Skip to main content

پیروی دو کامنت اخیرم، نظرات

پیروی دو کامنت اخیرم، نظرات
Anonymous

پیروی دو کامنت اخیرم، نظرات تکمیلی می دهم. چه بهتر در این فضا، سوتفاهم برطرف شود.
می گویند، انسان جایزالخطا است. ولی معنی اش این نیست که هر چه دلش خواست خطا کند،
خب من در تایپ نام جناب"آ. ائلیار" کردم، یک یک اشتباه شخصی است به شخصی دیگر که با عذرخواهی من و پذیرش جناب "آ. ائلیار"و اصلاح اشتباهم قابل جبران است.
ولی برخی اشتباهات، فراتر از یک شخص و حتی یک جامعه است، اشتباه و خطا نباید از حدی فراتر رود به اشخاص ثالثی برخورد که در آن موقعیت زمانی-مکانی حضور ندارند و از حق ازادی انتخاب محروم هستند! مانند نسل بعدی، فزرندان نسل بعدی انقلاب 1357 و انتخبات 1358، که دیگر نتوانستند حق ازادی انتخاب خود به واقع داشته باشند. امروزه بدیهی است اگر انتخابت ازادی بشود، حداقل اتفاقی خواهد فاتاد، ساقط شدن نظام استبداد مذهبی است. این را هر منصفی می تواند حدس بزند!
جناب "آ. ائلیار" امدید کاری خوبست ولی...

بایست نظرات نقد شود تا یک طرح پخته و کامل شود.
بحث نظری تکراری بیفایده است. من احساس می کنم باید از اشتباهات گذشته درس گرفت و تکراز اشتباه نکرد.
تکرار حرف تنش زا که سودی برای دمکراسی خواهی ندارد، یک خطا است. نادیده گرفتن نظر دیگران بخصو دارای جمعیت بزرگی هم باشند اشتباه است. دیکتاتوری چه مدعیان اکثریت و چه مدعیان اقلیت اشتباه است. خشونت نسبت به کسانی که تنها نظر و عقیده شان می گویند یک جنایت است.
اشتباه برداشت از دمکراسی و نوع فدرال دمکراسی، می تواند فاجعه تکراز استبداد شود، چه استبداد در یک کشور بزرگ یا چندپاره ازآن.
اینکه کاربر "بشریت" می آید می گوید: حق تعیین سرنوشت، بهتر است در زمان مناسب باشد، دلایل واقعی است. طبق برخی نظر روان شناسان، انسان ها در حالت هیجانی شدی مثل عصابیت و نفرت، ممکن است تا 70% از هوششان کاهش یابد یک انسان معمولی در حد یک کودک تصمیم بگیرد! در مورد حق جدایی و تعیین سرنوشت، ارامش بایست باشد. این رامش در یک بزاه نسلی ممکن است روی دهد و نه بحبوحه انقلاب و تغییر نظام و سرنگونی استبداد. همان اشتباهاتی در انقلاب منطه شد. شاید تنها نمونه موفق فعلی کشور تونس است که آن پس 5 سال از سقوط استبداد، و داشتن ارمش نسبی به نتایج ملموسی دارند می رسند.
http://iranglobal.info/node/56788
برخی می گویند، از دلایل اشتباه سال 1358 در تاسیس نظام استبداد مذهبی با نام فریبنده "جمهوری اسلامی" همین احساسی و هیجانی بودن زمان انتخابات بود، یعنی می گویند بهتر بود یک قانون اساسی موقت می بود و بعد چند سال پس از قانون اساسی دائمی می شد. عجله و ان شتاب، بدیهی بود، مردم زا دچار اشتباه می کند.
به نظر من از از اهداف دمکراسی جلوگیری از خطا و اشتباه تصمیم گرفتن است. فلسفه دمکراسی خرد جمعی است برای همین منظور، تا تکرار خطا - مثل ایجاد استبداد - جلوگیری شود.