رفتن به محتوای اصلی

استمداد یک زندانی نوجوان بلوچ : «بیشتر از این وقت ندارم، کمکم کنید»

استمداد یک زندانی نوجوان بلوچ : «بیشتر از این وقت ندارم، کمکم کنید»
تفسیر از:
نسیم امیری

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۱۸ بهمن ۱۴۰۰، یک زندانی نوجوان بلوچ بنام محمود عیسی زهی که هم اکنون در زندان زاهدان محبوس است، جهت رهایی از اعدام، و پرداخت دیه یک میلیارد تومانی به خانواده شاکی، استمداد طلبیده است.

محمود عیسی زهی فرزند یارمحمد از حدود ده سال قبل زمانی که نوجوان بوده است با اتهام قتل بازداشت و در زندان زاهدان زیر حکم اعدام می باشد. او پس از ده سال تحمل حبس برای تهیه دیه یک میلیارد تومانی درخواست کمک کرده است.

وبسایت حال وش که اولین بار این خبر را منتشر کرد، به نقل از آقای سیامک عیسی زهی از معتمدین خانواده آقای عیسی زهی گفته است که محمود ده سال پیش زمانی که ۱۴- ۱۵ سال سن داشته به دلیل گیر افتادن در دام دوستان ناباب، مرتکب یک قتل ناخواسته شده است.

بر اساس فایل صوتی که محمود از زندان زاهدان منتشر کرده است، او میگوید «خانواده مقتول ۵ سال قبل از من درخواست دیه ۹۰ میلیون تومانی کردند که من امکان پرداخت آنرا نداشتم. اما آنها بعدا این دیه را به یک میلیارد تومان افزایش داده‌اند که من اصلا امکان تهیه آنرا ندارم و برای تهیه آن از همه شما کمک میخواهم.»

محمود عیسی زهی در این فایل گفته است که «من در جوانی اشتباهی کردم و بخاطرش ۱۰ سال از زندگیم را در زندان گذراندم و زجر کشیدم و حالا برای رهایی از اعدام درخواست کمک دارم.»

این زندانی نوجوان بلوچ اضافه کرده است چند بار زیر چوبه دار رفتم و شاکی تا الان سه بار حکمم را عقب انداخته، آخرین مهلت من تا ۲۲ بهمن است و بیشتر از این وقتی ندارم.

ترجمه فایل صوتی محمود عیسی زهی خطاب به طایفه زهی و عموم مردم که به زبان بلوچی بیان شده است:

«سلام – محمود عیسی زهی هستم از زندان زاهدان تماس میگیرم. از شما درخواست کمک دارم، موقعی که بچه بودم برام اتفاقی افتاد و در سن ۱۹ سالگی در اوج خامی و جوانی و این اتفاقی بود. از شما درخواست کمک دارم. ۱۵ تا ۲۰ روز بیشتر برای اجرای حکم اعدام وقت ندارم. چند باره که زیر چوبه دار رفتم و شاکی تا الان سه بار حکمم را به عقب انداخته و این آخرین وقت من که بعد ۲۲ بهمن است و بیشتر از این وقت ندارم.

به من کمک کنید. در جوانی اشتباهی کردم و بخاطرش ۱۰ سال از زندگی ام را در زندان گذراندم، صرفا به خاطر خدا نه برای چیز دیگر، در حد توان هرچقدر میتونید کمک کنید. یک میلیارد از من دیه میخواد و واقعا دست و بالم تنگ است. من واقعا پول ندارم. اگه از من ۱۰ میلیون هم برای رضایت بخواهند ندارم و نمیتوانم دو تا سه سال دیگر هم جورش کنم. صرفا به خاطر خدا و اینکه من به غیر از شماها دیگر کسی را ندارم، کمکم کنید.

من جوانی از طایفه شما هستم و ده ساله دارم زجر میکشم. مگه کم آدم واسه کمک هستند؟ از هر قومی به زندان افتادن و اگه درخواست دیه کردند به اونا کمک از طرف قومشون رسیده و آزاد شدند، الان ۵ سال میشه که از من درخواست دیه کردند، ۵ سال پیش از من درخواست ۹۰ میلیون کرده بودند که من نداشتم بدم. حالا یک میلیارد میخواد. ۹۰ میلیون نداشتم یک میلیارد را از کجا بیاورم؟

ازتون خواهش میکنم صرفا بخاطر رضای خدا، آدم فقیر و نداری ام، در حد توانتان هرچقدر که میتونید کمک کنید حتی اگر نفری هزار تومن جمع کنید یک میلیارد کامل میشه. من توبه کردم، من اون موقع بچه بودم و یه اشتباهی کردم و پیش اومد، من از طایفه و قوم شما هستم. به کی بگم؟ وقتی کسی چیزی نداره همکاری کنید، خدا به شما میده و پیش خدا گم نمیشه. خدا کمکتون میکنه و اجرش رو حتما میگیرید. خدا بهتون بیشتر میده ولی کمتر نمیده من زیر حکم اعدامم.

امروز و فردا اعدامم میکنند. از مجبوری این صدا رو فرستادم، صرفا به رضای خدا کمک کنید. بیشتر از این وقت ندارم، خداوند جزای خیرتان را بدهد، بیشتر از این وقت ندارم. خداحافظ.»

شایان ذکر است مجازات مرگ، از جمله از طریق اعمال اصل قصاص، فارغ از ماهیت جرم صورت‌گرفته و شخصیت و ویژگی‌های مجرم، نقض حق حیات و بی‌رحمانه‌ترین، غیرانسانی‌ترین و تحقیرآمیز‌ترین نوع مجازات است و نقض فاحش قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود.

عفو بین الملل در گزارشی که در تاریخ ۴ آذر۱۴۰۰ منتشر کرد در رابطه با حکم ضدانسانی «قصاص» نوشته است:

«طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، قصاص فلسفه‌ای مبتنی بر انتقام متقابل است و حکم می‌دهد که کسانی که به اتهام قتل گناهکار شناخته شده‌اند به همان سرنوشتی محکوم شوند که به زندگی قربانی پایان داده است، یعنی مرگ. قانون این اختیار را به خانواده مقتول اعطا می‌کند که یا کشتن محکوم را تقاضا کرده و به اجرا درآورند و یا در ازای دریافت دیه از کشتن محکوم بگذرند.»

این سازمان بین المللی اضافه کرد: «به این ترتیب، قانون قصاص خانواده‌‌ مقتول را در روند کشتن یک انسان دیگر که به دستور نظام قضایی به مرگ محکوم شده، دخیل می‌کند. نظام قضایی با حفظ چنین شرایطی، خویشاوندان نزدیک مقتول را در وضعیت سنگدلانه قرار می‌دهد، ویژگی‌های انسانی را در آن‌ها کمرنگ می‌کند و در گذر زمان از ارزشی که جامعه باید برای حق حیات انسان‌ها قائل باشد می‌کاهد.»

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
سایت جوانه ها

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید