رفتن به محتوای اصلی

تاجیکستان ۲۰ هزار نیروی تازه در مرز با افغانستان مستقر می‌کند

تاجیکستان ۲۰ هزار نیروی تازه در مرز با افغانستان مستقر می‌کند
نگرانی آسیای میانه از پیشرفت طالبان

در این جلسه رجبلی رحمان علی، فرمانده نیروهای مرزبانی و رمضان رحیم‌زاده، وزیر کشور (کارهای داخلی) تاجیکستان در باره وضعیت در مرز این کشور با افغانستان گزارش داده‌اند.

جلسه شورای امنیت تاجیکستان در مورد تقویت حفاظت از مرز و اعزام نیروهای اضافی به مناطق "ضروری" تصمیم گرفته.

در این جلسه امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان که فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور است، به وزیر دفاع دستور داده تا برای تحکیم مرز تاجیکستان با افغانستان ۲۰ هزار نیروی ذخیره اعزام کند.

در جلسه شورای امنیت ملی تاجیکستان به مسائل جلوگیری از جرایم فراملی، دهشت‌افکنی و افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدِر هم توجه شده.

صحبت‌های تلفنی میان رهبران سه کشور آسیای میانه‌

بعد از ظهر روز دوشنبه، ۵ ژوئیه/جولای امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان با قاسم-ژامرت طاقه‌یف، رئیس جمهوری قزاقستان گفتگوی تلفنی انجام داده است.

به نوشته "خاور"، خبرگزاری دولتی تاجیکستان، یکی از موضوعات اصلی در این صحبت وضعیت فعلی نظامی و سیاسی در افغانستان بوده است.

رؤسای جمهوری دو کشور از تشدید اوضاع در ولایت‌های شمال و شمال شرق افغانستان اظهار نگرانی کرده‌اند.

مقامات در تاجیکستان می‌گویند، با هدف جلوگیری از تهدیدهای امنیتی به کشورهای آسیای میانه‌، رهبران تاجیکستان و قزاقستان به اتخاذ تدابیر مشترَک برای تحکیم همکاری‌های امنیتی‌شان تأکید کرده‌اند.

موضوع امنیت منطقه را امام‌علی رحمان امروز طی تماس تلفنی با شوکت میرضیایف، همتای ازبکش نیز بررسی کرده است.

رؤسای جمهوری‌های تاجیکستان و ازبکستان وضعیت در امتداد مرزهای خود با افغانستان را "تشویش‌آور"(نگران‌کننده) خوانده‌اند.

آقای رحمان دلایل عقب‌نشینی نیروهای نظامی افغانستان به خاک تاجیکستان را به همتای ازبکش توضیح داده است.

Image removed.

 

ارگ ریاست جمهوری افغانستان هم اعلام کرده که اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با همتای تاجیک خود در مورد وضعیت گفتگوی تلفنی کرده است.

به گفته دفتر مطبوعات رئیس جمهوری تاجیکستان، در گفتگوی تلفنی امامعلی رحمان با شوکت میرضیایف وضعیت در مرز با افغانستان"خیلی پرتنش" ارزیابی شده.

دو کشور همسایه اعلام کرده‌اند که همکاری‌های نهادهای امنیتی و انتظامی خود را برای تحکیم حفاظت از مرزشان با افغانستان هم آهنگ می‌کنند.

پناه آوردن صدها نظامی افغان به تاجیکستان

تبادل نظر در رابطه به شدت گرفتن وضعیت نظامی و سیاسی در شمال افغانستان میان رهبران سه کشور آسیای میانه‌ در حالیست که به گفته مرزبانان تاجیک شب گذشته ۱۰۳۷ سرباز و افسر افغان در امتداد مرز ولایت بدخشان افغانستان به خاطر "نجات جان خود" به ولایت کوهستان بدخشان تاجیکستان پناه آوردند.

نیروهای مرزبانی تاجیکستان اعلام کردند که طالبان شب گذشته نواحی خواهان، شکی، مایمی، شغنان و اشکاشم ولایت بدخشان افغانستان را سقوط داده‌اند.

این نواحی با ناحیه‌های شمس‌الدین شاهین استان ختلان و نواحی درواز، ونج، خاروغ و اشکاشم استان بدخشان تاجیکستان هم‌مرز می‌باشند.

از ۲۲ جون/ژوئن، یعنی از دو هفته پیش تا دیروز، در چهار مورد دیگر هم نظامیان افغان در پی درگیری با طالبان وادار به پناه آوردن به خاک تاجیکستان شده بودند.

بدین ترتیب، در پنج مورد بیش از ۱۵۸۰ نظامی افغان در پی حمله طالبان به آنها به خاک تاجیکستان عقیب‌نشینی کردند.

منابع نیروهای مرزبانی تاجیکستان می‌گویند که به سربازان افغان سرپناه و غذا داده اند.

هرچند معلوم نیست که سرنوشت آنها چه خواهد شد و آنها کی به افغانستان انتقال داده می‌شوند.

پیامدهای ناامنی برای همسایه‌‌های شمالی افغانستان

کشورهای آسیای میانه‌ از پیشروی بی‌سابقه طالبان در مناطق شمال افغانستان نگرانند. زیرا در صورت استقرار درازمدت طالبان در مناطق شمال و شمال شرق افغانستان که با سه جمهوری آسیای میانه‌، یعنی تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان هم‌مرز هستند، نگرانی‌ها از خطر سرازیر شدن پناهجویان افغان به کشورهایی مثل تاجیکستان و ازبکستان عمیق‌تر می‌شود.

از طرف دیگر، حضور صدها پیکارجوی تاجیک و ازبک و چچن در صفوف گروه‌های دهشت‌افکن در افغانستان و تهدید آنها به جمهوری‌های آسیای میانه‌ برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی، نگرانی‌های مقامات و مردم معمولی این کشورها را بیشتر کرده.

شاید با توجه به این وضعیت ازبکستان هفته گذشته در تفاوت با تاجیکستان مانع ورود ۵۰ نظامی افغان به قلمروش شده بود.

نگرانی دیگر، تأثیر اوضاع سیاسی و نظامی افغانستان روی روابط تجاری و اقتصادی این کشور با جمهوری‌های آسیای میانه‌ است.

به عنوان مثال، گذرگاه مرزی بندر شیرخان در جنوب تاجیکستان از دو هفته بدین سو بسته است و این وضعیت باعث افت قابل ملاحظه داد و ستد میان دو کشور شده.

با توجه به این مسائل، کارشناسان معتقدند که رهبران کشورهای آسیای میانه‌ در وضعیت حساسی قرار دارند و هیچ کدام از آنها طرفدار رویارویی با گروه طالبان نیستند.

شاید به این دلیل است که در همه اخبار و گزارش‌های رسمی در این کشورها از جمله در تاجیکستان دلیل اجازه ورود نظامیان افغان به خاک این کشور "ایین همسایه‌داری" و "نجات جان" نظامیان افغان عنوان شده.

رسانه‌های دولتی تاجیکستان تأکید می‌کنند که این کشور نمی‌خواهد به امور داخلی افغانستان "دخالت" کند و امامعلی رحمان هم از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید