Skip to main content

بحث مقاله « پرداختن به

بحث مقاله « پرداختن به
آ. ائلیار

بحث مقاله « پرداختن به فراکسیون کردها در ترکیه» نیست. نام فراکسیون بخاطر این آمده که الگویی برای حکومت ایران است.و اشاره شده به متد حکومتها جهت کنترول گروهها.از جمله نازیها.
---------
گرچه پرداختن به کردها خارج از موضوع ست اما به احترام درخواست دوستمان کمی توضیح میدهم:
فراکسیون کردها در ترکیه درپی طی دوره هایی از مبارزه ی مسلحانه بر پایه ی توافق حکومت ترکیه و خود کردها مبنی بر اینکه مبارزه با سلاح را کنار بگذارند و به کوشش مدنی و پارلمانی بپردازند بود. در این رابطه اوجان گفت« سلاحها را دفن کنید».
کرده ها بعد ها موفق شدند فراکسیون و حزب حلقها را تشکیل دهند. اما دیالوک جاری بین حکومت و کردها توسط دولت ترکیه شکسته شد و دولت به کرد ها اعلان جنگ داد. علت مسئله از دید من استقلال خواهی کردها بود و دولت ترکیه مخالف تجزیه کشور است و مخالف تشکیل کردستان بزرگ بود. با برنامه ایکه کردها داشتند-

تشکیل کردستان بزرگ- شکست دیالوگ حتمی بود. برنامه ی افراطی.

سیاست ترکیه نابودی حزب پ-کا-کا بود و هست. که در نهایت این حزب خواهان جدایی ست. و یک سازمان « نظامی-سیاسی» ست. و طرفداران میلیونی بین کردها دارد.
اینجا سیاست نادرست جنگ مسلحانه - و سیاست نابودی جدایی خواهان، در مقابل هم قرار دارند. یک باتلاق برای هر دو طرف .
راه رهایی کردهای ترکیه: ترک جنگ مسلحانه- ادامه ی مبارزه ی مسالمت آمیز سیاسی- کسب خود مختاری یا حکومت واحد فدرال- و در شرایطی که افکار عمومی ترکیه آماده برای پذیرش جدایی باشد با انتخاب مردم کرد، استقلال. هر راهی غیر از این باتلاق کشتار دوطرف است.
-----
با توجه به مطالب مذکور می بینیم که جنس فراکسیون کردها با جنس ذوب شدگان در ولایت فقیه غیر قابل مقایسه است. دو چیز متفاوت اند. فراکسیون کردها مستقل از دولت بود ولی فراکسیون ترکان دولت ساخته است. نمایندگان کردها انتخاب خودشان بودند ولی نمایندگان ترکان به حکومتی ها تعلق دارند. وووو