رفتن به محتوای اصلی

چهارشنبه‌سوری و بازداشت ده‌ها نفر بخاطر شعارهای ضد حکومتی

چهارشنبه‌سوری و بازداشت ده‌ها نفر بخاطر شعارهای ضد حکومتی

شب گذشته نیز ویدیویی از اعتراضات در سنندج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن معترضان شعارهای «ژن، ژیان، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند. هه‌نگاو نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشر در کردستان ضمن انتشار این ویدیو، تاریخ آن را ۲۲ اسفند عنوان کرده است.

شامگاه ۲۲ اسفند تصاویری از اعتراض‌ها در شهرک اکباتان و ستارخان تهران، کامیاران و مشهد منتشر شده بود.

معترضان در اکباتان شعار داده‌اند «ما اومدیم دوباره، خیزش ادامه داره.»

دوشنبه نخستین روز از فراخوانی سه روزه‌ای بود که‌ برای اعتراض در روزهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ اسفند در شهرهای مختلف ایران منتشر شده بود. فراخوان‌دهندگان می‌گویند چهارشنبه‌سوری فرصت خوبی برای ادامه جنبش اعتراضی است.

روز گذشته، پلیس تهران در هشدار متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته گفته در چهارشنبه سوری امسال قرار است از ماموران لباس شخصی از ظرفیت «گروه‌های مردمی و مساجد» استفاده خواهد کرد. اشاره او احتمالا به پایگاه‌های بسیج مساجد است.

بیانیه وزارت اطلاعات: چندین «تیم تروریستی» بازداشت شدند

شب گذشته نیز وزارت اطلاعات ایران نیز با انتشار بیانیه خطاب به شهروندان درباره «توطئه‌های چندگانه برای انجام اقدامات تروریستی و خرابکارانه در شبهای منتهی به چهارشنبه ی آخر سال» هشدار داد.

وزارت اطلاعات در این بیانیه بازداشت ده‌ها نفر از جمله «۲۱ نفر» در تهران و چندین نفر دیگر در مشهد و شهرهای غرب کشور را تایید کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ خود نوشته نیروهای این نهاد امنیتی «در روزهای گذشته با بکارگیری انواع شیوه های ردیابی اطلاعاتی، امنیتی و فنی، موفق به شناسایی و بازداشت چندین تیم تروریستی و کشف انواع مواد و ابزارهای انفجاری، نارنجک‌های دستی و خمپاره‌های دست ساز شدند.»

بنابر اعلام وزارت اطلاعات، در میان بازداشت شدگان، «عوامل سابقه‌دار» و «زندانیان آزاد شده» حضور دارند. این نهاد امنیتی نوشته در جریان یورش‌ها و بازداشت افراد، «انواع مواد و ابزارهای انفجاری، نارنجک‌های دستی» را ضبط کرده است.

در سال‌ها و دهه‌های گذشته ساخت و استفاده از اینگونه مواد محترقه در مراسم‌ چهارشنبه‌سوری معمول بوده است. هرچند هر ساله این مواد محترقه دست‌ساز خسارت‌های جانی و مالی بسیاری بر جا گذاشته است.

سازمان اورژانس کشور صبح سه‌شنبه ۲۳ اسفندماه اعلام کرد «از اول تا بیست و دوم اسفند جاری به دلیل حوادث چهارشنبه آخر سال ۱۵ نفر جان باختند».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید