه ای باشد که جامعه حقوق بگیر  حداقل نیازهای معیشتی خود را بتواند در حالت شرافتمندانه تامین کنند.

 مشکلات بسیاری  در فضای  کسب و کار ، قوانین و مقرراتی که دائما از لحاظ مالیات ها ، عوارض و....تغییر می کنددر برابر کارفر مایان  که باید انگیزه مدیریت وسر مایه گذاری داشته باشند قرار دارد .

 نظام اقتصاد مبتنی بر بازار به همه عرصه ها یعنی بازار کار، سرمایه،  کالا ،  ارزآوری و...لازم است توجه نماید تا در عمل  رقابت واقعی بدون نیاز به برقراری ارتباطات غیر معقول و برخورداری از رانت بوجود آِید  .

 موسسات کوچک و متوسط( SME )در بیشتر موارد قراردادها را موقت می بندند زیرا در رقابت با تولیدات موسسات دولتی یا خصولتی ناتوان و با حداقل هزینه و  سرمایه در گردش خط تولید را سر پا نگه میدارندو نمیتوانند به کارگران  دستمزد مناسب  پرداخت و پوشش های دیگر را فراهم سازند .

قوانین کار و سیاست های پولی و مالی باید در جهت کاستن از تورم و رکود تورمی که بلای جان اقتصاد با بی تدبیری های بسیار روشن طی 4 دهه اخیر شده ،سامان یابد که نگارنده بشرح سوابق موجود بدفعات به این مهم پرداخته است  .

وقتی وضعیت رکود تورمی از بین برودحقوق و دستمزدها تکافوی مخارج را مینماید،ارزش پول کاهش نمیابد  تولید با کیفیت افزایش و باعث اشتغال شده  افزایش درآمد ملی و  درآمدهای مالیاتی دولت را در پی دارد .

رشد اقتصادی دروضعیت نامطلوبی قرارگرفته ،حکومت منابعی را هرچند ناکافی برای کسب و کارها اختصاص داده که از منابع بانک مرکزی یا صندوق ذخیره ارزی تامین و نهایتا باعث افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد.

مجموعه حکومت ضرورت دارد با وام های طویل المدت  و تسهیلات ارزان  به بنگاه های کوچک ، متوسط و کسب و کارها - تقاضا و عرضه را تحریک نماید.

 و بالاخره با همه این احوال  به نهادهای متولی بنگاهها ی دارای نفوذ و بر خوردار از رانت که بانگاه مادی و سیاسی به تمامی مسائل در داخل کشورمان ودر سطح منطقه مینگرند باید گفت : مشکلات مدیریت اقتصادی بمراتب بیشتر از آن ا ست  که قابل تصورباشد  و گاه و بیگاه برای خالی نماندن عریضه در مصاحبه ها بصورت شعار گونه اعلام طرح میشود  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید