Skip to main content

جناب سازاخ فکر می کردم این

جناب سازاخ فکر می کردم این
Anonymous

جناب سازاخ فکر می کردم این بحث قاشق چنگال را فراموش کرده اید اما باز می بینم شروع کرده اید.
هندسه عربی شده اندازه فارسی است و همینطور نقطه و خط و دایره و هرم و مکعب و ... همه عربی شده واژگان فارسی می باشد.
خط همان قَد می باشد که از آن خطر (= خطور به معنی دارای خط درست شده در گذشته چیزی که خطرناک بود را با علامت دو خط به شکل ضربدر مشخص می کردند مثلا خانه هایی که وبا یا طلاعون داشت را با دو خط ضربدر مشخص می کردند و به آن خطور یعنی خط دار می گفتند که کم کم شده خطر. پرچم دزدادن دریایی نیز دو خط ضربدر دارد به نشانه خطر!) قد به معنی بلندی و درازی است که از آن قطار ساخته شده که همه اشاره به چیزی بلند و طویل دارد . عکس آن قُد یا کدُ می باشد به معنی کوتاه. که از آن قده ( غده) ساخت شده که اشاره به چیزی گرد دارد که دقیقا عکس قد یا خط. این واژه در انگلیسی به شکل code وارد شده که به معنی کوتاه شده

نوشته ای و متنی بلند است.
واژه مکعب از کعب درست شده که از کابین فارسی گرفته شده. کابین در گذشته جعبه های چهارگوشی بوده که دو طرف شتر یا الاغ می گذاشتند برای حمل انسان. واژه cube در انگلیسی از همین گرفته شده.
واژه نقطه = نوخت + ه – نوخت ( نوخ) متضاد نخ می باشد . نخ یا در اصل نخت به معنی رشته دراز است که امروز نخ می گوییم . نقد هم از همین ریشه است.(به نقد کشیدن!) نوخ عکس آن است که نخود از آن ساخته شده! نوخت+ ه = نوخته که عربها نقطه گویند. مشابه آن در تخته است = تخت + ه
بیضه = بیزه = بی + زه ، مثل نیزه = نی + زه یعنی شبیه یا ساخته شده از نی
بی ، اشاره به مردی و مردانگی دارد که در انگلیس boy می گویند که اشاره به تمایز صفات جنسی پسسر با دختر دارد . تخمِ هم آدمی و هم غیر آدمی مثلا تخم مرغ شبیه بیضی می باشد. بیضی از آنجا آمده!
=
قاشق کوتاه شده و تغییر یافته کفچک می باشد
قورمه به معنی چیز سیاه شده است. قور = قیر = سیاه + م+ ه . گوشت یا سبزی وقتی با سرخ کردن یا دود دادن تیره رنگ می شد می گفتند قورما یا خورما یا قورمه شده.
از همین قور و یا قیر واژه قرمز یا قیرمیز ساخته شده
از قور یا خُور، خُرَم و خرما درست شده که همه اشاره به تیرگی و سیاهی دارد.
دولمه = دول + مه = دول همان است که امروز دل می گوییم به معنی درون چیزی یا چیزی را درون چیزی پنهان کردن. دولاب از آن ساخته شده به معنی گنجه ای که چیزهای را در آن پنهان می کنند. دولاب در ترکی استانبولی هم وارد شده؟!
البته نکته های بسیار زیادی در باب زبان فارسی وجود دارد
دل و دماغی بود مثلا می گفتم واژه دایورت انگلیسی از فارسی درست شده!