Skip to main content

اولین بار نیست که مقالات

اولین بار نیست که مقالات
ناصر کرمی

اولین بار نیست که مقالات تحقیقی سودمند در زمینه سیستم آموزشی از آقای مزدک لیماکشی میخوانم. امّا آن موردی که در این تحقیقات بر آن تأکید نشده است شاخص سکولار و لائیسم بودن مطالب و کتب درسی است.گرچه آقای لیماکشی علمی بودن مواد درسی را برجسته کرده است، ولی ایشان در کامنت خود در پاسخ به خوانندگان نفی کرده اند که علمی بودن با دین و مذهب منافات دارد. در صورتیکه علوم تجربی بطور کلی با دین و مذهب در تضاد کامل هست....

در سیستم آموزشی فراسنه لائیسم نقش برجسته و مهمی دارد. در آلمان در کنار دروس دینی رشتهء دیگری بنام اِتیک گذاشته شده است .تا داشن آموزانی که خواهان یادگیری دین و مذهب نیستند امکان بر گزیدن رشتهء اِتیک را داشته باشند. بطور مثال من دو فرزندم را به کلاسن درس اِتیک گذاشتم.
موضوع سیستم آموزشی در ساختارهای سیاسی مختلف پیوسته از اساسی ترین مسائل و حتّی سیاسی ترین است، بویژه در کشورهای در حال رشد و یا همان جهان سوّم مانند ایران. در حقیقت در ایران زمانی انقلاب اسلامی پیروز شد، که با پروسهء انقلاب فرهنگی سیستم آموزشی اسلامی را جایگزین کرد. قربانی دادن بسیار فرهنگیان در ایران نشان از اهمیّت و تأثیر پذیری این قشر و طبقه در تغییر و تحولات ایران است.
من چند بار در گوشه و کنار و حتّی در مقاله ای رسمی کردن زبان انگلیسی را برای جایگزینی یک سیسم آموزشی مدرن و علمی که آقای لیماکشی به آن چند بار پرداخته اند از ضرورتها دانسته و میدانم که در فرصت مناسب به آن خواهم پرداخت.

قومی و اِتنیکی کردن یک سیسم آموزشی سکولار و لائیک (علمی) و مطرح کردن زبان مادری امری واپسگرایانه است که ضرورتها و نیازمندیهای پایه ای آینده نگری جوامع را در نظر نمی گیرد، یک سیستم آموزشی مدرن و علمی باید بر اساس فاکتورهای آینده نگری علمی برنامه ریزی شدهء یک کشور و جهان پیرامونی تهیه و تنظیم شود. با سپاس از اقای لیماکشی.