رفتن به محتوای اصلی

شعارهای انحرافی ناسیونالیسم موجود در جنبش حق طلبانه آذربایجان (1)
09.03.2013 - 20:13

شعار های انحرافی
شعارهای« رفراندوم» برای تعیین سرنوشت- «آذربایجان ایران نیست»- « تبریز،باکو، آنکارا...»*؛ « استقلال آذربایجان» ؛ « آذربایجان واحد »؛ « اتحاد دنیای ترک»؛ و غیره از شعار های انحرافی ناسیونالیسم موجود در جنبش برابر حقوقی آذربایجان است که مانندهای آنها در حرکت حق طلبانه دیگر ملیتها نیز دیده میشوند. 
چرا این شعار ها انحرافی هستند؟ چه اثر های منفی در مبارزه ی کسب حقوق همه جانبه دارند؟ چرا ناسیونالیسم آنها را عنوان میکند؟ و... پرسشهایی هستند که میکوشم پاسخ آنها را به کوتاهی اینجا توضیح بدهم. 

ناسیونالیسم موجود « ارتجاعی، عقب مانده، و واپسگراست». چرا که مرحله پیشرفته بودن ناسیونالیسم  برای برپایی نظام سرمایه داری در برابر « فئودالیسم» - یا نظام ارباب و رعیتی -در بیشتر نقاط جهان از جمله  ایران به پایان رسیده است. ما در ایران با نظام سرمایه داری با روش کشورداری دیکتاتوری روبرو هستیم. 
آنان که ناسیونالیسم و ایده های افراطی و غیر افراطی آنرا در چنین نظام اقتصادی-اجتماعی مطرح میکنند از نظر « اندیشه» متعلق به دنیای عقب مانده  و واپسگرا هستند.

اکنون حرکت ناسیونالیستی برای حل مسایل امروزی جامعه- از جمله تبعیض همه جانبه- ارتجاعی ست. چرا که ما را از مسیر مدرن- با استراتژی و تاکتیک  نوین و درست- دور میکند. ناسیونالیسم مرتجع موجود در تلاش انحرافی خود ناچار است برای طرح موجودیتش به ایده های استعمار ( که مسخ شده ی آن را استعمار داخلی گویند ) ، مستعمره ( باز داخلی)، دولت حاکم فارس، ترک گرایی ، و مانند آنها تکیه کند. 
ناسیونالیستهای ما با مسخ مقولات تاریخی در دوره ی کلاسیک «استعمار و مستعمره»، « آپارتاید آفریقا» میزیند. هنوز از درک ماهیت پدیده ی « تبعیض همه جانبه ی موجود» در دنیای نوین عاجز هستند. 
ناسیونالیسم ارتجاعی موجود فاقد « استراتژی و تاکتیک است». استراتژی و تاکتیک آن « ماجرا جویی و خیال پردازی و واپسگرایی ست». که  با واقعیات سرو کاری ندارد.

 هذیان گویی» از خاصه های ناسیونالیسم ارتجاعی موجود است
آذربایجان در ایران بخشی از چهارچوبه ایران است که با نیروهای نظامی تا دندان مسلح یک حکومت دیکتاتوری حفاظت می شود و در سازمان ملل هم آنرا به رسمیت میشناسند. در این «شرایط عینی» طرح شعار « آذربایجان جزیی از ایران نیست»؛ یک خیال پردازی محض است که هدفی جز ماجرا جویی ندارد.
و از دید یک «استراتژی و تاکتیک درست»، واپسگرایی ست. در زیر به این موضوع اشاره خواهم کرد.
ناسیونالیسم موجود - همانطور که شعار هایش نشان میدهند- بیگانه با شرایط عینی ست. در مورد آذربایجان واحد؛ استقلال، و غیره نیز دقیقاً این « بیگانگی با شرایط عینی» صادق است. اکنون آذربایجان شمالی یک کشوراست؛  و آذربایجان جنوبی جزیی از خاک ایران؛ طرح مسئله آذربایجان واحد؛ هیچ شرایط عینی ندارد- و تنها رؤیا پردازی ست. شعار استقلال آذربایجان جنوبی  و یا جاهای دیگر نیز فقط میتواند یک هذیان گویی محض باشد. « هذیان گویی» از خاصه های ناسیونالیسم ارتجاعی موجود است. 
در وضعیت عینی موجود که حتی « یک مدرسه به زبان مادری» تبعیض دیدگان وجود ندارد- و حکومت که به ترمز حرکت جامعه تبدیل شده -ناسیونالیست ما شعار استقلال و غیره سر میدهد. از گرفتن « کمترین حق خود عاجز است» شعار آذربایجان ایران نیست سر میدهد.
این حرکتها افراطگرایی و ماجرا جویی ست که جنبش حق طلبانه و ضد تبعیض را به کجراهه برده و موجب شکست مبارزه میشوند؛ و نهایتاً در خدمت دیکتاتوری حاکم قرار دارند- حکومت هم  بر این موضوع آگاه است و سیاست تقویت آنرا پیش میبرد.
 
استراتژی و تاکتیک درست 
استراتژی و تاکتیک درست جنبشهای تبعیض دیدگان در ایران « کسب حقوق همه جانبه »  است؛ در همه زمینه ها. 
که آنرا در مقاله « مبارزۀ برابر حقوقی مسالمت آمیز هم استراتژی هم تاکتیک جنبش آذربایجان» توضیح داده ام. http://www.iranglobal.info/node/11857

شعار درست خاصه هایی دارد که انتخاب آن بدون توجه به یکی از آنها میتواند نادرست باشد و رهرو مبارزه را به بیراهه ببرد. انتخاب شعار درست بستگی به وضعیت عینی- زمان و مکان- کیفیت نیرو- و امکان پیشبرد یا عملی بودن آن دارد. و ضروریست از نظر جامعه داخل و جهانی قابل دفاع و حمایت برانگیز باشد.
از شعار های درست : « مدرسه به زبان مادری برای هرکس»؛ « دریاچه اورمو جان میدهد- مجلس به قتلش فرمان میدهد»؛ و مانند اینها ست. 
که مشکل مشخصی را مطرح کرده و برای رفع آن عملاً میتوان کوشید. شعارهایی که به زمانهای نامشخص و دور- و به نسلهای آینده مربوط میشوند طرحشان در زمان حال اتوپیسم است.  و بیراهه. 

شعار درست با توجه به خاصه هایش در چهارچوبه  مبارزه حقوقی قرار میگیرد. از آنجایی که هیچیک از ملیتهای  تبعیض دیده به تنهایی امکان پیروزی در ایران را ندارند و نظام دیکتاتوری عامل بزرگ تبعیض و استبداد ا ست  ضرورت دارد شعار ها حمایت و همبستگی بر انگیز باشند. شعار های ستیزگرانه ، نژاد گرایانه، دشمنی و جدایی آفرین ، به کار مبارزه ی عملا مشترک همه ستمدگان ایران برای رهایی ضربه میزنند. 
ناسیونالیسم موجود نه میتواند یک مدرسه مدرن رسمی ایجاد کند و نه میتواند به کسب استقلال برسد. تنها کاریکه از دست آن برمیاید -همانطور که شعارهای ماجرا جویانه و ایده های ارتجاعی اش نشان میدهند- ایجاد ضایعات جبران ناپذیر است. چرا که « فاقد تفکر» و لاجرم «اندیشه» است. و نباید هم اینها را از آن انتظار داشت. چرا که مرتجع فاقد اندیشه ی پیشروانه است. 

هشدار به جوانان
ضرورت دارد به جوانانی که در جنبش برابری حقوقی و رفع تبعیضات همه جانبه میکوشند هشدار بدهم که ناچار هستند دو چیز را از هم تمیز بدهند؛ در غیز این صورت در روند کوششهایشان بجای نقش مثبت نقش منفی ایفا خواهند کرد: 
1- مبارزه حق طلبانه ؛ 
2- ناسیونالیسم موجود.
اینها ناقض یکدیگر هستند. با ناسیونالیسم موجود نمیتوان به برابری حقوقی رسید. این پدیده کهنه و ارتجاعی خود مادر تبعیضات و نابرابریها ست.  که اوج آنرا ما در فاشیسم و نازیسم دیده ایم.
لازم است عزیزان در این زمینه عمیقاً تحقیق کنند. 

نیازی به بیراهه ی ناسیونالیسم موجود نیست
برای کسب همه حقوق- برای برابری و اداره امور خود- برای داشتن حکومت دموکراتیک مردم خود- و حتی برای استقلال و جدایی ؛ هیچ نیازی به بیراهه ی ناسیونالیسم موجود و شعارها و ایده های من در آورده ی آن نیست. استراتژی و تاکتیک درست در مبارزه ضامن پیروزی راه جنبشهای تبعیض دیدگان است. که تشنه رفع ستم دیکتاتوری- تبعیض- بیعدالتی اجتماعی هستند. 
اینراه راه مبارزه مسالمت آمیز برابری حقوقی- به عنوان استراتژی و تاکتیک - چه در شرایط دیکتاتوری و چه در دموکراسی ست. و در نقد ایده های پوشالی ناسیونالیسم موجود نهفته است . 

ناسیونالیسم موجود در ایران  باز تاب فرهنگ عقب مانده - و واکنش مسخ شده تبعیض موجود- در جامعه است. 
« استراتژی برابری حقوقی» ضامن پیروزی در همه مراحل مبارزه برای کسب و تأمین همه خواسته هاست. خواسته های همه ستمدیدگان . یک استراتژی کام به کام است که در صورت ضرورت و در شرایط مشخص میتواند حتی کسب استقلال و جدایی را نیز تأمین کند. راهی ست باز بر پهنه ی شرایط عینی و دور از ماجراجوییها و خیال پردازیها. و انسان ستیزیها. بر عکس با احترام به دیگری و عشق به رهایی و سعادت انسان آمیخته است.
 -------

* رجوع شود به مقاله ی : 
الفبای سیاست شعار ها
 http://www.iranglobal.dk/I-G.php?mid=2-6802 

-------

شعارهای انحرافی ناسیونالیسم موجود در جنبش حق طلبانه آذربایجان(2)

 http://www.iranglobal.info/node/17279

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد!