Skip to main content

من این بحث دنبال خواهم کرد و

من این بحث دنبال خواهم کرد و
Anonymous

من این بحث دنبال خواهم کرد و منتظر نشر کامنتهایم هستم.
باز کامنت تکمیلی دیگر.
اینکه سوال شود چرا می گویم: استبداد، همیشه حکومت اقلیت است! اعتراض شود که یعنی اکثریت نمی تواند استبداد داشته باشد؟! من می گویم ممکن است به طور موقتی و آن هم در یک دمکراسی ناقص (مثل 1933 و روی کار امدن نازیسم در المان)، اکثریت مطلق یا نسبی، یک دیکتاتوری ایجاد کنندف ولی ذات و بنیان استبداد سیر قهقرایی دارد و زود به استبداد اقلیت می رسد. یعنی حتی همان اکثریتی که با رای انها استبداد بوجود امده نیز دیگر نمی توانند ان با رای دوباره برکنار کنن، مثل وضعیت استبداد مذهبی موجود در ایران!
سال 1358 دو-سه نسل قبل، برفرض انتخابات ازاد و سالم- مردم این نظام انتخاب کردند، ولی کمتر از 20 سال بعد با در انتخابات نسبتا ازاد 1376 با ریاست جمهوری خاتمی به روشنی پیام نارضایتیشان گفتند و تاکنون شدیدتر و بیشتر شده!

ولی استبداد مذهبی، در سیر قهقرایی اجازه نمی دهد اکثریت مردم اعمال نظر کنند! این را اکثریت قاطع مردم باور دارند.
اقلیت شاید بین 10 تا 20 درصد بخاطر منفعت از این نظام حمایت کنند ولی قطعا بیش از 80 درصد ناراضی اند/ حتی از انتخابات هر از گاهی نسبتا ازاد در این نظام هم می توان فهمید اکثریت قاطع مردم این نظام استبدادی نمی خواهند و در خواهان یک نظام دمکراسی واقعی هستند که در آن آزادی و رفاه باشد و از فساد و محدودیت و محرومیت و تبعیض و بی عدالتی خبری نباشد و یا دست کم این قدر زیاد و سیستمی نباشد!
برای همین می گویم: دمکراسی ناقص فرقش با با دمکراسی کامل، در وجود اصل دائمی حق تغییر است.
این اصل دائمی تغییر، موجب می شود حتی اگر نسلی اشتباه کرد، نسل بعدی ان اشتابه اصلاح کند. پس باید دمکراسی چنان قاعئه مند باشد که هیچگاه اجازه اشتباه تکرار برامدن استبداد را ندهد! یعنی اصلا دمکراسی نباید اجازه فعالیت به طرفدارن نظام برقراری نظام استبدادی بدهد مثل همین بنیادگرایان مذهبی و قومی... هر فرد و یا جمعی بخواهد استبداد را برقرار کند نباید حق فعالیت و رای داشته باشد.
دمکراسی حکومت اکثریت نیست، بلکه رژیم جلب رضایت عمومی است، از اکثریت تا اقلیت. البته ممکن است حتی 99% هم از دمکراسی موجود راضی باشند ولی یک ردصدنه! در این صورت باز دمکراسی کامل استف چون اصل دائمی تغییر منظور است، آن یک درصد در فرصت های زمانی مختلف، مثل انتخابات شوراها/ ریاست جمهوری، همه پرسی های باری تغییر قانون اساسی.. فرصت دارند ان 99 درصد به طرف خود جلب کنند! بازه زمانی بسته نوع انتخابات، میتواند از 4 سال برای مجلس تا 30 سال برای تغییر رزیم باشد.
قبل از اینکه مردم دست به انقلاب و مبارزه علیه استبداد بزنند، بایست بدانند چی نمی خواهند و چی می خواهند؟ بایتس انها بینان دمکراسی درست و کامل بشناسند. وگرنه باز استبدادی می رود و استبداد دوباره می اید و این دور باطل استبداد و ویرانی و از دست دادن فرصت ها و نسل سوزی ادامه میابد.