Skip to main content

قبلا ازآقای هیراد ابطحی پوزش

قبلا ازآقای هیراد ابطحی پوزش
Anonymous

قبلا ازآقای هیراد ابطحی پوزش می طلبم که نوشته بنده را نخواهد دید که جواب بدهد
نگاهی به کتیبه حقوق بشر کورش واعمال کورش نشان می دهد که تضاد عمیقی در نوشته های هموطنان فارس در مورد کوروش و شخصیت کوروش وجود دارد.
1- قوانین اجتمایی اولین بار توسط حمورابی (حمورابی (۱۸۱۰-۱۷۵۰ پ.م.) ششمین پادشاه اولین سلسله شاهان کشور قدیم بابل است) که بسیار وسیع تر از منشور حقوق بشر کوروش است تدوین شده است . (مراجعه شود به ترجمه قانون حمورابی در انترنت)
2- لشکرکشی های کوروش به سرزمین های دیگران وتصرف آن سرزمین ها با منشور حقوق بشر کوروش و افکار حقوق بشر او مغایرت دارد:
- کوروش نوه دختری آستیاک پادشاه ماد است. پدر کوروش کمبوجیه با دختر دوم آستیاک به نام ماندانا ازدواج کرد که نتیجه ازدواج کوروش بود. ( هم پدر کوروش کمبوجیه نام داشت هم پسر کوروش و آستیاک پسر کیاسار پادشاه ماد است

که کیاسار بالشکر کشی به دولت ستمگر آشور این دولت را سرنگون کرد. که دولت آشور کلی ایرانیان را کشته بود) . به هر حال کوروش به در بار بابا بزرگش آستیاک رفت و آمد داشت با هارپاک فرمانده ارتش آسیاک متحد می شود ( هارپاک با استیاک اختلاف داشت ) و حکومت ماد را سرنگون می کند. وآستیاک این پیر مرد را در بیابان رها می کند که می میرد.
- لشکر کشی کوروش به بابل
- لشکر کشی کوروش به سرزمین ترکان ماساژت وکشته شدن کوروش در این نبرد. کوروش از ملکه ماساژت ها تومریس خواستکاری می کند ملکه تومریس که از نقشه کوروش برای تصرف سرزمینش آگاه بود جواب رد می دهد. در نتیجه ارتش کوروش با ارتش ماساژت ها رودرو می شوند در اثر نقشه ماهرانه کوروش پسر تومریس فرمانده ارتش ماساژت هاواکثر بخشی از ارتش تومریس اسیر می شوند پسر تومریس در فرست مناسب خنجر یکی از نگهبانانش را می رباید و خودکشی می کند کوروش سر مرده پسر تومریس را می برد و به تومریس می فرستد. در نتیجه جنگ خونینی بین بقیه ارتش تومریس و کورش رخ می دهد که منجر به کشته شدن کوروش در این نبرد می شود. تومریس خطاب به مرده کوروش میکند که از خون خوردن سیر نشده ای دستور می دهد سر مرده کوروش می برند و در طشت خون می اندازند. مراجعه شود به نوشته های هرودوت
Peter Paul Rubensتابلوی بریدن سر کوروش توسط تمریس ملکه ترکان ماساژت اثر http://www.pubhist.com/w5187
3- منشور حقوق بشر کوروش به زبان بابلی نوشته شده است ودر معبد بابل نگه داری میشده ودر آنجا پیدا شده. 19 سطر اول از زبان مردوخ ایزد بابلی نوشته شده و بقیه از زبان کوروش .در خط 37 از غاز و اردک صحبت می شود.( خط ۳۷. ... غاز، دو اردک، ده کبوتر. برای غازها، اردک‌ها و کبوتران). اگر هدف از این کتیبه رعایت حقوق مردمان زیر پادشاهی کوروش می بود باید به زبان هخامنشی نوشته میشد و نسخه های آن به والیان هخامنشی در بلاد زیر سلطه هخامنشیان داده میشد که حقوق مردم رعایت بشود. از این کتیبه مشخص است حقوق مردوخ در معبد بابل بوسیله پادشاه بابل (نبونعید) داده نمی شده و اختلافاتی بین مردوخ و پادشاه بابل وجود داشته که مردوخ با کوروش متحد شده واو را تشویق به فتح بابل می کند. وبه نظر می رسد که این کتیبه توسط مردوخ نوشته شده که مردم وطرف داران پادشاه بابل را به ترساند که حق و حقوق معبد را به پردازند و الا چه دلیلی دارد که از مرغ واردک ... صحبت بشود. مراجعه شود به ترجمه منشور کوروش.
با تشکر انزابی