رفتن به محتوای اصلی

نظرسنجی گمان: تلویزیون ایران‌اینترنشنال پربیننده‌ترین و مورد اعتمادترین رسانه مردم ایران
06.09.2023 - 19:40

نتایج یک نظرسنجی که موسسه «گمان» انجام داده است نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد جامعه ایران، ایران‌اینترنشنال را رسانه مورد اعتماد خود معرفی کرده‌اند. این در حالی است که تنها ٢١ درصد این جامعه آماری برای دریافت اخبار و اطلاعات مورد نظرشان از صداوسیمای جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر ایران‌اینترنشنال مرجع اصلی پیگیری اخبار اعتراض‌ها در ایران برای شهروندان است.

گروه مطالعات و افکارسنجی ایرانیان (گمان) به منظور بررسی موضوع «نگرش ایرانیان به رسانه‌ها در ١٤٠٢» از ۳۸‌هزار و ۴۴۵ پاسخ‌دهنده «داخل ایران» نظرسنجی کرده است.

این نظرسنجی ۱۰ روزه در تیر امسال و از افراد باسواد بالای ۱۹ سال ساکن ایران انجام شده که ۹۰ درصد از جمعیت بزرگسال کشور را شامل می‌شوند.

در این نظرسنجی شاخص‌هایی چون «پرمخاطب‌ترین رسانه»، «مورد اعتمادترین رسانه» و «رسانه اصلی برای پیگیری اخبار اعتراضات» بررسی شده است.

گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان یا همان «گمان» موسسه‌ای زیر نظر عمار ملکی در هلند است که به گفته گردانندگانش می‌کوشد تا بخش‌هایی از نگرش ایرانیان را در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی اندازه‌گیری کند که در «شرایط جاری کشور» امکان بیان و علنی شدن ندارند.

 

پربیننده‌ترین‌ تلویزیون‌ها

بر اساس نتایج این نظرسنجی، ایران‌اینترنشنال با اقبالی ٥٤ درصدی در صدر منابع خبری ایرانیان برای دریافت اطلاعات و اخبار قرار دارد.

پس از آن تلویزیون «من‌و‌تو» با ٤٢ درصد، «بی‌بی‌سی فارسی» با ٣٧ درصد و تلویزیون «صدای آمریکا» با ۳۴ درصد بیننده، در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

در این بخش همچنین ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که «هیچ‌وقت» بیننده یا شنونده برنامه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی نیستند.

پربیننده‌ترین پلتفرم‌ها

نتایج نظرسنجی گمان همچنین نشان می‌دهند که به صورت کلی، ۶۸ درصد از ایرانیان، اطلاعات و اخبار ایران و جهان را از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند.

تلویزیون‌های ماهواره‌ای با ۳۵ درصد و اخبار رادیوهای خارج از کشور با هشت درصد از دیگر منابع خبری شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بوده است.

از سوی دیگر، ۴۷ درصد از ایرانیان گفته‌اند «هیچ‌وقت» اخبار تلویزیونی صداوسیما منبع خبری آنان نبوده است.

محبوب‌ترین پیام‌رسان و شبکه اجتماعی

بررسی این موسسه درباره میزان استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف در ایران نیز نشان می‌دهد اینستاگرام با ۶۵ درصد در صدر قرار دارد و پس از آن واتس‌اپ با ۴۶ درصد، تلگرام با ۴۳ درصد و یوتیوب با ۱۷ درصد هستند.

سهم شبکه اجتماعی اکس یا همان توییتر سابق نیز از این شاخص، هشت درصد است.

معتمدترین تلویزیون‌ها

همچنین ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، در پاسخ به سوالی درباره «میزان اعتماد» به رسانه‌ها گفته‌اند که به ایران‌اینترنشنال اعتماد دارند.

در رتبه‌های بعدی هم من‌وتو با ۴۴ درصد، صدای آمریکا با ۴۲ درصد، رادیو فردا با ۴۰ درصد و بی‌بی‌سی فارسی با ۳۴ درصد قرار می‌گیرند.

در همین شاخص، ۵۹ درصد از ایرانیان گفته‌اند به صداوسیمای جمهوری اسلامی «اصلا اعتماد ندارند».

مورد اعتمادترین رسانه در خیزش انقلابی

شاخص دیگری که این نظرسنجی بررسی کرده، پیگیری اخبار مربوط به خیزش انقلابی ایرانیان از سوی رسانه‌های مختلف است که ۵۷ درصد شرکت‌کنندگان در پاسخ گفته‌اند در این زمینه ایران‌اینترنشنال مرجع خبری آنان بوده است.

در رتبه‌های بعدی هم من‌وتو با ۳۰ درصد، بی‌بی‌سی فارسی با ۲۶ درصد و صدای آمریکا با ۲۰ درصد قرار دارند.

محبوب‌ترین برنامه رسانه‌های تصویری

موسسه گمان از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درباره «محبوب‌ترین برنامه رسانه‌های تصویری» هم پرسیده است که «چشم‌انداز با سیما ثابت»، فیلم‌های مستند، «۲۴ با فرداد فرحزاد»، «حرف آخر با پوریا زراعتی» و «تیتر اول با نیوشا صارمی» رتبه‌های اول تا پنجم تلویزیون ایران‌اینترنشنال را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان برنامه‌های صداوسیما هم فیلم و سریال، برنامه‌های ورزشی و طنز پربیننده‌ترین‌ها و «برنامه‌های مذهبی» با حدود پنج درصد مخاطب، غیرمحبوب‌ترین‌ها هستند.

ایرانیان داخل کشور از همه ۳۱ استان و مناطق شهری و روستایی در این نظرسنجی آنلاین شرکت کرده‌اند و جمعیت آماری هدف آن، افراد بالای ۱۹ سال باسواد ساکن ایران بوده‌اند.

جدول‌های توزیع متغیرهای جمعیتی در نمونه متوازن‌شده نشان می‌دهند حدود ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بین ۲۰ تا ۲۹ سال، حدود ۵۴ درصد بین ۳۰ تا ۴۹ سال و حدود ۲۶ درصد هم ۵۰ سال یا بیشتر داشته‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

آرش

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.