رفتن به محتوای اصلی

زنان ایران برای برابری پایدار خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده هستند !

زنان ایران برای برابری پایدار خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده هستند !

کارگروه حقوق بشر زنان ایران برای برابری پایدار
خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده است
نسرین ستوده وکیل حقوق بشر، زندانی سیاسی وعضو کانون مدافعان حقوق بشر از سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، در اعتراض به برخوردهای غیرقانونی و بی‌اعتنایی مسئولان قوه قضائیه به حق آزادی مشروط زندانیان و دیگر حقوق زندانی ان سیاسی بویژه در شرایطی که بیماری کرونا در زندان‌ها شیوع پیدا کرده است، دست به اعتصاب غذا زد. وی با یادآوری دخالت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در احکام صادرشده علیه متهمان، ادامه حبس در دوران همه‌گیری کرونا و شرایط حاکم بر زندان‌ها را غیرممکن خوانده‌ است.
۷مرداد ۱۳۹۹ رضا خندان، همسر نسرین ستوده اعلام کرد که دادستان تهران تمامی حساب‌های بانکی نسرین را مسدود کرده‌ است. در ادامه فشارها بر وی و خانواده‌اش، مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده، به دادسرای اوین احضار شده‌ است. ماموران امنیتی در حوالی ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ (۱۷ اوت ۲۰۲۰) به منزل نسرین ستوده و رضا خندان آمدند و دختر آنها را بازداشت کردند. علت این رفتارها «فشار بیشتر بر نسرین ستوده است که با خواست آزادی زندانیان سیاسی، اعتصاب غذا کرده‌است. مهراوه خندان، ساعاتی بعد با قرار کفالت صد میلیون تومان آزاد شد.
محمد مقیمی وکیل نسرین ستوده در تاریخ ۲۰۲۰/۸/۱۸ در خصوص وضعیت موکلش نسرین ستوده به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت و خواستار آزادی بدون قید و شرط وی و دیگر زندانیان سیاسی در ایران شد.
در نوزدهمین روز اعتصاب غذای نسرین ستوده، ما، کار گروه حقوق بشر زنان ایران برای برابری پایدار، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط خانم ستوده و رفع تمامی اتهامات علیه وی و اعضای خانواده اش هستیم.

اطلاعات بیشتر در مورد نسرین ستوده

نسرین ستوده وکیل حقوق بشری، عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و انجمن حمایت از حقوق کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان سیاسی، کنشگران حقوق بشر، معترضان حجاب اجباری (دختران خیابان انقلاب)، کودکان قربانی کودک آزاری و کودک مجرمان در معرض اعدام را برعهده داشته‌ است. وی در سال ۲۰۱۲ میلادی برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف

پارلمان اروپا و در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه لودویک تراریو که توسط ائتلافی از کانون وکلاهای اروپایی بوجود آمده، شد. نسرین ستوده دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه شهید بهشتی است.
او در ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ به اتهامات زیر بازداشت شد:
"اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر".
نسرین ستوده از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال حبس و ۲۰ سال ممنوع الخروجی از کشور و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال کاهش یافت (از اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی تبرئه شد) و ممنوع الخروجی و تعلیق پروانه نیز هر یک به ۱۰ سال تقلیل یافتند.

وی در طول دوران حبس ۸ بار اعتصاب غذا کرده است که طولانیترین آن در اعتراض به ممنوع الخروجی دخترش مهراوه خندان ۴۹ روز به طول انجامید.

او پیش از اولین بازداشت، بارها به‌خاطر فعالیت‌های حقوقی‌اش مورد تهدید قرار گرفته بود. گروه‌های فشار از وی خواسته بودند که از وکالت شیرین عبادی کناره گیری کند.
پس از آزادی، محکومیت ۱۰ سال تعلیق پروانه وکالت وی به علت اینکه در صلاحیت دادگاه انقلاب نبود، قابلیت اجرا نداشت. بنابراین، حکومت کانون وکلای دادگستری مرکز را برای تعلیق پروانه وکالت وی تحت فشار قرار داد. بدین ترتیب، پروانه وکالت وی از سوی دادگاه انتظامی کانون وکلاء و به درخواست دادستانی به مدت ۳ سال تعلیق شد که موجب تحصن وی در مقابل کانون وکلاء شد. در نهایت دادگاه انتظامی کانون وکلاء با اعمال تخفیف، این محکومیت را به ۶ ماه کاهش داد.

او بار دیگر در روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت شد. پس از بازداشت برای وی قرار وثیقه تعیین شد. اما به دلیل عدم تودیع وثیقه، تا زمان تأمین وثیقه به بند عمومی زندان اوین منتقل شده‌است. دلیل این بازداشت، شکایت دادستان کاشان از وی بوده است. این شکایت مدتی پس از انجام دادن چند مصاحبه از سوی ستوده در دفاع از یکی از موکلانش که پیشتر در کاشان بازداشت شده بود؛ رخ داد.
وی به اتهامات: "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام"، "عضویت موثر در گروهگ غیرقانونی و ضدامنیتی کانون مدافعان حقوق بشر، لگام و شورای ملی صلح"، "تشویق مردم به فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن"، "ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی"، "اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب بطور غیابی محاکمه و ۳۳ سال و ۶ ماه حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد که با احتساب ۵ سال محکومیت قبلی او در مجموع ۳۸ و ۶ ماه حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکومیت دارد. وی در اعتراض به رعایت نشدن اصول دادرسی عادلانه از حضور در دادگاه خودداری کرد و از وکلایش نیز خواست که در دادگاه شرکت نکنند.
رضا خندان همسر وی نیز به بهانه اطلاع در خصوص وضعیت همسرش و در راستای فشار به وی و خانواده اش در سال ۱۳۹۷ به اتهامات: "تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی" به ۶ سال حبس محکوم شده است.
گروه کار حقوق بشر زنان ایران برای برابری پایدار
شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید