رفتن به محتوای اصلی

آمریکا از 'پیشرفت اندک' در مذاکرات هسته‌ای وین خبر داد

آمریکا از 'پیشرفت اندک' در مذاکرات هسته‌ای وین خبر داد
 
Image removed.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، هشدار داده است که زمان برای احیای توافق هسته‌ای برجام رو به پایان است، آقای جانسون در تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، درباره برنامه هسته‌ای ایران تبادل نظر می‌کرد.

سخنگوی دفتر نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه (۴ ژانویه) گفت که آقای جانسون به همتای اسرائیلی گفته است که "کشورش مایل است تا مذاکرات جاری در وین به احیای کامل توافق برجام منجر شود."

از طرف دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است که مذاکرات هسته‌ای وین هفته گذشته «پیشرفت اندکی» داشته است و ایالات متحده امیدوار است این روند در گفت‌وگوهای این هفته ادامه پیدا کند.

در همین رابطه، خبرگزاری رسمی کره جنوبی گزارش داده است که معاون وزارت خارجه این کشور برای گفت‌وگو با مذاکره‌کنندگان توافق برجام به وین پایتخت اتریش رفته است.

کره جنوبی عضو توافق هسته‌ای برجام نیست اما بخش بزرگی از دارایی‌های ایران در این کشور مسدود شده است.

دلیل انسداد این دارایی‌ها، که مربوط به صادرات نفت ایران به کره جنوبی بوده، تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا علیه ایران است.

تحریم‌های نفتی و بانکی ایران باعث شده بخشی از پولهای ایران در بانک‌های خارجی همچون کره جنوبی و ژاپن مسدود و دستیابی به این منابع به اختلاف دو طرف تبدیل شود.

ایران بارها از همراهی سئول با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا انتقاد کرده و از کره جنوبی خواسته در مسیر کمک به دسترسی ایران به دارایی‌هایش در بانک‌های کره جنوبی بیشتر تلاش کند.

ایران به ویژه خواهان دسترسی به دارایی‌هایش برای خرید دارو و دیگر کالاهای ضروری شده است.

چند ماه پیش در بحبوحه اختلافات ایران و کره جنوبی بر سر مسدود شدن دارایی های ایران در کره جنوبی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران ، دستور داد تا واردات لوازم خانگی از کره‌جنوبی ممنوع شود.

البته در آن زمان گفته شده بود که این دستور در چارچوب حمایت از شرکت‌های لوازم خانگی داخلی صورت گرفته است .

Image removed.

 

ادامه مذاکرات برجام

دور هشتم مذاکرات احیای برجام از روز دوشنبه، سوم ژانویه، پس از وقفه‌ای چند روزه به مناسبت آغاز سال نوی میلادی، از سرگرفته شده است.

دور هشتم مذاکرات احیای برجام میان ایران و گروه ۱+۴ برگزار می‌شود و آمریکا هم که نمایندگان ایران به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای با آن مذاکره نمی‌کنند، در گفت‌و‌گوها غیرمستقیم حضور دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره وضعیت مذاکرات گفته است "در چهار حوزه رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات، تضمین‌ها، راستی‌آزمایی و همچنین موضوع هسته‌ای پیشرف‌ هایی داشته ایم که در بعضی حوزه ها پیشرفت‌ها کم و در بعضی حوزه‌ها زیاد بوده است".

هدف از احیای توافق برجام رفع تحریم‌های هسته ای ایران در برابر توقف بعضی از جنبه‌های برنامه هسته‌ای ایران است.

این مذاکرات با پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور ی دمکرات آمریکا در بهار ۱۴۰۰ آغاز شد اما با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به مدت ۵ ماه متوقف شد.

ایران می‌گوید هدف اصلی از احیای برجام فروش نفت و دسترسی به درآمدهای آن است.

دور جدید تحریم‌های آمریکا که با خروج ایالات متحده از توافق برجام در بهار ۱۳۹۷ آغاز شد، باعث سقوط فروش نفت و محصولات نفتی و پتروشیمی ایران شده است.

این تحریم‌ها باعث شده صادرات نفت ایران از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به کمتر از ۸ میلیارد دلار برسد. دسترسی به همین مقدار پول هم به علت تحریم‌های بانکی به‌سختی ممکن بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید