رفتن به محتوای اصلی

24اکتبر : دبیر‌کل سازمان ملل گفت ؛ حملات حماس در خلا اتفاق نیفتاد

24اکتبر : دبیر‌کل سازمان ملل گفت ؛ حملات حماس در خلا اتفاق نیفتاد

 

«غواصان حماس قصد نفوذ از دریا به جنوب اسرائيل را داشتند»

خشایار جنیدی خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی به اسرائيل می‌گوید ارتش این کشور از شکست تلاش شبه‌نظامیان حماس برای نفوذ به جنوب اسرائيل از راه دریا خبر داده است. بنا بر اعلامیه منتشر شده، نیروی دریایی اسرائیل همه غواصان حماس را از پا در آورده است.تعداد کشته شدگان اعلام نشده است اما بنابر گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دست‌کم چهار نفر در این عملیات کشته شده‌اند. در اعلامیه ارتش اسرائیل که در کانال تلگرامی آنها منتشر شده آمده است این غواصان قصد داشته‌اند در منطقه کیبوتز زیکیم رسوخ کنند. بر این اساس جت‌های جنگنده اسرائيل پایگاهی را که مبداء این غواصان در غزه بوده نیز هدف قرار داده‌اند.

«نیروهای نیابتی ایران ۱۳ بار به نیروهای آمریکا و ائتلاف حمله کرده‌اند»

سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا می‌گوید نیروهای آمریکا و ائتلاف در یک هفته گذشته ۱۰ بار در عراق و ۳ بار در سوریه هدف حمله قرار گرفته‌اند.

سرتیپ ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه در برابر خبرنگاران گفت «ما شاهد چشم‌انداز افزایش قابل‌توجه تنش علیه نیروهای آمریکا در سراسر منطقه هستیم که در آینده نزدیک از سوی نیروهای نیابتی ایران و در نهایت ایران وجود دارد.»

به گفته آقای رایدر آمریکا هیچ‌گاه در اقدام برای حفاظت از نیروها و منافعش در هر جای دنیا که باشند تردید نخواهد کرد.

این سخنگوی وزارت دفاع درباره پرسش‌های طرح شده در خصوص «توصیه آمریکا به تعویق عملیات زمینی اسرائيل در غزه» گفت: «ما از چند مقام با تجربه در این زمینه خواسته‌ایم که به مقام‌های اسرائیلی کمک کنند تا بدانند هنگام برنامه ریزی عملیاتی، به چه پرسش‌های دشواری باید پاسخ دهند. از جمله درباره کاهش تلفات غیرنظامی. این مقام‌ها به صورت موقت در اسرائيل هستند.»

پیشتر جان کربی از سخنگویان شورای امنیت کاخ سفید به خبرنگاران گفته بود ارزیابی آمریکا در خصوص نقش ایران در حمله حماس تغییری نکرده است: «آنچه گفته‌ایم و می‌گوئیم این است که ایران قطعا در این ماجرا همدست است. بدون آنها، نه حماسی هست و نه حزب‌اللهی، نه گروه شبه نظامی هست که به نیروهای ما در عراق و سوریه راکت شلیک کند. ما می‌دانیم که ایران تمامی این رویدادها را نظارت می‌کند و در مواردی این حملات را ترغیب می‌کند. هیچ شکلی نیست. اما در قبال حمله هفتم اکتبر، هنوز هیچ اطلاعات مستقیمی ندیده‌ایم که نشان بدهد ایران مایل به مدیریت حملات و یا ایفای نقش در آنها بوده‌اند.»

دبیر‌کل سازمان ملل: حملات حماس در خلا اتفاق نیفتاد؛ سخنان گوترش خشم اسرائیل را برانگیخت

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت حملات حماس به اسرائیل «در خلا» رخ نداده است. او با اشاره به شهرک‌سازی‌ها، تخریب منازل فلسطینیان ‌و آوارگی آن‌ها گفت: «مردم فلسطین ۵۶ سال تحت اشغال خفقان‌آور بوده‌اند.»

گوترش اضافه کرد رنج مردم فلسطین توجیه‌گر حملات حماس نیست؛ همان‌طور که حملات حماس مجازات جمعی مردم فلسطین را توجیه نمی‌کند.

سخنان دبیر کل سازمان ملل متحد با انتقاد شدید گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در این سازمان همراه شد.

وزارت بهداشت غزه: ۵۰ کشته در یک ساعت

وزارت بهداشت غزه می‌گوید آخرین ساعت حملات هوایی امروز اسرائيل به غزه دست کم ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

به گفته یک مقام این وزارت خانه ارتش اسرائيل اهداف حملات خود در غزه را گسترش داده است.

ارتش اسرائيل در پاسخ به سئوال بی‌بی‌سی دراین زمینه گفت درباره تلفات در غزه اطلاعاتی ندارد.

ادامه حملات راکتی به تل‌آویو؛ برگزاری جلسه شورای امنیت برای بررسی جنگ حماس و اسرائیل

تایمز اسرائیل نوشت آژیر خطر حمله راکتی برای دومین بار در شرق تل‌آویو از جمله در نزدیکی فرودگاه بن‌گوریون به صدا درآمد. در این شرایط، جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوم آبان برای بررسی جنگ اسرائیل و حماس برگزار می‌شود.

این جلسه با حضور وزیران امور خارجه کشورهای عضو برگزار خواهد شد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این نشست به پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای خواهند داد که از سوی آمریکا ارائه شده است.

این قطعنامه به طور بی‌سابقه‌ای از اسرائیل برای دفاع از خود و جنگ با حماس حمایت کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است ارائه تسلیحات به شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی که صلح و امنیت در سراسر منطقه را تهدید می‌کنند، متوقف کند.

وزیران امور خارجه اسرائیل و عربستان سعودی نیز در این نشست حاضر خواهند بود.

مردم جنوب لبنان به دنبال درگیری‌های مرزی خانه‌هایشان را ترک می‌کنند

هوگو باچگا، خبرنگار بی‌بی‌سی در جنوب لبنان

Image removed.

 

شماری از مردم جنوب لبنان در هراس از گسترش درگیری‌های مرزی بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل خانه‌هایشان را ترک می‌کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت تخمین زده است که به دنبال حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل دست‌کم ۲۰۰ هزار نفر محل اقامتشان را تغییر داده‌اند که بیشترشان در نقاط جنوبی این کشور مستقر بودند.

ما در روزهای اخیر به دهکده‌های حاشیه مرز رفتیم و دیدیم که خالی از سکنه‌اند، مغازه‌هایشان بسته شده و خیابان‌ها خالی‌اند. در شهر صور (جنوب لبنان) صدها نفر که جایی برای رفتن نداشتند، در یک مدرسه که بدل به پناهگاه شده بود، ساکن شده بودند.

گرچه درگیری‌های مرزی افزایش یافته است، اما دو طرف تا کنون توانسته‌اند خشونت‌ها را کنترل کنند، اما بسیاری از افرادی که هنوز ویرانی‌های ناشی از جنگ یک ماهه بین اسرائیل و حزب‌الله را به خاطر دارند، می‌ترسند که تاریخ تکرار شود.

مسئولان درمانی غزه: بیمارستان‌ها کاملا غیرقابل استفاده شده است

Image removed.

 

مقام‌های درمانی حماس در نوار غزه با انتشار بیانیه‌ای در تلگرام گفتند که بیمارستان‌های غزه «کاملا فروپاشیده‌اند.»

در این بیانیه نوشته شده: «ما تایید می‌کنیم که ۱۲ بیمارستان و ۳۲ مرکز بهداشتی غیر قابل استفاده شده‌اند و ما می‌ترسیم تعداد بیشتری هم در ساعت‌های آتی به دلیل تمام شدن سوخت، غیر قابل استفاده شوند.»

این بیانیه همچنین هشدار داده است که: «باز بودن درهای بیمارستان‌ها به معنای توانایی آن‌ها در دادن خدمات بهداشتی به خیل مجروحان نیست.»

در این بیانیه از جامعه جهانی برای تامین سوخت بیمارستان‌ها درخواست کمک شده و از آن‌ها خواسته که «گروه‌های متخصص پزشکی را برای نجات مجروحان حمله اسرائیل» بفرستند.

این بیانیه همچنین از «تمامی همکاران بازنشسته و داوطبان با هر تخصصی» خواسته که سریعا راهی بیمارستان‌ها شوند.

تصمیم برای حمله زمینی به غزه برای اسرائیلی‌ها پیچیده‌تر می‌شود

جرمی بوئن سردبیر امور بین‌الملل بی‌بی‌سی، اسرائیل

من فکر می‌کنم که هم‌اکنون بحث‌های فزاینده‌ای در اسرائیل وجود دارد، درواقع دوراهی در مورد زمانبندی اتفاقاتی که قرار است بیفتد.

جالب این بود که شب گذشته (دوشنبه ۲۳ اکتبر) سیاستمداران و ژنرال‌ها لازم دانستند بیانیه مشترکی صادر کنند و بگویند که ما در دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود متحد هستیم. دلیلش هم این است که اینجا، در همه طرف، جلساتی وجود داشته است که نشان می‌دهد ارتش می‌خواهد عملیات را با سرعت و شدت بیشتری پیگیری کند و سیاستمداران مردد هستند.

همچنین اینجا یک عامل دیگر هم برای محاسبه وجود دارد، اینکه خانواده‌های گروگان‌ها صدایشان بلندتر شده است. آنها تجمعات اعتراضی دائمی در خارج از مقر ارتش در تل‌آویو برپا می‌کنند. فکر نمی‌کنم آنها چندان مشتاق ایده یک عملیات نظامی بزرگ باشند، وقتی خانواده‌هایشان هنوز در اسارت هستند و احتمال مذاکره وجود دارد.

بنابراین تصمیم برای حمله برای اسرائیلی‌ها پیچیده‌تر می‌شود. آنها احتمالا در ابتدا فکر می‌کردند که این کار بسیار ساده خواهد بود؛ زبانی که در این مورد بکار برده‌‎اند این است که [معضل] حماس را یک بار برای همیشه رفع کنیم.»

اما حماس با هدف خاصی گروگان گرفته است: برای اهرم فشار. شاید هم قصد آنها این بوده است که یک بازی روانی راه بیندازند، سعی کنند اذهان و افکار اسرائیلی‌ها را متاثر کنند که نباید وارد غزه شوند. تاخیر در حمله زمینی به عزه احتمالا به سود حماس است چرا که به آنها زمان بیشتری می‌دهد برای آمادگی در قبال غافلگیری‌های ناخوشایند.

مسئولان درمانی غزه: در ۲۴ ساعت حدود ۷۰۰ نفر در حملات هوایی اسرائیل کشته شدند

مسئولان درمانی در غزه می‌گویند ظرف ۲۴ ساعت گذشته حدود ۷۰۰ نفر در حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

شب گذشته بمباران غزه بی‌وقفه ادامه داشت.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که در ۲۴ ساعت به۴۰۰ هدف در غزه حمله کرده است.

مسئولان درمانی در غزه می‌گویند از هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۵ هزار نفر کشته شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید آزادی دو گروگان اسرائیلی در کاهش حملات تاثیری ندارد.

ارتش اسرائیل با پخش اعلامیه در نوار غزه، از ساکنان این منطقه خواسته است در «ازای پاداش مالی محل اختفای گروگان‌های حماس را اطلاع دهند.»

غول‌های بانکی درباره ضربه سنگین جنگ اسرائیل-غزه به اقتصاد جهانی هشدار دادند

غول‌های بانکی جهان، امروز، سه‌شنبه در کنفرانس مجمع سرمایه‌گذاری عربستان سعودی هشدار دادند جنگ بین اسرائیل و حماس می‌تواند ضربه سنگینی به اقتصاد جهانی وارد کند.

«موسسه ابتکار سرمایه‌گذاری برای آینده» عربستان سعودی از سال ۲۰۱۷ کنفرانس بزرگی را هر سال برگزار می‌کند که به «داووس صحرا» معروف شده است.

اجی بانگا رئیس بانک جهانی در سخنرانی خود در این کنفرانس تاکید کرد: «تاثیر اقتصادی جنگی را که هم‌اکنون در جریان است باید خیلی جدی‌تر از موارد دیگر تلقی کرد.»

«این جنگ خطری جدی برای اقتصاد کشورهای دیگر، به ویژه لبنان نیز است که مقر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله مورد حمایت ایران است که هر روز درگیر تبادل آتش با نیروهای اسرائیلی است.»

علاوه بر تاثیر اقتصادی، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده مذاکرات عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل هم پس از آغاز جنگ اسرائیل-غزه متوقف شده است.

ریاض حمله به غیرنظامیان در غزه را محکوم و حمایت خود را از آرمان فلسطین را اعلام کرده است.

کاخ‌سفید: الان زمان مناسبی برای آتش‌بس در غزه نیست

Image removed.

 

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشنگتن در حال حاضر مخالف برقراری آتش‌بس در غزه است.

جان کربی که روز دوشنبه با خبرنگاران سخن می‌گفت علت این مخالفت را چنین تشریح کرد: «ما فکر نمی‌کنیم که اکنون زمان مناسبی برای آتش‌بس باشد. اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و آنها هنوز کارشان در یافتن و گرفتن رهبران حماس تمام نشده است».

همزمان متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته: «کاری که ما فعلا به آن ادامه خواهیم داد تمرکز بر رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه است».

آقای میلر گفته نماینده ویژه انتخاب شده برای بحران غزه - دیوید سترفیلد - «شدیدا مشغول فراهم کردن مکانیزمی برای ارسال کمک های انسان دوستانه است و ما در تلاشیم که مناطق امنی در داخل غزه را برای حفظ شهروندان از آسیب ایجاد کنیم»

مکرون برای دیدار با نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل وارد اسرائیل رسید

Image removed.

 

هواپیمای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در فرودگاه بن گوریون اسرائیل به زمین نشسته است.

قرار است آقای مکرون به زودی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کند.

مشاوران او به رویترز گفته‌اند یک هدف این دیدار اعلام همبستگی فرانسه با اسرائیل است.

به گفته مشاوران آقای مکرون، او اهداف دیگری را هم در این سفر دنبال می‌کند: کمک‌ به آزادی افرادی که حماس پس از حمله هفتم اکتبر به غزه منتقل کرده بود و همچنین پیشگیری از گسترش یافتن و شعله‌ور شدن جنگ

آقای مکرون همچنین با آیزاک هرتزوگ، و بنی گانتز و یائیرلاپید رهبران میانه‌روی اپوزیسیون دیدار خواهد کرد.

بایدن خواستار ادامه کمک‌رسانی به غزه شد

Image removed.

 

جو بایدن امروز با بنیامین نتانیاهو مکالمه تلفنی داشت؛ تصویر مربوط به دیدار هفته گذشته بایدن از اسرائیل جو بایدن امروز با بنیامین نتانیاهو مکالمه تلفنی داشت؛ تصویر مربوط به دیدار هفته گذشته بایدن از اسرائیل

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده در تماسی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بر لزوم انتقال «مستمر» کمک‌های بشردوستانه به غزه تأکید کرده است.

بایدن روز دوشنبه در گفتگو با نتانیاهو از آزادی نوریت کوپر و یوچوید لیفشیتز، دو زن مسن که توسط حماس در غزه گروگان گرفته شده بودند، استقبال کرد.

رئیس جمهوری آمریکا خواستار آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده در دست حماس است.

جو بایدن تاکید کرده گذرگاه امن عبور پناهجویان بسیار مهم است.

مقامات بهداشتی غزه می‌گویند از زمان آغاز واکنش اسرائیل به حمله حماس در هفتم اکتبر، تعداد کلی کشته‌ها در این منطقه به ۵۰۸۷ نفر رسیده است.

 

دو گروگان آزاد شده کیستند؟

Image removed.

 

دولت اسرائیل می‌گوید نوریت کوپر و یوکابد لیف‌شیتز روز هفتم اکتبر در کیبوتص نیر اوز توسط شبه نظامیان حماس «ربوده شده بودند» و همسران کهنسال آنها همچنان در اختیار این گروه هستند: دولت اسرائیل می‌گوید نوریت کوپر و یوکابد لیف‌شیتز روز هفتم اکتبر در کیبوتص نیر اوز توسط شبه نظامیان حماس «ربوده شده بودند» و همسران کهنسال آنها همچنان در اختیار این گروه هستند

آن طور که دولت اسرائیل، رسانه‌های این کشور و مصر گزارش کرده‌اند دو گروگانی که دوشنبه شب - ۲۳ اکتبر - حماس از طریق گذرگاه رفح به مصر تحویل خواهد داد دو زن به نام نوریت کوپر و یوکابد لیف‌شیتز هستند.

بدین ترتیب، شما گروگان‌های آزادشده از سوی حماس اکنون به ۴ نفر می رسد که همگی زن بوده‌اند.

روز جمعه گذشته هم یک مادر و دختر اسرائیلی-آمریکایی از سوی حماس آزاد شدند

«رشد اقتصادی اسرائيل از جنگ ضربه خورده است»

بانک مرکزی اسرائيل می‌گوید جنگ با حماس اقتصاد این کشور را به ناگهان کند کرده است و ادامه این روند در سال آینده نیز کسر بودجه این کشور را افزایش خواهد داد.

بانک مرکزی اسرائيل در پی برگزاری اولین جلسه سیاست‌های پولی خود بعد از حمله هفت اکتبر گفته است اگرچه بازارهای مالی اسرائيل به کارخود مثل همیشه ادامه می‌دهند و فعالیت‌های اقتصادی کشور در جریان است، با حمله هفتم اکتبر و عملیات نظامی در پی آن،‌ بسیاری از کسب و کارها ناچار به تعطیلی شده‌اند،‌ صدها هزار نیروی ذخیره به عملیات اسرائيل پیوسته‌اند و بسیاری دیگر در سرپناهند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی اسرائيل پیش بینی می‌شود در صورت ادامه جنگ، رشد اقتصادی کشور کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود و به جای ۳ درصد به ۲.۳ کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس همین پیش‌بینی با ادامه شرایط فعلی رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۴ به ۲.۲۸ خواهد رسید.

خلاصه

  1. ارتش اسرائیل تعداد «گروگان‌ها» در غزه را ۲۲۲ نفر اعلام کرد
  2. حملات شبانه به نوار غزه «شمار زیادی» کشته و زخمی بر جا گذاشت
  3. «بازگشت» مجدد ساکنان غزه به شمال، با وجود هشدارهای اسرائیل
  4. هشدار سناتور آمریکایی به ایران: اگر جنگ گسترش یابد به حیاط خلوت شما می‌رسد
  5. شمار کشته‌ها در غزه به بیش از پنج هزار نفر رسید
  6. گزارش‌ها از ورود سومین کاروان کمکهای بشردوستانه به غزه

آنچه تا نیمه شب دوشنبه در غزه گذشت

Image removed.

 

در حالی که ساعت‌ها در لندن به نیمه‌شب دوشنبه نزدیک می‌شود، تحولات درگیری‌ها در غزه و اسرائیل هچنان صدر اخبار جهان را به خود اختصاص داده است.

  • حماس دو گروگان دیگر را آزاد کرد. اسرائيل می‌گوید این دو زن از ساکنان کیبوتص نیر اوز بوده‌اند و همسران سالخورده آنها همچنان در دست حماس هستند
  • سازمان ملل متحد از عبور ۲۰ کامیون دیگر حاوی اقلام ضروری و غذا به غزه در روز دوشنبه و از طریق گذرگاه رفح میان نوار غزه و مصر خبر داد
  • ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه از اختصاص ۲۰ میلیون پوند (حدود ۳۰ میلیون دلار) کمک دیگر برای امدادرسانی به نوار غزه و مناطق اشغالی خبر داد
  • نخست وزیر بریتانیا همچنین گفت که بنابر تحلیل نهادهای اطلاعاتی این کشور آنچه موجب انفجار و آتش سوزی در بیمارستان الاهلی غزه شده بوده «به احتمال زیاد» سقوط یک راکتی بوده که از داخل نوار غزه شلیک شده بود. حماس این حمله را به اسرائیل نسبت می دهد اما ارتش اسرائیل می‌گوید این انفجار ناشی از سقوط راکتی بوده که گروه جهاد اسلامی (از گردان‌های زیرشاخه حماس) شلیک کرده بوده است
  • روز دوشنبه ارتش اسرائیل مدعی شد که هر روز حدود ۳۲۰ هدف در غزه را مورد حمله قرار می دهد که شامل مواضع حماس و تونل های این گروه است
  • در همین حال، مقام‌های تشکیلات فلسطینی می‌گویند ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۴۳۶ نفر در غزه جان باخته‌اند و با احتساب این آمار، شمار کشته شدگان در غزه اکنون به ۵ هزار نفر رسیده است
  • در اسرائیل هم از زمان حمله حماس در روز شنبه ۷ اکتبر، ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند

اسرائیل در واکنش به آزادی دو گروگان دیگر: همسران کهنسال این دو نفر هنوز گروگان حماس هستند

Image removed.

 

این عکس از ویدیویی است که رسانه القاهره مصر از لحظه آزادی دو گروگان در شامگاه دوشنبه ۲۳ اکتبر منتشر کرده استImage caption: این عکس از ویدیویی است که رسانه القاهره مصر از لحظه آزادی دو گروگان در شامگاه دوشنبه ۲۳ اکتبر منتشر کرده است

سخنگوی دولت اسرائیل به آزادی دو گروگان دیگر از سوی حماس واکنش نشان داده و ضمن تشکر از صلیب سرخ و مصر برای تسهیل فرآیند آزادی این دو زن، از نحوه دستگیری آنها و جزییات خانواده آنها گفته است.

در این بیانیه که دوشنبه شب - ۲۳ اکتبر - منتشر شده آمده: «نماینده ویژه رسیدگی به امور ربوده‌شدگان و مفقودشدگان امروز (دوشنبه) از آزادی نوریت کوپر (۷۵ ساله) و یوکابد لیفشیتز (۸۵ سال) از دست سازمان تروریست حماس خبر داد».

در بیانیه دولت اسرائیل آمده که این دو نفر در روز هفتم اکتبر و همزمان با حمله گسترده شبه نظامیان حماس به داخل اسرائیل در کیبوتص (جامعه اشتراکی) نیر اوز «ربوده شدند» و «امیرم (۸۵ ساله) همسر نوریت و همچنین اودد (۸۳ ساله) همسر یوچیود، همچنان در اختیار این سازمان تروریست و بی‌رحم هستند در کنار دیگر گروگان‌ها».

دولت اسرائیل گفته این دو نفر به محض رسیدن به اسرائیل برای انجام معاینات و خدمات پزشکی به بیمارستان منتقل می شوند و اعضای خانواده آنها هم در همانجا به دیدارشان خواهند رفت.

در پایان این بیانیه اسرائیل از همکاری دولت مصر و سازمان صلیب سرخ برای تسهیل آزادی و انتقال این گروگان‌ها تشکر کرده است.

«اسرائيل برای عملیات آبی، خاکی، هوایی علیه حماس آماده می‌شود»

وزیر دفاع اسرائيل در بیانیه‌ای ویدیویی می‌گوید کشورش خود را برای عملیاتی چندجانبه علیه حماس، «از هوا و زمین و دریا» آماده می‌کند.

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائيل در جریان بازدید از یک پایگاه دریایی اسرائیل از سربازان این کشور برای آماده شدن جهت «عملیات قریب‌الوقوع» اسرائیل تقدیر کرد و گفت بعد از این آمادگی، نوبت عملیات علیه حماس از زمین هوا و دریا خواهد بود.»

پیشتر گزارش‌هایی درباره توصیه آمریکا به اسرائیل مبنی بر به تعویق انداختن حمله زمینی به غزه منتشر شده بود اما اسرائيل این گزارش‌ها تکذیب کرده است.

بی‌بی‌سی دریافته است که مذاکره برای آزادی بیش از ۵۰ گروگان خارجی با حماس به مراحلی جدی رسیده و آمریکا امیدوار است با به تاخیر انداختن عملیات زمینی اسرائيل راه را برای آزاد شدن گروگان‌های بیشتری هموار کند.

کاخ سفید در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه حاضر به تایید یا تکذیب این گزارش‌ها نشد.

جان کربی سخنگوی مسئول ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت «ارتش اسرائيل باید درباره چگونگی انجام عملیات نظامی خود، خودش تصمیم بگیرد. ما کاری را به آنها دیکته نمی‌کنیم.»

آقای کربی درپاسخ به پرسشی درباره احتمال طرح درخواست تاخیر عملیات از سوی کشورهای دیگر اظهارنظری نکرد ولی گفت: « من از طرف کشورهای دیگر و یا درباره اینکه چه گفتگوهایی با اسرائيل دارند صحبت نمی‌کنم. آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که از آمریکا از همان اولین ساعات این درگیری با همتایان اسرائيلی خود در تماس بودیم تا متوجه شویم انگیزه، استراتژی و هدفشان چیست و برای پرسش‌های دشواری که هر ارتشی قبل ازعملیاتی بزرگ پیش رو دارد چه پاسخی در نظر دارند.

Image removed.

 

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائيل

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید