رفتن به محتوای اصلی

زلزله دماوند در استان تهران را لرزاند؛ دو کشته و ۲۳مصدوم برجا گذاشت؛ توصیه مقا

زلزله دماوند در استان تهران را لرزاند؛ دو کشته و ۲۳مصدوم برجا گذاشت؛ توصیه مقا

گزارش‌های اولیه حاکی است که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ساعت یک بامداد جمعه دماوند در استان تهران را لرزاند. سخنگوی اورژانس کشور هم می‌گوید، یک مرد در منطقه دماوند در حین فرار دچار حادثه شده و درگذشت.

به گفته مقام‌های اورٓژانس همچنین۱۳ نفر در دماوند، تهران و کرج مصدوم شده‌اند.

 

در پی وقوع دو زلزله پیاپی به شدت ۲/۹ ریشتر و ۵/۱ ریشتر در تهران و چند پس لرزه، مقام‌های مسئول از اعلام آباده باش اورژانس و نیروهای امدادی و اعزام گروه‌های ارزیاب به منطقه مرکزی زلزله در دماوند خبر دادند و به مردم توصیه کردند که همچنان در بیرون از منازل‌شان بمانند.

حمیدرضا خالدی، سخنگوی اورژانس کشور از افزایش شمار مصدومان و جان‌باختگان زلزله‌ ۵/۱ ریشتری به مرکزیت دماوند خبر داد و گفت که تاکنون ۲۳ نفر مصدوم در استان‌های تهران و البرز گزارش شده است. او گفت که در گیلاوند ٦ نفر و آبعلى یک نفر، شهرستان تهران ١٢ نفر، شمیرانات یک نفر و در استان البرز نیز دو نفر حین فرار در لحظه وقوع زلزله مصدوم شدند.

همزمان پیرحسین ککولیوند، رییس اورژانس کشور شما جانباختگان زلزله را تاکنون دو نفر اعلام کرد و گفت که یکی از جانباختگان، یک مرد ۶۰ ساله است که در گیلاوند حین فرار در لحظه وقوع زلزله دچار سانحه شد و جان باخت.

در پی وقوع دو زلزله پیاپی، بسیاری از مردم پایتخت از منازل خود خارج شده‌اند و شماری از شهروندان با خودروهای خود صف طولانی را در حاشیه اتوبان‌ها تشکیل داده اند و رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره حضور مردم در خیابان‌ها، میادین و پارک‌ها به دلیل نگرانی‌های پس از وقوع زلزله ۵/۱ ریشتری، گفت: «توصیه نمی‌کنیم مردم به خانه‌هایشان بازگردند اما فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.»

همزمان رییس هلال احمر دماوند نیز گفت که مردم دماوند باید ضمن همراه داشتن چند پتو و لباس گرم، ساعات آتی را در فضای باز سپری کنند و از قرار گرفتن در مکان‌های مسقف فعلا خودداری کنند.

به دنبال این زلزله تاکنون هشت پس لرزه دیگر نیز  رخ داده است که بزرگترین آن ۳/۵ ریشتر اعلام شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت که زلزله اصلی به قدرت ۵/۱ ریشتر در مرکزیت دماوند اتفاق افتاده و تاکنون خسارتی گزارش نشده است اما احتمال وقوع پس لرزه همچنان ادامه دارد و در حال حاضر پیگیر هستیم، مردم نکات ایمنی را رعایت کنند.

همزمان رییس امداد و نجات هلال احمر خبر داد که پنج تیم ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله زده اعزام شدند و از مردم تقاضا داریم خونسردی خود را حفظ کنند رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه گفت: «زلزله‌ای که دقایقی پیش پایتخت را لرزاند در استان‌های البرز، قم، قزوین و بخش‌های از مازندران نیز احساس شد.» 

فریبرز ناطقی، استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله دقایقی قبل گفت که «به شهروندان تهرانی توصیه می‌کنم چنانچه ساختمان محل سکونت‌شان ناایمن و فرسوده است، برای حدود سه ساعت از منزل خارج شوند.»

همزمان سخنگوی ارتش اعلام کرد که یگان‌های ارتش در تهران و استان‌های همجوار، آماده کمک‌رسانی هستند و در صورت لزوم و نیاز، اقدام خواهند کرد.

 

 

این زمین لرزه در تهران و استان‌های البرز، قم و قزوین نیز احساس شده است.

تصاویر منتشر شده از تهران نشان می‌دهد درپی این زلزله شماری از شهروندان از نگرانی به خیابان‌ها آمده‌اند و در پارک‌ها و فضاهای باز حضور دارند.

 
Image removed.
EMSC
 

✔@LastQuake

 
 

M4.8 () strikes 61 km SE of () 15 min ago. Updated map of its effects:

Image removed.

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، گفته است: «زلزله اصلی به قدرت ۵.۱ ریشتر در مرکزیت دماوند اتفاق افتاده و تاکنون خسارتی گزارش نشده است.»

اسماعیل نجار اضافه کرده است: «احتمال وقوع پس لرزه همچنان ادامه دارد و در حال حاضر پیگیر هستیم مردم نکات ایمنی را رعایت کنند.»

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم در این زمینه گفته است: «زلزله ۵.۱ ریشتری در عمق ۷ کیلومتری دماوند رخ داد که تهران و شهرستان‌های استان تهران هم لرزیدند.»

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از مردم خواسته است که «خونسردی خود را حفظ کنند.»

از سوی دیگر رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور به شبکه خبر گفته است، گسل مُشا در شش کیلومتری دماوند فعال شده است.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور هم گفته است: شش مصدوم ترومایی ناشی از فرار و فوت یک مرد۶۰ ساله در حین فرار در منطقه دماوند گزارش شده‌است.

مجتبی خالدی در ادامه اضافه کرد: «همچنین در استان تهران و شهر تهران نیز پنج نفر و در استان البرز نیز دو نفر به علت ترس و فرار دچار مصدومیت شدند.»

بازگشایی درب‌های ۵ مجموعه ورزشی

در همین حال،‌ وزارت ورزش و جوانان، اعلام کرده است دربهای استادیوم آزادی، تختی، کشوری، شیرودی و انقلاب برای استقرار مردم باز شد.

طبق این گزارش، «تمامی اماکن روباز ورزشی استان تهران آماده پذیرایی از مردم در صورت تمایل» هستند.

زلزله در استان لرستان

در همین حال، زلزله‌ای به بزرگی ۴ درجه حوالی فيروزآباد در استان لرستان را لرزاند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو فردا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید