رفتن به محتوای اصلی

دست‌وپا زدن‌های واپس‌گرایان و خشک‌مغزان در برابر جنبش رهایی خواهی زنان
17.07.2023 - 23:36

اخیراً سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده ادوار مجلس در ادامه‌ و راستای اقدام‌های سرکوبگرانه و تلاش‌های بی‌وقفه علیه زنان رهایی خواه ایران گفته است: "زنِ باحجاب صاحب دارد و صاحبش هم شوهرش است. اما خانم بی‌حجاب وِل و رها است. یعنی معلوم نیست، متعلق به چه کسی است؟ متعلق به شوهرش است؟ متعلق به نامحرم است یا متعلق به چه کسی است؟"
واپس‌گرایان و خشک‌مغزان سده‌ی  پانزدهم هجری و بیست و یکم میلادی در دست‌وپازدن‌های خود علیه جنبش رهایی خواهی زنان، هر روز چهره‌ی واقعی و سرشت درونی و پلشت خود را بیش‌ازپیش عریان‌تر و آشکارتر می‌کنند و در این میان گاه کلیدواژه‌هایی را به کار می‌برند که خواسته یا ناخواسته نگاه و نگرش سنگواره‌ای (متحجرانه‌ی) خود را به نمایش می‌گذارند.
ایشان با این جمله که "زنِ باحجاب صاحب دارد و صاحبش هم شوهرش است"، پیش از هر چیزی به زنان باحجاب توهین کرده است. او با این سخن، زنان محجبه را مملوک شوهران خود و عاری از استقلال دانسته و آنان را کوچک، صغیر و حقیر شمرده است. ایشان از سوی دیگر با بیان جمله‌ی "اما خانم بی‌حجاب وِل و رها است. یعنی معلوم نیست، متعلق به چه کسی است؟"ناخواسته، اما به‌درستی بر رهایی‌خواهی و استقلال‌طلبی این زنان انگشت گذاشته است. و به‌راستی چه کلیدواژه‌ی درست و شایسته‌ای را هم برای آنان به‌کاربرده:"رها"! "رها" از بندهای پوسیده‌ی قرون‌وسطایی، "رها" از سنت‌های اسارت‌بار چندهزارساله، "رها" از هرگونه سلطه و سالارمنشی. و البته برای اینکه به این واژه، باری منفی داده باشد، آن را با واژه‌ی "ول" به معنای منفی آن، یعنی "ولنگار و هرزه" همراه کرده است؛ گرچه "ول" در معنی مثبت خود "یله؛ رها؛ آزاد و سرخود" را هم می‌رساند که گویای رهایی‌خواهی، آزادی‌خواهی و استقلال است.
تأکید عضو جامعه روحانیت مبارز بر "تعلق داشتن" زن به "مرد" یا "شوهر" نیز نشانه‌ی عمق اندیشه‌های واپس گرایانه‌ی مردسالارانه‌ی او و همفکران اوست که در بیان آن، نه‌تنها هیچ ابایی ندارند، بلکه به آن افتخار هم می‌کنند.
در جهانی که 300 سال پیش، "کودک" را به‌عنوان شخصیتی آزاد و مستقل پذیرفتند و به اراده‌ی آزاد او احترام گذاشتند و در روزگاری که آن را به نیم شوخی و نیم جد "عصر کودک سالار" نام نهاده‌اند؛ ازآن‌رو که کودک به‌عنوان فردیتی مورداحترام و باکرامت انسانی در مرکز توجه و اولویت‌ها قرار دارد، نادیده گرفتن ابتدایی‌ترین حقوق انسانی، یعنی حق پوشش آزاد برای زنان (و نیز مردان)، بی‌احترامی تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به زنان (و مردان) و کوچک شماری آنان است. رفتاری که بی‌پاسخ نخواهد ماند.
تیرماه 1402

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.