رفتن به محتوای اصلی

مردم با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به استقبال چهارشنبه‌سوری رفتند
14.03.2023 - 14:32

شامگاه دوشنبه ۲۲ اسفند، مردم معترض در شماری از شهرهای ایران در پاسخ به فراخوان‌های تجمع به خیابان‌ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. این فراخوان‌ها برای اعتراض در شب‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ اسفند و مقارن با چهارشنبه‌سوری منتشر شده‌اند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و مردم معترض با انتشار فراخوان‌هایی با عنوان «سه شب آتش» از همگان خواستند تا در شب‌های دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، آیین سالانه «چهارشنبه‌سوری» را به محلی برای اعتراض علیه جمهوری اسلامی تبدیل کنند.

این فراخوان‌ها با عباراتی مانند «برای خون‌خواهی بچه‌های ایران، چهارشنبه‌سوری کابوس‌تان خواهیم شد» و «چهارشنبه‌سوری، روسری می‌سوزونیم» همگانی شده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی هم در توییتی نوشت: «چهارشنبه‌سوری امسال فرصتی است تا نشان دهیم انقلاب بزرگ ملت ایران زنده است و آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست.»

شامگاه دوشنبه ۲۲ اسفند و در نخستین نوبت از پاسخ به فراخوان‌های سه شب چهارشنبه‌سوری، ویدیوهایی از تجمع اعتراضی مردم در مشهد، قزوین،‌ گوهردشت کرج و مناطق مختلفی از تهران منتشر شد.

بر اساس ویدیوها، معترضان در مشهد با شعار «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» به خیابان آمدند.

 

در قزوین و گوهردشت نیز گروه‌هایی از مردم در پاسخ به فراخوان‌ها به خیابان آمده و فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و علیه علی خامنه‌ای شعار دادند.

 

در مناطقی از تهران از جمله خیابان ستارخان مردم تجمع کرده و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «سیدعلی سرنگونه» سر دادند.

 

ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند معترضان شامگاه ۲۲ اسفند در محله تهرانپارس پایتخت هم تجمع کرده و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و نیز «سفره ما خالیه، خامنه‌ای جانیه» سر دادند.

 

در محله اکباتان هم گروهی از مردم بیرون آمده و شعارهای اعتراضی از جمله «فقر فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» سر دادند.

 

علاوه بر این تجمعات خیابانی، دوشنبه شب همچون ماه‌های گذشته صدای شعارهای شبانه مردم علیه جمهوری اسلامی نیز در محلات مختلف شنیده شد.

ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند شامگاه ۲۲ اسفند مردم مناطق مختلف تهران مانند اکباتان، نارمک، شهر زیبا، باغ فیض و ... شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر حکومت بچه‌کُش» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند.

انتشار فراخوان برای اعتراضات خیابانی در شب چهارشنبه‌سوری در شرایطی است که مقامات جمهوری اسلامی از برنامه‌ریزی برای برخورد با برگزارکنندگان این مراسم خبر دادند.

عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران، با اشاره به این که «نگاه پلیس به شب چهارشنبه‌سوری نگاهی اجتماعی است»، درباره اقدامات پیش‌بینی شده برای برخورد با مردم گفت: «پلیس از ظرفیت مساجد و گروه‌های مردمی استفاده خواهد کرد.»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز با انتشار بیانیه خطاب به شهروندان درباره «توطئه‌های چندگانه برای انجام اقدامات تروریستی و خرابکارانه» در شب‌های منتهی به چهارشنبه سوری هشدار داد و اعلام کرد ده‌ها نفر را در تهران، مشهد و شهرهای غرب کشور بازداشت کرده است.

در این بیانیه‌ آمده است: «[ماموران امنیتی] در روزهای گذشته با به‌کارگیری انواع شیوه‌های ردیابی اطلاعاتی، امنیتی و فنی، موفق به شناسایی و بازداشت چندین تیم تروریستی و کشف انواع مواد و ابزارهای انفجاری، نارنجک‌های دستی و خمپاره‌های دست‌ساز شدند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.