Skip to main content

جناب بامسی

جناب بامسی
Anonymous

جناب بامسی
آنا و بابا و باجی و قارداش و تمام اسامی خانواده که در ترکی آذری و استانبولی رایج است از فارسی گرفته شده:
آنا ( نه نه )- بابا – آبا –آبی ( برادر بزرگ) – آبی چه ( آبجی یا باجی= خواهر بزرگ) دایی – دایی چه ( تیزه= خاله)
شاهنامه فردوسی و رودکی و ابوریحان و خوارزمی و ابن سینا و بسیار دانشمندان دیگر که به زبان فارسی کتاب نوشتند همه در زمان سامانیان بودند. این جناب محمود ترک غزنوی ( منسوب به شهر غزنه در شرق افغانستان فعلی که هنوز به اشغال افغانها درنیامده بود!) غلام بچه ای بود در دستگاه سامانیان. این سامانیان پایتختشان در بخارا بود که الان در اشغال مغولان ازبک ترکزبان است و قلمروشان از ری ( نزدیک تهران فعلی) شروع می شد تا ختن و کاشغر و شمال هند، از خوارزم در شمال ترکمنستان و ازبکستان فعلی تا سیستان و مکران در ساحل دریای فارس . یعنی حداقل نیمی از ایران فعلی در زمانی که محمود طفلی

5 ساله بوده زبان فارسی دری رایج بوده است در بقیه کشور هم فارسی پهلوی که دارای لهجه بوده است رایج بوده یعنی کلمات را با لهجه و نه کتابی می گفتند. اگر شما کتابی به فارسی در شیراز یا اصفهان مربوط به آن زمان نمی بینی به علت تجمع نخبگان ایران در خراسان بزرگ یعنی مرکز تمدن ایرانی در آنزمان بوده است. مثل امروز که اکثر فعالیتهای فرهنگی در تهران متمرکز است. نوشتن کتاب و نسخه برداری از کتاب با دست و روی پوست و چرم و انجام میشده که کاری سخت و پرهزینه بوده و تنها با حمایت شاهالن و دربار ممکن بوده به همین دلیل کتابها را معمولا به شاهان تقدیم می کردند تا ضمانت نسخه برداری و انتشار آن باشد. در زمان سرودن شاهنامه ، محمود کودکی 5 ساله بوده است. این محمود غزنوی از کودکی در دستگاه سامانیان بزرگ میشود و بعد هم حکومت حاضر و آماده را بدست می گیرد. در زمان اوست که اولین گروه ترکمان از سیبری و مغولستان به مرزهای ایران نزدیک میشوند و اجازه می گیرند از رود جیحون گذشته در اطراف مرو در ترکمنستان فعلی اسکان پیدا کنند . این ترکمانان ورودشان همان و و شروع کردن به کشتار مردم همان. با هرج مرج بخاطر ترکمانان و بعدها مغولان دانشمندان و شعرا به سمت غرب ایران متواری میشوند مثلا کمال خجندی شاعری اهل خجند تاجیکستان در تبریز دفن میشود یا اسدی توسی در تبریز با قطران دیدار می کند مولانا به قونیه می رود و از اینجاست که تولیدات غرب ایران و قفقاز از جمله نظامی و خاقانی به فارسی پدیدار میشود و اینجا هم محمود نقشی ندارد.
ترکها در شکل گیری شیعه و سنی هم نقشی نداشتند فقط از اختلافهای شیعه و سنی و حتی اسلام و مسیحیت برای کشورکشایی و جهاد و غارت و کنیز و غلام گرفتن استفاده کردند. امامان مذاهب سنی و کتابهای اصلی آنها را ایرانیان نوشته اند در حالیکه شیعه را عربهای لبنانی به ایران آوردند و قزلباشان با سواستفاده از آن سنیهای غرب ایران و آذربایجان را غارت می کردند بیش از همه هم در آذربایجان. همانطور که عثمانیها به اسم جهاد مسیحیان آسیای صغیر و اروپا را غارت می کردند.
حتی رهبر فرقه بکتاشی یعنی مذهب اولیه قزلباشان در آسیای صغیر یک نیشابوری مهاجرت کرده به آسیای صغیر بود بنام حاجی بکتاش که مقبره اش الان در ترکیه است.