رفتن به محتوای اصلی

جو بایدن: بهترین تصمیم برای آمریکا خروج از افغانستان بود

جو بایدن: بهترین تصمیم برای آمریکا خروج از افغانستان بود

 

 

 

او در نخستین سخنرانی خود پس از تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خطاب به مردم آمریکا گفت که منافع ملی کشورش فقط یک چیز است: از افغانستان به عنوان پایگاه حمله به آمریکا استفاده نشود.

او گفت "بهترین تصمیم برای آمریکا خروج از افغانستان بود."

منتقدان جو بایدن او را به خیانت به متحدان افغان، به خطر انداختن منافع امنیتی آمریکا و ضربه زدن به اعتبار ایالات متحده در جهان متهم کرده اند .

از سوی دیگر گروه اسلام گرای طالبان پس از خروج آخرین سربازان آمریکایی آنچه یک پیروزی می خواند را جشن گرفته است.

جو بایدن انتقادهای گسترده از تصمیم خود را رد کرد و گفت که ابدا قصد نداشت پس از ۲۰ سال جنگ، یک نسل دیگر از آمریکایی‌ها را به آن کشور اعزام کند.

آقای بایدن گفت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق با طالبان معامله کرده و به توافقی رسیده بود و او بعد از ورود به کاخ سفید، دو گزینه داشته است: پایبند ماندن به توافق ترامپ با طالبان یا شدت دادن جنگ و اعزام هزاران نیرو به افغانستان که او گزینه اول را انتخاب کرد.

او گفت که عملیات تخلیه منظم تر و زودتر از کابل مقدور نبود، چرا که هجوم به فرودگاه در هر شرایطی رخ می داد.

جو بایدن گفت که آمریکا طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود و عملیات عظیم تخلیه بیش از ۱۲۰ هزار نفر را به پایان رسانده و از نظامیان و دیپلمات‌های آمریکایی به خاطر این ماموریت خطرناک قدردانی کرد.

آقای بایدن افزود هرچند این پیش فرض که دولت افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی دوام خواهد آورد اشتباه از آب در‌آمد، اما او مدعی شد که دولتش برای پیامدهای این سناریو آماده بود و شش هزار نیرو به فرودگاه کابل اعزام کرد تا عملیات تخلیه را آغاز کند.

Image removed.

 

جو بایدن گفت آمریکا تا به حال حداقل ۱۰۰ هزار افغان را از کشورشان خارج کرده اما به گفته او این پایان کار نیست. او گفت که فقط به حرف طالبان بسنده نخواهد کرد بلکه رفتار و کردار آنها در خصوص تعهدشان برای اجازه خروج مردم از کشور را ملاک قرار خواهد داد.

گروه طالبان وعده داده است به کسانی که دارای مجوز لازم هستند اجازه خروج از کشور را خواهد داد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته است که طالبان باید به قول خود عمل کند.

رییس جمهوری آمریکا گفت که چین و روسیه دوست داشتند که آمریکا یک دهه دیگر در افغانستان باقی بماند. جو بایدن همچنین گفت که خطر تروریسم تغییر کرده است.

او هشدار داد: کار ما با گروه داعش تمام نشده است.

خروج شبانه

دوشنبه شب در پی خروج آخرین نظامیان آمریکایی از فرودگاه بین المللی کابل، گروه طالبان اعلام پیروزی کرد و نفرات آن روز سه‌شنبه وارد فرودگاه شدند.

ژنرال کِنِت مکنزی، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای نظامی آمریکا، سپس در کنفرانس خبری وزارت دفاع این کشور تایید کرد که آمریکا خروج از افغانستان را کامل کرده و آخرین پرواز آمریکا نیمه شب کابل فرودگاه بین‌المللی کابل را ترک کرده است.

ژنرال کریس داناهیو و راس ویلسون، سفیر آمریکا در افغانستان در این پرواز کشور را ترک کردند.

ژنرال مکنزی گفت که خروج دوشنبه شب، پایان تخلیه نظامی و پایان ماموریتی ۲۰ ساله است که پس از حمله ۱۱ سپتامبر آغاز شد.

در دو دهه گذشته در مجموع ۲۴۶۱ نیروی نظامی و غیرنظامی آمریکا در افغانستان کشته شدند و تعداد مجروحان آمریکا در این جنگ به ۲۰ هزار نفر بالغ می‌شود.

Image removed.

 

شماری از مقام‌های طالبان امروز از فرودگاه کابل بازدید کردند.

Image removed.

تحلیل آنتونی زورکر خبرنگار بی بی سی در واشنگتن

جو بایدن در این سخنرانی سعی کرد بعد از یک ماه هرج و مرج و مرگ در افغانستان و به طوری کلی تر بعد از ۲۰ سال جنگی نهایتا بی ثمر در زمینه اشغال و حکومت سازی "ورق را برگرداند."

لحن او گاه تدافعی به نظر می رسید، و بار دیگر رهبران افغانستان یعنی متحدانی که آمریکا به آنها تکیه کرده است، را به "فساد و تخلف" متهم کرد. او همچنین دولت ترامپ را برای توافقی که با طالبان امضا کرد مقصر شناخت.

او گفت که آمریکا دیگر منافعی حیاتی در افغانستان ندارد و سعی کرد که سیاست خارجی آمریکا را کمتر در چارچوب استقرار نظامی بلکه بیشتر در قالب دیپلماسی و همکاری بین المللی در برابر رقبایی مثل چین و روسیه تعریف کند.

نظرسنجی از افکار عمومی نشان می دهد که آمریکایی ها هنوز از خروج آمریکا حمایت می کنند، هرچند بسیاری از نحوه مدیریت آن توسط بایدن ناراضی اند. مقام های کاخ سفید می گویند امیدوارند با گذر زمان کشور از دستاورد آقای بایدن قدردانی و جزئیات نحوه اجرا را فراموش کند.

Image removed.

خروج آمریکا با فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان که آمریکایی ها تربیت و منابع مالی آن را تامین کرده بودند همراه بود.

طالبان کنترل تقریبا همه کشور را ظرف ۱۱ روز به دست گرفتند و در روز ۱۵ اوت وارد کابل شدند.

آقای بایدن برای کنترل فرودگاه کابل تقریبا شش هزار نظامی اعزام کرد تا با هماهنگی متحدان آمریکا شهروندان خارجی و همکاران افغان آنها را خارج کنند.

در این دو هفته هزاران نفر به امید یافتن فرصت خروج به سوی فرودگاه کابل شتافتند.

Image removed.

 

وعده خروج منظم

جو بایدن که حدود هفت ماه پیش در ژانویه ۲۰۲۱ زمام امور را در دست گرفت، وعده خروج منظم نیروهای آمریکایی از افغانستان را داده بود. او در ماه ژوییه گفت که دولت محمد اشرف غنی "ظرفیت ادامه کار حکومت را دارد."

رئیس جمهوری آمریکا در یک مورد به خبرنگاران گفت که به جای سوالات "منفی" در مورد افغانستان در باره خبرهای "شاد" از او سوال کنند.

آقای بایدن در پی سقوط ناگهانی دولت آقای غنی از تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان قویا دفاع کرد و ارتش افغانستان را مسئول شکست دانست. جو بایدن در عین حال پس از سقوط برق آسای کابل به دست طالبان، اذعان کرد که روند تحولات در بحران افغانستان "سریع‌تر از انتظار" پیش رفته است.

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به انتقادهای فزاینده از عملکردش گفت که استراتژی آمریکا "هیچ‌گاه حکومت‌سازی" یا "ایجاد یک دموکراسی متحد و مرکزی" در افغانستان نبوده است بلکه ماموریت نظامیان آمریکا مبارزه با تروریسم و پیشگیری از حملات تروریستی علیه آمریکا از خاک افغانستان بوده است.

خبر تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با واکنش‌های زیادی در رسانه‌های ایالات متحده مواجه شد. نیویورک تایمز خروج آمریکا را "پایانی نامتعارف" توصیف کرد در حالی که واشنگتن نوشت "طولانی‌ترین جنگ آمریکا" اکنون به پایان رسیده است. وال استریت ژورنال هشدار می‌دهد که "بیش از صد آمریکایی و ده‌ها هزار متحد افغان که در افغانستان باقی مانده‌اند با آینده‌ای نامشخص و مخاطره آمیز روبرو هستند".

نشریه پولیتیکو تیتز زد: "در حالی که بایدن ماموریت خود را در افغانستان به پایان می‌رساند، واکنش شدید در داخل نمایان می‌شود" و می‌افزاید: "کاخ سفید در تلاش است تا به سرعت کار کند تا از انتقادات بیشتر مقام‌های دولتی و محلی در مورد اسکان مجدد مهاجران افغان پرهیز کند".

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید