Skip to main content

چنابان "سهند" و "ائلیار"" و

چنابان "سهند" و "ائلیار"" و
Anonymous

چنابان "سهند" و "ائلیار"" و.. دیگر عمده تروک گراها،طف کنیبد به من فرس زبان نفهم حالی کنید بهز بان فارسی رسمی یا تهارنی، چون نوع فارسی خوب می فهمم، بگویید منظورتان از ملیت چیست.
من و بسیاری مثل من گفته اند منظور از ملیت، یعنی اتباع یک کشور که گذرنامه و سناشنامه مشابه دارند، مثلا مردم ایلت کالیرفنیا برای رفتن به نوادا لازم نباشد بروند سفارت نودا ویزا بگیرند. منظور ما از ملیت یعنی همین1 یعنی تبعیت/شهورندی مشترک در یک محدود چغرافیایی !

آیا شما میخواهید این نوع تعریف از ملیت برداردی؟!
با این حساب کدام کشور دنیا چننی ملیت گرایی قوبل دارند؟
؟
ی سکولار/لیبرال دمکراسی آیا ترکیه یا اربکستان یا جمهوری اذربایجان قبول دارد مثلا کورد یا ارمنی یا تاجیک گذرنامه و شناسنامه جاگانه داشته باشد.
حتی اگر به بهترین و موفق ترین نوع دمکراسی جهان نوع فدرالش هم شامل میشود

خب اروپا دارد با شینگن به سمت همین میرود.
قید موادر قومی زبانی و مذهبی و حتی جنسی را در شناسنامه و کذرنامه نباید باشد چون خودش میتوان اسباب تبعیض و بیعدالتی شود. این اوج تمدن دمکراسی است که فوق العاده عادی است. حالا امثال الاقل ما فارس های دمکرات، قبول داریم شما تورک و کورد و سنی و شیعه و بی دین و بادین باشید و. ولی باز هم سر نمیاوریم منظوزتان از ملیت چیست و چه ربطی به اموز شزبان مادری و حق تعیین سرنوشت و غیره دارد.
یعنی به زور به مردم اذربایجان بقولانید که شما از نژاد تورک هستید و کل اذربایجان ایارن مال تورک زبان است و تورک زبان ها از بدو خلقت تورک بوجود امدند حتی مادر مشترک افریقایی ندارند و مثلا کورد و ارمنی و تات و گیلک و تالشی و لور های اقلیت هم باید ملیت تورک اذری قبول کنند! خوب اینم حرف ماست که کی گوییم حرف شما، یعنی تجزیه! یعنی چند کشور در یک کشور! یعنی اتحادیه فوق در حد اروپا! یعنی باز بیاییم مثل اروپایی ها 50 سال تلاش کنیم برسیم به شنگن و ویزای مشترک1 مگر خر هستیم و مگر خل هستیم؟ الان هم یک کشوریم! مگر مغز خر خوردیم چند هزار سال یک کشور ساخته شدهف خرابش کنیم و دوباره کار یکینم. اقا شمکا خوشت نمیاد از ایرانی بودن! میل خودته! بیا استبداد برکنار کنیم مثل انسانهای متمدن همه پرسی در منطقه شما میگذاریم اکثریت مردم شهرستان و شهر ور وستا قوبل کردند جدا شوید. نمی گویم استان، چون استانها به طور دقیق تقسیم قومی زبانی نشدند.
سوال واضح است:
منظور شما از ملیت چیست؟ دقیقا و یک بار با جزئیات بگویید ما فارس ها بفهمیم!
اگر حرفتان منطقیس بود قبول میکنیم.
بازم میگویم ای کاش در سال 1945 اذربایجان کردستان (مهباد و سنندج سنی) به ایران بر نمی گردانندندف تا که این قد رتخم نفرت و نفاق و زمینه ساز تدوام استبداد شاه و ملا و هزینه بیخودی و خسارت اقتصادی و ترس و تروریسم.. برمردم را فراهم نمیکرد.