رفتن به محتوای اصلی

اذعان فرمانده ناجا به شکنجه متهمان در گفتگو با کیهان شریعتمداری

اذعان فرمانده ناجا به شکنجه متهمان در گفتگو با کیهان شریعتمداری
تفسیر از:
فضائل عزیزان

پایگاه خبری حقوق انسانی‌ و اولیه بشر:

سردار احمدی مقدم،فرمانده ناجا در گفتگو با روزنامه کیهان چاپ تهران در مورد نحوه برخورد با متهمان و همچنین مرگ ستار بهشتی‌ و حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی به نکاتی‌ اشاره کرده اند که به دلیل جایگاه حقوقی شخص اظهار کننده و صراحت آن در نوع خود کم نظیر و حائز اهمیت ویژه است.وی در بخشی از اظهارات خود در رابطه با شکنجه متهمان می‌گوید:” طبیعتا اگر چیزی تحت این عنوان صورت بگیرد در این مقطع (بازجویی) رخ می دهد. در مرحله دستگیری هم ممکن است یکی را دستگیر بکنند. اگر مقاومت کرد مامور امکان دارد او را به شدت کتک بزند. اگر متهم موقع دستگیری مقاومت نکند کتک زدنش ممنوع است. کتک زدن برای شکستن مقاومت متهم در برابر قانون است. اما به محض دستگیری و زدن دستبند به دست ها هیچ ماموری حق کتک زدن ندارد..”

وی همچنین در مورد ستار بهشتی‌ که در بازداشتگاه جان سپرد در حالی‌ که منکر قتل وی شد در عین حال ضمن انتقاد از روند انتقال و بازجویی ستار بهشتی‌  ، اذعان کرد که ماموران می‌توانستند رفتارهایی داشته باشند که از مرگ وی پیشگیری کنند. سردار احمدی مقدم در ادامه توضیحاتش  در مورد مرگ ستار بهشتی‌ گفت که در نگهداری آقای بهشتی قصوراتی صورت گرفته از جمله نگهداری ایشان در بازداشتگاهی که صرفاً یک محل اداری فاقد دوربین بوده است و همچنین عدم تحویل قرص آرام بخش به متهم را یکی‌ دیگر از قصورات ماموران عنوان کرد ولی‌ افزود که متهم نسخه‌ای هم همراه نداشته است.احمدی مقدّم توضیح نداد که ستار بهشتی‌ که اطلاع نداشته است که توسط مأموران دستگیر خواهد شد، چگونه از ایشان انتظار میرفته که در هنگام دستگیری نسخه دکتراش را همراه  داشته باشد تا در بازداشتگاه به ماموران ارائه دهد.

آقای احمدی مقدم در بخشی دیگر از گفتگوی خود با کیهان، حبس خانگی موسوی و کروبی را کافی‌ ندانست و مدّعی شد که قرار بود با شدت عمل بیشتری با آنها برخورد شود که بنا بر گفته او رهبری مانع برخورد شدیدتر با آنها(موسوی و کروبی) شده است.وی همچنین در اظهارات خود صراحتاً عنوان کرد که در جریان عاشورای ۸۸ بنا بر دستور رهبر لیست ۴۰ نفر را برای دستگیری تهیه و به رهبر ارائه داده اند که رهبر ایران از بین آن ۴۰ نفر گفته است که “این چند نفر با من”

احمدی مقدّم حبس خانگی موسوی و کروبی را نشانه عطوفت رهبری  و ولایت فقیه توصیف کرد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
منبع:
پایگاه خبری حقوق انسانی‌ و اولیه بشر:

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید