Skip to main content

جناب دیار پهله سلام،

جناب دیار پهله سلام،
بهنام چنگائی

جناب دیار پهله سلام،

نوشته اید:

بد نیست بدانید تجزیه طلبی در حقوق بین الملل جنایت جنگی است که دولتها حق دارند آنرا حتی بشکل خشونت آمیز سرکوب کنند.
و یا:

قومیتی هم اگر در ایران داشته باشیم تنها حقوق شهروندی دارد نه حقوق قومی و یا مالکیت بر گوشه ای از این سرزمین. ایران ملک مشاع همه شهروندان است.کسی ناراضی است می تواند همانطور که آمدند بروند.

جناب دیار پهله با حرمت به دیدگاه شما، اجازه می خواهم که رسما بگویم که با این سبک اگاه و نامگذاری شما از ملیت ها من بیگانه هستم و در نتیجه فاصله ی دید شما و برداشت تاریخی تجربی من از رنگینی ایران بسیار متفاوت است.
چاره چیست؟
پیشنهاد من در متن کوتاه مقاله گنجانده شده است و شما هم کم و بیش انگاره ی خود را بازتاب داده اید، می ماند بازتاب دیگران که آنها را هم ما تاکنون دیده و خوانده ایم.

بنا بر این تلاش متعهدانه همگانی بر سر این است که این تناقض ها و تعارض ها و رودرروئی ها را در ظرفی جای دهیم که منافع و خواسته های جمع را پاسخ داده و تأمین کند.

و سهم همه ی ما در این میدان اخلاقمند انسانی، جز بررسی امور کهنه، درهم تنیده و به بن بست کشیده شده ی گذشته و کنونی بیش نیست. یک اصل پایه اینجا وجوددارد که یا همه ی ما وارد گود راهکاریابی ها و راهسازی های اجتناب ناپذیر فردای ناهموار می شویم و مسلما چاره ها را می یابیم و همچون قرن های پیش باهم زندگی می کنیم.

و یا بی توجه به دمل های چرکین، انفجار خونین آنها را به دست جنبش های وابسته، خودبخودی و طعمکار در دنیای آشوبزده ی سرمایه سالاری و میلیتاریستیم قهار او می سپاریم. یادمان نرود که عموسام (امپریالیسم آمریکا) و یاران ناتوئی او مترصد این فرصت طلائی هستند.

اما باور خود من بر این است که ما به حد کافی شعور و دانش تاریخی ـ اجتماعی داریم که از بروز انفجار آتشفشانی و مخرب آن جلوگیری کنیم. باسپاس