رفتن به محتوای اصلی

حمله رسانه‌های امنیتی به مدل‌های باحجاب در فضای مجازی
06.09.2023 - 09:16

انتشار تصویر زنی محجبه در راهپیمایی اربعین بر صفحه اول روزنامه شرق در روز سه‌شنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۲ که حجابی متفاوت از حجاب رایج دارد، بار دیگر موجب شده است رسانه‌های نزدیک به حاکمیت به این سبک جدید پوشش زنان محجبه حمله‌ کرده و آن را برنامه تبلیغاتی هدف‌مند برای ازمیان‌ بردن مفهوم‌ حجاب اسلامی معرفی کنند.

خبرگزاری فارس زنانی را که در زمینه تبلیغ حجاب به‌صورت مدل فعال‌اند، مروج حجاب ندانسته و در گزارشی اشاره کرده است که این افراد مانکن لباس‌اند و با پوشش خود‌، سطح توقع از یک خانم باحجاب را تغییر داده‌اند.

افرادی که در رسانه‌ها با عنوان «حجاب استایل» معرفی می‌شوند، زنان و دخترانی‌اند که ابایی از نمایش زیبایی خود با آرایش و تبلیغ تناسب‌اندام، انجام عمل‌های جراحی زیبایی و استفاده از فیلترهای مرسوم میان چهره‌های شناخته‌شده در حوزه فعالیت مدلینگ ندارند.

در ادامه سیاست‌های حکومت مبنی بر دخالت در نحوه پوشش جامعه و حمله هم‌زمان رسانه‌های اصول‌گرا به این سبک پوشش روزنامه جوان از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران ابتدای شهریور با حمله به آنچه تغییر ماهیت چادر در رسانه‌های اجتماعی نامید، خواستار برخورد دستگاه‌های امنیتی با کسانی شد که شیوه پوشش و استفاده آن‌ها از چادر همراه با آرایش، ماهیت حجاب اسلامی را زیر سؤال برده و ذائقه جامعه مذهبی را تغییر داده‌اند.

روزنامه جوان در گزارش خود این موضوع را مشکوک دانسته و تصریح کرده است: «انگار برنامه تغییر سبک زندگی زن ایرانی فقط برداشتن روسری از سر شل حجاب‌ها نیست، این بار قرار است چادر محجبه‌ها به عبا تبدیل شود.»

این روزنامه عوامل اصلی این تغییر ماهیت حجاب را فعالان محجبه رسانه‌های اجتماعی دانسته و نوشته است: «حجاب استایل‌ها و بلاگر‌های حجاب چند سالی می‌شود تغییرات عمیقی در حوزه حجاب و کالای حجاب ایجاد کرده‌اند.»

این رسانه نزدیک به سپاه پاسداران که در موارد متعدد در گزارش‌های خود اقدام به پرونده‌سازی برای افراد مختلف کرده است، در این گزارش مسئله سلیقه متفاوت زنان محجبه را موضوعی امنیتی دانسته که مدل‌هایی با چهره‌هایی پر رنگ که هیچ تناسبی با مسئله حجاب و عفاف ندارند، مبلغ آن هستند.

به نظر می‌رسد آنچه باعث نگرانی جریان اصول‌گرا شده تنها مسئله تغییر ماهیت مفهوم پوشش اسلامی نیست. بلکه استقبال مردان مذهبی از این سبک جدید است.

خبرگزاری فارس پیش‌تر در تیرماه امسال هشدار داده بود این افراد با نشان‌دادن ظاهر و فیزیک ایده‌آل، جذاب و آراسته باعث تغییر ذائقه و ایجاد توقع در جوانان به هنگام انتخاب همسر می‌شوند.

این خبرگزاری اشاره کرده بود که برخی از افراد به‌خصوص در قشر مذهبی تمایل دارند که همسرشان از لحاظ ظاهر، فیزیک و حجاب بسیار شبیه به این مدلینگ‌های حجاب باشند که این نگرش باعث تضعیف خانواده شده است.

حالا منتقدان این سبک پوشش پس از آنکه نتوانستند مانع گسترش این پدیده میان زنان محجبه شوند، به نظر می‌رسد تلاش می‌کنند تبلیغ‌کنندگان و مدل‌های باحجاب را دارای اهداف اقتصادی بدون باور به پوشش خود معرفی کنند. همچنین اصرار بر زیر سؤال‌ بردن اعتقاد زنان مدل از طرف رسانه‌های حکومت نشان می‌دهد بر خلاف ادعای جمهوری اسلامی، معنای حجاب اجباری حتی میان مدافعان آن چه اندازه شکننده و آسیب‌پذیر شده است. از یک سو، حکومت طی دو سال گذشته مخالفان حجاب اجباری را مبلغ بی‌عفتی در جامعه معرفی می‌کند و از طرف دیگر، مبلغان حجاب و مدل‌های آن را نیز در فضای مجازی تبلیغ‌کنندگان بی‌حیایی می‌داند.

این رویه سبب شده است حتی زنان محجبه نیز همانند دختران و زنان خواستار پوشش اختیاری، با اتهام‌های امنیتی مواجه شده و به خط گرفتن از سرویس‌های امنیتی خارجی و دشمنان جمهوری اسلامی متهم شوند.

علیرضا آل داوود از چهره‌های حکومتی که خود را کارشناس فضای مجازی و جنگ نرم معرفی کرده، زنان محجبه‌ای را که از دید او زیرمجموعه این سبک جدید پوشش اسلامی قرار می‌گیرند، نیروهای اسرائیل نامیده و بدون آنکه اسناد ادعای خود را ارائه دهد، گفته است: «حجاب استایل‌ها موضوعی است که سال‌ها قبل توسط اسرائیل در اینستاگرام به راه افتاد و ما شاهد بودیم که با این شیوه در حال تغییر سبک زندگی خانم‌های چادری و محجبه هستند.»

حمله رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران به زنان محجبه مدل، این احتمال را مطرح کرده است که نظام برای برخورد قضایی و امنیتی با نحوه پوشش زنان ایرانی تنها به آن‌ها که مخالف حجاب‌اند، بسنده نکند.

به‌ این‌ ترتیب، در ماه‌های آینده دور از ذهن نیست که گروهی از زنان محجبه نیز به بهانه تبلیغ مد و زیبایی در فهرست متهمان بی‌حجاب قرار گیرند. کمااینکه در لایحه حجاب و عفاف موضوع بدپوششی نیز جرم‌انگاری شده است و احتمال دارد در نسخه نهایی لایحه این سبک حجاب نیز تحت عنوان بدپوششی معرفی شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

پروین
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.