Skip to main content

رادیو سوئد در گزارش دیگری که

رادیو سوئد در گزارش دیگری که
Anonymous

رادیو سوئد در گزارش دیگری که صبح امروز منتشر شده است پرده از تلاش‌های ترکیه برای توقف پخش تلویزیون نوروز در سوئد برداشت
خش خبری رادیو سوئد در گزارشی اعلام کرد که دریافته است دولت ترکیه پیش از این نیز تلاش کرده بود تا مقامات سوئد را ترغیب کند تا تدابیری در برابر تلویزیون نوروز اتخاذ کنند.

بر اساس این گزارش حزب لیبرال و حزب چپ سوئد از وزارت خارجه این کشور خواسته‌اند سفیر ترکیه را احضار کند تا در این مورد توضیح دهد.
برگیتا اولسون، از حزب لیبرال که باور دارد چنین اقداماتی حمله به آزادی رسانه‌هاست گفته است: دیده می‌شود که چگونه آزادی رسانه‌ها، آزادی بیان و جامعه‌ی باز در ترکیه به رهبری اردوغان مورد حمله قرار می‌گیرد. اکنون این حملات حتی در جهان آزاد نیز ادامه دارد. به این منظور من لازم می‌دانم که وزیر خارجه مارگوت والستروم، سفیر ترکیه را احضار کند.

گزارش رادیو سوئد می‌گوید به نظر می‌رسد که اقدام به قطع پخش نوروز تی‌وی پس از مداخله مستقیم دولت ترکیه صورت گرفته باشد و در همین رابطه به نامه‌ای دست یافته است که از جانب مقام‌های ترکیه به مسئولان سوئد نوشته شده و این هشدار را می دهد که تلویزیون نوروز، عامل پخش مسائلی با محتوای نژادپرستانه و هراس‌افکنانه است.

به گفته رادیو سوئد: در این نامه همچنین تاکید شده که پخش این تلویزیون در مخالفت با کنوانسیون پخش فرامرزی است اما دولت ترکیه در این نامه مشخص نکرده است که کدام یک از برنامه‌های این تلویزیون دارای محتوای غیرقانونی است و کنوانسیون مورد اشاره در این نامه نیز مورد تایید دولت سوئد نبوده است.

شِستن موراست، رئیس اداره مطبوعات و رادیو و تلویزیون سوئد با اشاره به این نامه گفته است: آنها تذکر دادند که برخی موارد وجود دارد و از خواستند که آن را تحت نظر داشته باشیم اما در مورد برنامه‌ی مشخص اعتراضی وجود نداشت. ما در پاسخ به دولت ترکیه نوشتیم که مجوز این تلویزیون توسط ادارات مسئول در سوید صادر شده است و از این رو نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.