رفتن به محتوای اصلی

پیروزی ائتلاف مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی عراق تایید شد

پیروزی ائتلاف مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی عراق تایید شد

 

براساس اطلاعیه این کمیسیون که امروز منتشر شد، در نتیجه بازشماری در حوزه‌های بغداد، نینوا، اربیل، کرکوک و بصره پنج کرسی دست به دست شده است.

نتیجه نهایی تایید کرده است که بلوک به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه که با شعار استقلال و مخالفت با نفوذ خارجی وارد انتخابات شده بود، با ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی مجلس همچنان بزرگترین جناح پارلمانی است.

شمار کرسی‌های ائتلاف الفتح، وابسته به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران نیز همچنان ۱۷ است و تغییر نکرده است. این گروه‌ها که متحمل شکست سنگینی در این انتخابات شده‌اند نتیجه اعلام شده را تقلبی خوانده و با دست زدن به تظاهرات گاه خشونت‌آمیز خواستار برگزاری مجدد انتخابات بودند.

حزب تقدم به رهبری رئیس سنی پارلمان، که حمایت سنی‌های عراق را دارد ۳۷ کرسی خود را در پی بررسی شکایات انتخاباتی حفظ کرده است و حزب قانون نوری المالکی، نخست وزیر سابق  ۳۳ کرسی را از آن خود کرده است.

حزب دموکراتیک کردستان ۳۱ کرسی و حزب اتحاد میهنی کردستان ۱۸ کرسی در اختیار گرفته‌اند.

شمارش مجدد آرا نشان می‌دهد که میزان مشارکت در این انتخابات ۴۴ درصد و پایین‌ترین میزان مشارکت از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میلادی است.

با وجود اعلام نتیجه نهایی انتخابات، تعیین نخست وزیر از طریق مذاکره و مصالحه بین گروه‌های سیاسی ممکن است مدتها به طول انجامد.

نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی عراق حاکی از پیروزی جبهه مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی با بیشترین کرسی های پارلمانی است.

 با اینکه سرنوشت پنج کرسی انتخاباتی با بازشماری آراء در بغداد، نینوا، اربیل، کرکوک و بصره تغییر کرده حاصل کل نتایج  اعلام شده در پی بررسی شکایات کم و بیش مانند نتایج اولیه است و جایگاه قدرت احزاب و کرسی‌های آنها را تغییر زیادی نداده است.

جلیل عدنان خلف، رئیس کمیسیون عالی انتخابات عراق در کنفرانسی خبری گفت: "ما خود را متعهد به بررسی قانونی نتیجه انتخابات در کمال بی طرفی و امانت داری می دانیم."

ائتلاف الفتح که در پارلمان پیشین عراق ۴۷ کرسی داشت و اغلب گروه های شبه نظامی نزدیک به ایران در آن هستند، نزدیک به ۳۰ کرسی خود را از دست داده و بازنده اصلی در این انتخابات محسوب می شود.

 لیندا توماس گرینفیلد، سفیرآمریکا در سازمان ملل متحد در حساب توییتری خود به عراق به ویژه زنان و اقلیت های مذهبی و قومی این کشور تبریک گفته چرا که به گفته او با رای خود و کرسی هایی که به دست آورده اند رکوردی تاریخی به جا گذاشته اند.

به گفته این مقام آمریکایی در جهانی که شاهد دموکراسی زدایی است، دولت عراق، کمیسیون عالی انتخابات این کشور و مردم آن باید به خود افتخار کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید