Skip to main content

در تاریخ یعقوبی آمده:

در تاریخ یعقوبی آمده:
Anonymous

در تاریخ یعقوبی آمده:
پنج پور پایتخت مکران است. از بین بنج بور رود سند( یا مهران) می گذرد!
بلوچها نیز ساکن مکران بوده اند.
یعقوبی مینویسد : کرمان، شرق آن بلاد سند و غرب آن فارس و شمال مفازه سجستان و جنوب آن دریا. یعنی تا قلب پاکستان فعلی جزو کرمان بوده است.
کرمان تا رود سند امتداد داشته و منتهای شرقی آن مکران نامیده میشده( مترجمان و مصححان متون تاریخی بخاطر ناآشنایی با مکران بیشتر مواقع مکران را به کرمان ترجمه و تصحیح کرده اند و این باعث کلی سوءبرداشت شده است.
در قرون اول اسلامی از رود سند و از کوهستانهای غرب پاکستان و از فرغانه تاجیکستان جزو کرمان و سیستان و خراسان بوده است. در تمام متون تاریخی تا دوره قاجار مطلقا منطقه ای بنام بلوچسان یا افانسنان دیده نمی شود تا سروکله انگلیس پیدا میشود!
بلوچها از مکران قدیم جنوب پاکستان امروزی و افغانها از شمال پاکستان فعلی به سمت غرب آمدند

نامهای افغانستان و بلوچستان را انگلیس بر آن مناطق گذاشته است پیش از آن نام و نشانی از آن دیده نمی شد و جالب است نقشه های انگلیسی را بعنوان اسناد تاریخی چند صد ساله و حتی چند هزار ساله به خورد مردم می دهند.
انبار غله ایران یعنی سیستان همین جنوب اففانسان فعلی بوده است که افاغنه مهاجر با بیرون راندن سیستانیها بجای گندم خشخاش کاشتند( در هنگامیکه انگلیس تجارت تریاک را دراختیار داشت و بازار چین را از دست داده بوده)
بیشتر جابجاییهای جمعیتی در شرق ایران در زمان صفویه و بعد آن اتفاق افتاد. مهاجران بلوچ و افغان شرق ایران قدیم را گرفتند کردها و برخی عشایر غرب ایران نیز طایفه ای از همین بلوچ و افقان ( پختوها) هستند که به سمت غرب مهاجرت کردند تا آناتولی رسیدند
البته همین الان هم روند ورود از پاکستان به ایران در حال جریان است و سرریز جمعیت مهاجر و زاد ولد انبوه را به مناطق دیگر می رفرستند و ادعای تاریخی می کنند.
نامهای بی ریشه تاریخی باید حذف شود.