Skip to main content

جناب " آ. ائلیار" آن مطلب شما

جناب " آ. ائلیار" آن مطلب شما
Anonymous

جناب " آ. ائلیار" آن مطلب شما تاکنون 38 کامنت داشته
http://iranglobal.info/node/57036
من کامل مطلب و بیشتر کامنت ها خواندم و اما هیچ نظری نداده و نخواهم داد، با وجود نظر دارم! چون تکراری است و بیفایده. ولی اینجا با تیترشما تحریک شدم و خواندم نظرم نوشتم ان چندین کامنت! چرا؟
چون اینجا شاید ارزش دارد چند سوتفاهم ازهموطنان گرامی ترک اذرباجانی و دیگران برطرف کنم.
نمیخواهم کامنت طولانی بگذارم، مطمئنم خیلی از اذرباجانی ها ترک زبان و دیگر همزبانان ایرانی شان می ایند، در این سایت و برخی سایت ها ادعا می شود، دو حکومت بعد قاجار درصدد نابودی زبان ترک اذرباجانی بوده اند
میگویم حتی این فرضیه درست باشد (که من اعتقادی ندارم)، میگویم، در این صدسال ترکی اذربایجانی نه تنها ازبین نرفته، بلکه از لحاظ جمعیت و وسعت منطقه تحت پوشش بیشتر شده/ این را فعالان در لابلای مطالبشان اذعان دارند. ادامه لطفا بخوانید

خب، الان ترکی و کردی و تعدادی زبان موجود فعلی این دوره صدساله اخیر رد کردند به سلامتی!، اکنون زنده هستند، در دورانی که ارتباطات و ابزارها محدودتر بود، این زبان ها باقی ماندند، مطمئن باشید/با توجه به شرایط سیاسی و کشورها و امکانات مادی و جمعیت میلیونی این قیبل زبان ها، اصلا نبایست جای نگرانی از بابت مثلا حکومت ایران یا هر حکومتی بود.
اما گفتم، برخی زبان ها یا گویش ها، ممکن است از درون ضعیف باشند و دیگر نتوانند چرخه طبیعی حیاتشان ادامه بدهند.
در واقع در دنیای امروز و اینده، با این ابزار رسانه ای و اموزشی ارزان و در دسترس، اگر زبانی جمعیت حتی چند هزار نقری داشته باشد می تواند ادامه حیات دهد بدون اینه حمایت دولتی شود. هیچ حکومتی قادر نیست زبان چند میلیون انسان ازبین ببرد. دیگر ان دوران گذشت که مثلا در ترکیه چنان کنند با ارمنی و یونانی.. نه دیگر دنیا امکان چنین چیزی در حد صفر است.
تکرار فجایع روندا بعیدست تکرار شود/هرچند مواظب بود تکرار نشود، دیگر نمی شود جمعیت چند میلیونی یک قومیت یازبان نابود کرد، مگر خود آن جمعیت از درون به مرحله دگردیسی برسند. مثلا همگرایی زبانی با یک زبان هم خانواده کنند بر اثر تماس و ارتباط، کم کم شبیه هم بشوند، این امر طبیعی است و باز هم اتفاق می افتد.
ولی اصل تغییر و تحول ، در جهان همیشگی است.
می گویند انگلیسی زبان ها نمی توانند زبان نیاکان 300 سال خود بخوبی متوجه شوند! این ماهیت تحول و تغییر زبان ها و گویش ها است.
خب دراین 300 سال انگلیسی زبانها همواره ابرقدرت دنیا بودند، هیچ حکومت زبانی رقیبی نتوانسته در مقابل انگلیسی زبان قد علم کند، پس چرا انگلیسی زبان 300 قبلش متوجه نمی شود؟! فکر کنم با این متوجه شددیف خطر زبانی نیست مگر از درون جمعیت همان زبان.
البته من نگران نیستم که چرا هزاران زبان ازبین رفته، گوگل بعد ازیان همه سرمایه گذاری چندتا زبان توانسته مترجم انلاین کند؟ چه خبرست. زبان هر چند دارای ارزش فرهنگی-انسانی است و من نمخواهم زبان مثل دوچرخه است ولی بالخره ابزارست، ابزارهم تکامل یا تغییر میکند/انسانیت نیازبه میلیون زبان ندارد!
این ماهیت طبیعت زبان ها است تغییر میکند. زبان ها هر چه جمعیتشان بیشتر بشود و هر چه بیشتر مورد کاربرد قرار گیرد، بیشتر وام گیری میکند، بیشتر لغت سازی میشود/بیشتر از لهجه ها و زبان های دیگر لغات واردش میشود.
من یک چیز دیگر خواندم که می گیوند اینده زبان پر کاربرد، به سمت تحلیلی می رود، پیوندی ها بخصو به سمت تحللی میرفتند و تصریفی مثل رعبی سشاید بمانند بخاطر موقعیت جمعتی و مذهبی شان/ ولی اغلب تصریفی ها به سمت تحلیلی حتی میروند. چرا؟ چون تحلیل و پیوندی ها راحت تر هستند. التصاقی هم نوعی پیوندی خاص است.
این نظرش شخصی و غیر تخصصی من براساس مطالعاتم است. منظورم اینست زبان ها تغییر و تحول در آینده خواهند کرد، ولی بیشتر از آنکه تحت تاثیر حکومت ها باشد، نتیجه نیاز مردم و تعاملات فرهنگی و فعالیت زبانی مردم است.
اما درباره نگرانی هم زبان فارسی ام، شما هم نگرانی بیخودی دارید، اموزش زبان های محلی حتی بالاتر انچه اصل 15 گفته موجب تجزیه کشور نمی شود. دلیلش همین است که سوئیس صدها سالست مانده با آن فدرالیسم و چند زبانی؟!
این کشور تاریخی و با موقعیت جغرافیایی و مستعد حیف است از بین برود، ولی ظلم برمردم هم نمی شود حفظش کرد! برای مدت طولانی/ما بایست بررسی کنیمف چرا سوئیس باقی ماند و مثلا شوروی نماند؟آیا دلیل شووری فروپاشید رسمیت آموزش چند زبانی در آن بود یا چیز دیگر؟ اگر این طور است، چرا سوئیس که قبل شوروی بوجود امده و بعد شوروی 25 سالست همچنان و بخوبی تداوم حیات دارد؟!
با دریافتن پاسخ های مناسب، این نگرانی از تجزیه کشور برطرف می شود.
به نظرم، نوع حکومت و مثلا نوعش فدرال دمکراسی مورد توجه گیرد.