Skip to main content

احترام به اعتقادات دینی و

احترام به اعتقادات دینی و
Anonymous

احترام به اعتقادات دینی و مذهبی تا زمانی جنبه شخصی و خصوصی دارد از اصول لیبرال دمکراسی/مردم سالاری غیر دینی است. تا اینجا به من و هیچ کسی ربطی ندارد.
اما مشکل وقتی است برخی از این افراد سیاسی و مسئول احزاب سکولار و چپ و کمونیستی و شاید ادعای الحادی داشته اند! اینجا مسئله عدم صداقت است.
اگر منظور از لیبرال و سکولار در وجه سیاسی اش یعنی جدایی دین از سیاست است و به اصطلاح مذهبی سکولار یا مذهبی لیبرال است باز اشکالی ندارد.
نکته تاسف اور این است خبرها حاکی است، احزاب قوم گرا یا مدعی لیبرال یا سکولار دمرکات با رژیم سعودی هم پیمان شده اند علیه استبداد مذهبی! این خیلی ساده اندیشانه است ئام دار کردن این احزاب به رزیم استبداد وهابی-سعودی از مراکز تررویست پروری تکفیری-سلفی است را چیزی مثبتی تلقی کرد.

اگر کمک از کشورهای دموکراتیک اروپایی بود باز می گفتیم به هر حال دنیای دموکرات از احزاب دمکرات حمایت می کنند، اشکالی نبود، چون ارتباط منطقی بود. به هر استبداد مذهبی-نظامی در ایارن بسیار قوی تر از رزیم پهلوی است. حمایت مادی و معنوی کشورهای دموکراتیک شاید ناچار باشیم ولی از کمک گرفتن و وام دار کردن مبارازن دمکراسی خواهی به مستبدان و مرتجعان عرب ضد ایرانی جای اشکال دارد!