رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه لبنان: رو راست باشیم، اسرائیل می‌خواهد این جنگ را با ما شروع کند

وزیر خارجه لبنان: رو راست باشیم، اسرائیل می‌خواهد این جنگ را با ما شروع کند

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان، با اشاره به اینکه حزب‌الله «بازیگر بزرگی» بویژه در تحولات اخیر است و مقامات دولت همواره با آنها در تماس هستند، در گفتگویی با بی‌بی‌سی تاکید می‌کند: «آنها [حزب‌الله] لبنانی هستند. ما مرتب [با آنها] گفتگو می‌کنیم. ما از مقاصد آنها آگاه هستیم. درست است، ما از مقاصد آنها برداشت‌هایی داریم، آنها مستقیم نمی‌گویند؛ هر کشوری وقتی تحت اشغال است شما شاهد شکل‌گیری گروه‌های مقاومت هستید و حزب‌الله هم یکی از این گروه‌هاست. پس بگذارید رو راست باشیم،‌ اسرائیل می‌خواهد این جنگ را شروع کند.»

او در گفتگویی با برنامه «هارد تاک» بی‌بی‌سی می‌گوید که «حزب‌الله هیچ وقت اسرائیل را تهدید نکرد» و می‌افزاید که حسن نصر‌الله، رهبر حزب‌الله، تا حالا که کمی بیش از ۳ هفته از شروع حملات در ۷ اکتبر گذشته، «اصلا صحبتی نکرده است.»

آقای بو حبیب در همین رابطه تاکید می‌کند که «دیگر سران حزب‌الله هم خیلی ملایم صحبت کردند» و می‌افزاید «ما معتقدیم این اسرائیل است که این مشکلات را در مرز ما و خودش ایجاد کرده است.»

به گفته وزیر خارجه لبنان حزب‌الله به دنبال جنگ نیست: «ما واقعا فکر نمی کنیم حزب‌الله بخواهد جنگ بزرگی به راه بیندازد. مگر اینکه شرایط در غزه واقعاً بغرنج شود یا اینکه اسرائیل به ما در شرایط بدی حمله کند.»

آقای بو حبیب تاکید می‌کند که مناطقی از جنوب غربی لبنان «تحت اشغال است» و حزب‌الله هم عملا این مناطق را هدف قرار داده است «نه آنطور که می‌گویند مثلا خاک اسرائیل را. بنابراین، ما تحت اشغال هستیم. وقتی اسرائیل در سال ۲۰۰۰ عقب نشینی کرد،‌ آن بخش مورد مناقشه ماند و ما معتقدیم این اشغال است و اسرائیل باید از آنجا خارج شود. ما بارها از آنها خواستیم که از این منطقه خارج شوند.»

بو حبیب به نقل از امیر‌عبداللهیان: حماس می‌تواند مدتی طولانی، در برابر حملات اسرائیل دوام بیاورد

Image removed.

 

آقای بو حبیب با اشاره به دیدارش با حسین امیرعبداللهیان، به نقل از همتای ایرانی خود می‌گوید ایرانی‌ها «هیچ اطلاعی» درباره حمله حماس نداشتند اما تهران با حماس در «تماس» است و به گفته وزیر خارجه ایران، «حماس می‌تواند برای مدتی طولانی، برای چندین ماه در مقابله با حملات اسرائیل دوام بیاورد. این چیزی است که ایشان در آن دیدار به من گفت و این بدین معنی است که هیچکس نمی‌خواهد جبهه دیگری در جنوب لبنان باز کند.»

وزیر خارجه لبنان در عین حال می‌گوید که «بله،‌ آنها [ایرانی‌ها] به حزب‌الله سلاح می دهند، ما از این مسئله آگاهی داریم. گروهی از کشورها هستند که با اسرائیل مخالفند. ولی در نهایت مسئله اصلی آن فلسطینیانی هستند که ۷۵ سال است منتظر یک راه حل سیاسی‌ هستند که محقق نشده است. ما باید به ریشه مشکلات نگاه کنیم. ریشه مشکل وقتی حل خواهد شد که کشور فلسطین بر اساس تصمیم سال ۱۹۴۷ سازمان ملل شکل بگیرد.»

آقای بو حبیب تاکید می‌کند که حزب‌‌الله یک «حزب سیاسی» در لبنان است اما می‌افزاید که «شاخه نظامی آن یک مشکل منطقه‌ای است و در این مورد شکی نیست» و این نکته تنها «به ایران هم برنمی‌گردد. بخش بزرگی از این مسئله به آنچه در کرانه باختری و غزه اتفاق می‌افتد برمی‌گردد. همینطور به تعداد زیاد پناهجویان فلسطینی که در کشورهای عربی پراکنده هستند و ۷۵ سال است که منتظر راه حل هستند. به واکنش غرب درباره اوکراین دقت کنید.»

آمریکا «تنها» کشور دنیاست که می‌تواند «میانجی‌گری» کند

وزیر خارجه لبنان می‌گوید که به نظر وی آمریکا تمایلی برای وارد شدن در جنگی در این منطقه ندارد ولی تاکید می‌کند که «آمریکا تنها کشور دنیاست که می‌تواند میانجی‌گری کند. در نهایت ما به صلح احتیاج داریم. و آمریکا تنها کشوری است که می‌تواند چنین کند. اگر آنها این نقش را از دست بدهند، خدا می‌داند چه شود.»

به گفته آقای بو حبیب «واقعیت منطقه» را باید پذیرفت: «آیا اسرائیل می‌خواهد همیشه به همین شکل زندگی کند؟ چند سال می‌تواند به همین شکل ادامه دهد؟ با همه مشکلاتی که کشورهای همسایه‌اش دارند. ما کشوری صلح طلب هستیم. ما بدنبال جنگ نیستیم. ما هرگز به اسرائیل اعلام جنگ نکرده‌ایم. بله، ما حزب‌الله را داریم و حزب الله برای آنها دردسر است. برای بسیاری از لبنانی ها هم حزب الله دردسر است ولی این واقعیت موجود است و ما باید آن را بپذیریم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید