Skip to main content

دامنۀ واژگان و تنوع واژه ها

دامنۀ واژگان و تنوع واژه ها
بهمن موحدی(بامدادان)

دامنۀ واژگان و تنوع واژه ها در زبان فارسی بسیار بزرگ و پرمایه است و یکی از غنی ترین زبان های جهان از نظر واژه ها و دایره لغات به شمار می آید. در کمتر زبانی ، فرهنگ لغاتی چون دهخدا (16 جلد) و یا فرهنگ معین (6 جلد) دیده می شود. در ایران زبان نخست 53 در صد مردم فارسی است.اکثریت مردم افغانستان و تاجیکستان نیز فارسی زبان هستند، زبان فارسی ، گویش ورانی در ازبکستان و هند وپاکستان دارد.
این پانترکهای گستاخ و پررو و نادان و متعصب و دروغگو که در ایران موسوم به حرکت ملی آذربایجان جنوبی هستند، تلاش بیهوده ای می کنند برای هموطنان شریف آذربایجانی ما هویتی جداگانه و متمایز بتراشند و تخم نفرت و کینه را بین ایرانیان بکارند و همه را دشمن آذربایجانی ها معرفی کنند.فاجعۀ نسل کشی ارمنیان در ترکیۀ عثمانی در سال 1915 نشان دهنده آن است که تفکرپان ترکیسم خطری جدی در منطقه است. در حالی که غول ساختگی و خیالی

پان ایرانیسم و پان فارسیسم چیزی نیست به جز ترس پان ترکها از آگاهی ایرانیان نسبت به هویت اصیل خود. برای همین است که امروز پان ترکها مذبوحانه تلاش می کنند که چهره های فردوسی و کورش کبیر و زبان فارسی و تمدن ایرانی را با دروغ و تحریف ویران کنند.