رفتن به محتوای اصلی

تصویب «قانون مهسا» در مجلس نمایندگان آمریکا

تصویب «قانون مهسا» در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی فراجناحی با ۴۱۰ رای موافق در مقابل سه رای مخالف «قانون مهسا» را تصویب کرده است.

این طرح دولت آمریکا را ملزم می‌کند علی خامنه‌ای و ابراهیم رییسی، رهبر و رییس دولت جمهوری اسلامی ایران را به خاطر نقض حقوق بشر و بی‌ثبات کردن کشورهای منطقه تحریم کند.

علاوه بر آن، این طرح خواستار تحریم نهاد رهبری، نهاد ریاست جمهوری، مقام‌های منصوب رهبر ایران و شبکه بنیادها و شرکت‌های تحت نظر او می‌شود.

این طرح که ابتدا در ماه آوریل گذشته درکمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تصویب شده بود، علاوه بر فشار بر ایران به خاطر وضعیت حقوق بشر، برای مهار توانایی صادرات و واردات سلاح از سوی ایران تلاش می‌کند.

تبدیل این مصوبه به قانون به اقدام مشابه در مجلس سنا نیاز دارد و بعد از آن باید به امضای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برسد.

در صورت تصویب نهایی قانون مهسا، جو بایدن موظف خواهد بود ظرف ۹۰ روز در این باره به کنگره آمریکا پاسخ دهد و هر سال هم درباره دلایل تمدید یا عدم تمدید این تحریم‌ها به نمایندگان کنگره توضیح دهد.

بخش اول این مصوبه تولید و صادرات موشک و پهپاد توسط ایران را با تحریم افراد دخیل در این برنامه‌ها هدف می‌گیرد و بخش دوم آن تحریم‌هایی را بر مقام‌های بلندپایه دولت به خاطر «نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم» اعمال می‌کند. بخش دیگر این مصوبه سرکوب اقلیت بهائی در ایران را محکوم می‌کند.

مایکل مکال، رئیس کمیته روابط خارجی از حزب جمهوری‌خواه، با اشاره به کشته شدن مهسا امینی در این جلسه گفت: «ایران مرتکب نقض بی‌رحمانه حقوق بشر شده است. این رژیم مخالفان را خاموش و حقیقت را سرکوب می‌کند و آنها که جرات مخالفت دارند خطر عواقب شدید آن از جمله مرگ را به جان می‌خرند.»

او افزود که جامعه جهانی در واداشتن «سرکوبگران مردم ایران» برای پایان دادن به این بدرفتاری‌ها ناکام مانده و به این ترتیب مردم ایران را مایوس کرده است.

این قانون در آستانه کشته شدن مهسا ژینا امینی، شهروند ۲۲ ساله ایرانی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد تصویب شد.

خانم امینی شهریور سال گذشته زمانی که از سقز به تهران سفر کرده بود توسط گشت ارشاد بازداشت شد. او فورا به کما رفت و جان باخت که به باور بسیاری در اثر ضربات ماموران بود. گشت ارشاد تکذیب می‌کند که ماموران با باتون به سر او زده‌اند و سر او را به بدنه خودروی خود کوبیده‌اند.

مرگ خانم امینی به اعتراضات گسترده دامن زد که برای چندین ماه ادامه داشت و طی آن معترضان خواستار پایان حکومت جمهوری اسلامی شدند.

حکومت ایران فورا با نیروی مرگبار به سرکوب معترضان پرداخت. به گزارش سازمان‌های حقوق بشر حدود ۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات کشته، صدها نفر دیگر زخمی و هزاران نفر بازداشت شدند.

Image removed.

 

این طرح در مجلس نمایندگان که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است درحالی تصویب می شود که یک روز پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده بود وزیرخارجه آمریکا اواخر هفته پیش دستوری را امضا کرد که مطابق آن بانک‌ها برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول‌های ایران از کره‌جنوبی، از اعمال تحریم‌های هسته‌ای ایران معاف خواهند شد.

به نوشته آسوشیتدپرس آنتونی بلینکن این دستور را یک ماه پس از انتشار خبر جدی شدن توافق مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن امضاء کرده است. دولت آمریکا تازه در روز دوشنبه کنگره را رسما از دست زدن به این توافق مطلع کرد.

جزییات توافق میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان با واکنش منفی جمهوری خواهان روبرو شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، روز سه‌شنبه در پستی در شبکه اجتماعی خود «تروت سوشیال» برای این توافق به جو بایدن حمله کرد و گفت که این «بدعت وحشتناکی» ایجاد می‌کند.

مایکل مکال هم گفت هرچند او از آزادی «گروگان‌ها» خوشحال است، اما این توافق بدعتی بد به جا می‌گذارد.

او گفت تسهیل انتقال این شش میلیارد دلار به «بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان، انگیزه زیادی برای دشمنان آمریکا ایجاد می‌کند تا در آینده دست به گروگان‌گیری بزنند.»

به گزارش شبکه ان‌بی‌سی آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت: «این به هیچ وجه پرداخت پول نیست. اینها دلارهای آمریکا نیست. اینها دلارهای مالیات دهندگان نیست، اینها دلارهای ایران است که دولت قبلی اجازه داده بود آن را در بیاورند.»

او به فروش نفت ایران در زمان دولت ترامپ به کشورهایی مثل هند و ترکیه اشاره داشت.

آمریکا قبلا گفته است که این پول مستقیما تحویل ایران نمی‌شود، بلکه به حساب‌هایی محدود در قطر ریخته خواهد شد و آمریکا بر نحوه و زمان استفاده از آنها نظارت خواهد داشت.

قطر مسئول نظارت بر خرج کردن این پول است تا صرف خرید غذا و دارو شود بدون اینکه تحریم‌های آمریکا شکسته شوند. پول خرید، مستقیم از بانک‌های قطر پرداخت می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید