رفتن به محتوای اصلی

اروپایی ها: مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای مغایر با برجام است

اروپایی ها: مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای مغایر با برجام است

دیپلمات‌های کشورهای اروپایی درگیر مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه اعلام کردند که مواضع ایران در این مذاکرات «مغایر» با شرایط برجام است.

مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، موسوم به برجام پس از وقفه‌ای پنج ماهه از روز ۸ آذر از سرگرفته شده است.

توافق سال ۲۰۱۵ با هدف ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شکل گرفت، اگرچه ایران اتهام تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را همواره رد کرده است. این توافق در ازای لغو تحریم‌هایی که علیه تهران وضع شده بود، امکان نظارت‌های سختگیرانه‌ای را بر برنامه اتمی ایران فراهم می‌آورد.

دیپلمات‌هایی از ایران، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه که از امضاکنندگان برجام هستند در مذاکرات کنونی حضور دارند. نمایندگان ایالات متحده نیز به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات مشارکت دارند.

دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند: «ما ساعت‌ها با آنها تعامل داشتیم و همه هیات‌های نمایندگان به ایران فشار آورده‌اند که منطقی رفتار کند.»

این دیپلمات‌ها اضافه کردند: «اما تا این لحظه هنوز نتوانسته‌ایم وارد مذاکره واقعی بشویم. مواضع جدید ایران مغایر با توافق برجام یا فراتر از آن است و همین باعث می‌شود که وقت گران‌بها را از دست بدهیم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، توافق هسته‌ای را به‌صورت یکجانبه لغو کرد و تحریم‌های سنگینی را علیه ایران به اجرا گذاشت. متعاقب آن جمهوری اسلامی نیز به‌طور تدریجی گام‌هایی را در جهت نقض برجام برداشت و اکنون جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قصد دارد برجام را احیا کند.

ایران خواستار لعو کامل تحریم‌ها و دریافت تضمین از دولت بایدن است که دولت‌های بعدی آمریکا نسبت به برجام پایبند بمانند.

این میان غرب نسبت به از دست رفتن زمان هشدار داده و از جمله وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه تاکید کرد که این آخرین فرصت برای مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی است تا با پیشنهادهای جدی پای میز مذاکره بیایند.

دیپلمات‌های اروپایی به ایران: در مذاکرات وین، زمان بدون حصول پیشرفتی سریع رو به پایان است

دیپلمات‌های ارشد کشورهای اروپایی عضو برجام در متنی که در اختیار رسانه‌ها قرار دادند، گفتند که در مذاکرات وین زمان بدون حصول پیشرفتی سریع، رو به پایان است و با توجه به سرعت برنامه‌ هسته‌ای ایران، برجام به‌زودی به توافقی توخالی بدل خواهد شد.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای از هشتم آذر آغاز شد و روز دوازدهم آذر ماه متوقف شد و پس از چند روز وقفه از پنج‌شنبه ١٨ آذر در وین از سر گرفته شده است.

دیپلمات‌های ارشد اروپایی دوشنبه شب، بیست و دوم آذر ماه، با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات در هشتم آذرماه، خاطرنشان کردند که در جریان این مذاکرات، گفت‌وگوها ساعت‌ها به طول انجامیده و نمایندگان تمامی کشورهای حاضر از ایران درخواست کردند خواسته‌های معقولی مطرح کند.

با این حال، دیپلمات‌های اروپایی تیم مذاکره‌کننده ایران را عامل تلف کردن با طرح مواضع مغایر با برجام معرفی کردند و گفتند که تاکنون، «مذاکرات واقعی آغاز نشده است و زمان با مواضع مغایر با برجام و یا فراتر از برجام ایران» در حال از دست رفتن است.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای اروپایی عضو برجام از دست رفتن زمان در مذاکرات وین را «امری آزاردهنده» خواندند و افزودند: «طرح جامعی که در عین پرداختن به نگرانی‌های منع گسترش سلاح هسته‌ای، تحریم‌های مرتبط با برجام را رفع کند، از تابستان کاملا مشخص بوده است.»

هیات آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به شکل غیرمستقیم در این مذاکرات وین حضور دارد و مذاکرات با تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران از طریق نمایندگان کشورهای عضو کمیسیون برجام انجام می‌شود.

نمایندگان کشورهای عضو کمیسیون برجام دوشنبه شب پس از نشست‌های مختلفی که طی روز با تیم مذاکره‌کننده ایران داشتند، نشستی با رابرت مالی و تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین برگزار کردند که جزییات آن اعلام نشده است.

از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین، نیز دوشنبه شب این مذاکرات را «رو به جلو اما نه‌چندان سریع» توصیف کرد.

اولیانوف افزود که یکی از موضوعات حساس مطرح‌ شده در مذاکرات وین مربوط به سانتریفیوژهای غنی‌سازی در سایت‌های هسته‌ای ایران است که این تنها یکی از ده‌ها مساله‌ای است که باید حل‌وفصل شود.

علاوه بر هشدار دوشنبه شب مقام‌های اروپایی به جمهوری اسلامی ایران درباره از دست رفتن زمان مفید برای احیای برجام، وزرای خارجه گروه هفت نیز روز یکشنبه در نشست خود در شهر لیورپول بریتانیا، به تهران هشدار دادند که ایران باید از تنش‌زایی هسته‌ای بپرهیزد و از این فرصت، پیش از پایان آن، برای رسیدن به یک توافق استفاده کند.

مقام‌های بریتانیا، به عنوان میزبان نشست گروه هفت نیز گفتند که مذاکرات وین، آخرین شانس جمهوری اسلامی برای انجام مذاکره با راه‌حلی جدی است و لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی اجازه ساخت بمب هسته‌ای را نخواهد یافت.

پیش از این جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، به ایران درباره شکست مذاکرات هشدار داده‌ و گفتند دولت آمریکا بر این باور است که دیپلماسی بهترین راه در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران است اما جو بایدن به تیم خود دستور داده است تا برای مسیرها و گزینه‌های دیگر در صورت شکست دیپلماسی آماده شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید