Skip to main content

نوشتار در سایت ایران گلوبال و

نوشتار در سایت ایران گلوبال و
ناصر کرمی

نوشتار در سایت ایران گلوبال و گفتگوی شما با اقای رضا گوهرزاد در تلویزیون پارس را خواندم و گوش دادم. شما در نوشتار و گفتار برای ارائهء دیدگاه خود مسلط هستید، مشکل شما با ابعاد و گونه های فدرالیسم میباشد که شما یک جانبه و یکطرفه و از یک زاویه به موضوع نگاه میکنید.
جوهر اصلی واژه ای و عملی و تئوری دمکراسی فدرالیسم بقول مولوی برای "وصل کردن هست و نه برای فصل کردن".
بنا بر این اینکه شما فدرالیسم را کُد تجزیه و پراکندگی و جدایی می پندارید کاملأ اشتباه میباشد.

اصطلاح فدرالیسم به زبان آلمانی Föderalismus از واژهء Foedus گرفته میشود که به معنی همبستگی، دست بهم دادن و یکی شدن زیر یک سقف جمع شدن، در یک جبهه قرار گرفتن، و معانی ازاین قبیل میباشد. در سطح علوم سیاسی هم به مجموعهء مرکزی و قدرتی سیاسی و یا به یک نظم و سیستم سیاسی منجر میشود که قدرت سیاسی و خودمختاری و یا خود گردانی و وظایف هر یک اعضای یک مجموعه را نسبت به مرکز این مجموعه معین میکند. این مجموعه میتواند پدیده ها و یا کشورهای مستقل بوده باشند که اکنون بهم می پیوندند و یا این مجموعه متمرکز بوده و اکنون در بخش اجرایی و تقسیم وظایف غیر متمرکز میشود.
تعریف شما از ملّت و ملّت سازی قدیمی و مربوط به دوران پسا مدرن وما قبل سرمایه داری و دوران آغازین سرمایه داری است،
ملّت را امروز دیگر بر اساس مشترک بود در دین و مذهب، در نژاد، در زبان و فرهنگ و تمدن و یا صرفأ بر پایهء وابستگی به جغرافیایی خاصی تعریف نمیکنند. بلکه ملّت امروز را فقط و فقط بر اساس دو شاخص تعریف میکنند: 1- مشترک بودن در یک جغرافیای سیاسی و تاریخی شناخته شده 2- مشترک بودن در یک ارگان سیاسی بنام حکومت. بر اساس این تعریف اکنون مردمان مختلف ویا ملّتهای گوناکون در آمریکا ، در آلمان در فرانسه در انگلستان زیر یک پرچم بنام ملّت آمریکا و یا آلمان و فرانسه و انگلستان شناخته میشوند. ملّت و ساختار حکومت امروز بر اساس اکثریت کلکتیو گروهی ساخته نمیشود بلکه براساس فرد و فردگرایی با حقوق فردی و شهروندی. ملّت و ملّت سازی امری مدرن هست و در تاریخ میماند و هرگز از بین نخواهد رفت، بستگی به این دارد که ما ملّت را چگونه تعریف کنیم.

اینکه در جهان چند کشور عربی و یا چند کشور تُرکی وجود دارد، به ایران ما ربطی ندارد، این مردمان خود به ایران مهاجرت کرده اند و باید به قوانین بین المللی گردن نهند و فقط درخواست حقوق فردی و شهروندی خود را داشته باشند. سرزمینی به آنها تعلق نداشته و یا کسی سرزمین آنها را مصادره نکرده است که اکنون به آنها پس داده شود.
این بحث در یک و یا دو کامنت نمی گنجد، در مورد فدرالیسم بیش از 12 مقالهء تحقیقی پژوهشی تنظیم کرده ام که باید در آرشیو من در سایت ایران گلوبال قدیم و جدید وجود داشته باشند. در صورت داشتن وقت به این بحث ادامه خواهم داد. کوتاه سخن، فدرالیسم تحت هیچ شرایطی به معنی جدایی و تزیه نیست، بلکه بر عکس آن است. سپاس