Skip to main content

از زحمت و توجه همه ی علاقمند

از زحمت و توجه همه ی علاقمند
آ. ائلیار

از زحمت و توجه همه ی علاقمند به منطق و تفکر مستقل ممنونم.

برای این«های وهویچی ها» یک مسئله ی تفکر انگیز مطرح کردم که کمی ذهن خود را به کار بگیرند و بدانند چه میگویند و مینویسند. خیال میکنند شوخی میکنم. مسئله ایکه طرح شده یک چیز ساده ی علمی ست و راحت قابل حل. و جداً میخواهم آنان که عادت به عدم تفکر دارند کمی ورزش کنند و ذهن خود را بکارگیرند بعد چیز بنویسند.

انگار، از وقتی که این مقاله منتشر میشود بعضی ها روی ترش میکنند. یعنی که « منتشر نکن » چون خدمت به « پان ترکیسم» است. بسیار خوب پس به فیزیک هم روی ترش کنید که هیروشیما میسازد و در آن را هم تخته کنید.
«بررسی سومری و زبانهای باستانی» چه ربطی به پان ترکیسم دارد من این را نمی فهمم. مگر در این نوشته ار پان ترکیسم چیزی گفته ام. من بیش از 300 مقاله در سیاست و فرهنگ منتشر کرده ام که بخشی از آنها خود کتاب اند. و هیچ موضوعی از دیدم

غایب نشده از جمله پانترکیسم. همه ی آنها را رها کرده چسبیده اند به این یک مقاله و با ترش رویی به آدم اجازه ی تحقیق را هم نمیدهند. خود را نیز دموکرات و نمیدانم چه و چه مینامند. دموکراتهایی که بر کار تحقیقی دیگری خط قرمز میگذارند، بر قلم دیگری خط قرمز میگذارند که چرا ترکی را با حروف لاتین مینویسی. اینان نه از فرهنگ و ادب چیزی میفهمنند و نه از سیاست.

وقتی دموکرات ما چنین باشد دیگر شوینست تکلیف اش روشن است . معلوم نیست به کدام یکی حالی کنیم که بابا « بررسی زبان سومری و زبانهای باستانی» در بسیاری از دانشگاههای جهان کندوکاو میشود و علاقمندان میخواهند تاریخ و فرهنگ جهان باستان روشن شود. حد اقل انسان باستان 20 هزار سال صاحب زندگی و فرهنگ و تمدن بوده است. ما تازه داریم از 2 هزار سال آن صحبت میکنیم. حیف نیست فرهنگ هزاران ساله ی بشر گم و گور بشود. پیش از آنکه این دوجین آریایی تشریف فرما بشوند به این خراب شده، انسان باستان در این منطقه هزاره ها زندگی کرده و صاحب فرهنگ و تمدن بوده و این منطقه پر بود از اتصالی زبانها. که همه را حذف هویت کرده و آریایی قلمداد میکنید.

واقعیت این است که روی همه چیز پرده ی سیاسی میکشند. از یک طرف شرق شناسان مزدور سرمایه از طرف دیگر شوونیستهای صد ساله، و از سوی دیگر مصلحت اندیشان سیاسی . روی ادبیات، زبان شناسی، تاریخ، باستان شناسی.و روی همه چیز که « نفع و مصلحت خود اندیشانه»- ی شان را ناسازگار باشد.

این آلمانی که اولین بار پیوند زبان سومری و ترکی را مطرح کرد حتما پان ترکیست بوده است. گیرم که بوده خوب چه ربطی به این دارد که من « نظرم» را بیان نکنم. گیرم پان ترکیسم از تز من سوی استفاده کند، به کار من چه ربطی دارد.
ایده ی من نادرست است، خو ب باشد . مگر من گفته ام حقیقت مطلقم.
پس این دانشگاهها ها که زبانهای باستانی را کار میکنند همه در خدمت پان ترکیسم اند. یا مثل آخوند ها میفرمایید آنها مجاز اند و غیر مجاز نیست
.
از تخصص حرف میزنید؟ مگر در ایران متخصص زبان شناسی هست یا تاریخ ؟ زبان فارسی کدام کتاب تخصصی بیرون داده که ما ندیده ایم و کتاب تخصصی خوانده میشود.
همه ی زبانشناسها و تاریخ دانهای شما شاگرد یک آخوند آذربایجانی هستند که
دهه هاست نان تئوریهای شونیستی او را میخورند. آنچه از استاد و متخصص و دکتر دارید تنها به خاطر نان خوردن کتابهای غیر علمی را طوطی وار ابرکرده اند که کاغذی بگیرند و نان شبشان را بخورند. و بعد هم همه چیز را فراموش کنند.
با این کیفیت اینان میتوانند در مورد زبانهای اتصالی حرف بزنند و بدون آموزش آنها و عشق به کار نظر بدهند. به خصوص بدون اطلاع از زبان اتصالی اسپرانتو؟

این است که زبان فارسی فاقد زبان شناس و تاریخ نویس و غیره است. شاهکارتان ایرانیکاست که « مجموعه ی مهملات ناسیونالیستی و شوونیستی و تبعیض و جعل اسناد» است. این است دست پخت متخصصان طوطی وار درس آموخته های شما. در این مملکت هر کس هم سرش به تنش میارزیذ نابود شد یا در حال نابود شدن است و از ردیف گمگشتگان. نه صدایی دارد و نه اثری.
مملکتی که سیاست چی اش به دنبال صدام و سعود بیافتد یا به دنبال آخوند و شاه ، و یا ناسیونالیسم و مذهب و تحجرات دینی و غیر دینی سرنوشت اش همین است که می بینیم و بدتر از این هم خواهد شد.

ائلیار در هر زمینه ایکه خودش دوست داشت مطالعه کرده و خواهد کرد. و هر چیز را ارزشمند دانست خواهد نوشت.
امیدوارم فرصت یابم مطالب خود را در مورد زبان ایلامی و اکدی لولوبی نیز منتشر کنم. داستانی هم دارم به زبان ترکی در دنیای سومر، آنراهم منتشر خواهم کرد.
حالا که خدمت به پان ترکیسم حساب میشود دوست دارم این خدمت ایکی قات اولسون.