رفتن به محتوای اصلی

جزيیات نشست شورای امنیت سازمان ملل بر سر جنگ حماس و اسرائیل
17.10.2023 - 07:54

 

 

 

مهم‌ترین تحولات تا بامداد سه‌شنبه

در حالی که آسمان مشترک بر فراز اسرائیل و غزه شاهد دهمین سپیده‌دم از زمان حمله خونین حماس به اسرائیل و متعاقب آن حملات سنگین ارتش اسرائیل به نوار غزه است، کاخ‌سفید در تلاش برای ایجاد راهی ایمن برای نجات صدها هزار غیرنظامی در غزه است به نحوی که حماس از آن نفع نبرد.

  • جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته روز چهارشنبه به اسرائیل سفر خواهد کرد آن هم در میانه ادامه موشک‌باران اسرائیل از سوی حماس و نگرانی از وضعیت گروگان‌ها در غزه.
  • آن طور که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا گفته آقای بایدن در این سفر به دنبال تاکید دو چندان بر حمایت واشنگتن از اسرائیل است و همزمان تلاش خواهد کرد راهی ایمن برای کمک رسانی به بیش از یک میلیون غیرنظامی گیر افتاده در غزه فراهم کند.
  • رئیس جمهوری آمریکا بعد از تل آویو، راهی امان، پایتخت اردن خواهد شد تا در آنجا با پادشاه این کشور و رئیس‌جمهوری مصر و همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی دیدار کند. کمک به غیرنظامیان در غزه و آزادی گروگان‌ها از دست حماس از اهداف این سفر توصیف شده است
  • سفر جو بایدن به اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که تلاش شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صدور قطعنامه‌ای که بتواند دو طرف مخاصمه را به آتش‌بس یا توقف موقت درگیری‌ها راضی کند، فعلا به بن بست خورده است.
  • دوشنبه شب پیش نویس قطعنامه‌ای که روسیه تهیه کرده بود با مخالفت آمریکا و بریتانیا به جایی نرسید چرا که این دو کشور می‌گویند در قطعنامه مسکو حماس محکوم نشده است. اما سفیر روسیه در شورای امنیت می گوید قطعنامه بر اهداف انسان دوستانه متمرکز است نه سیاسی.
  • دوشنبه شب حماس نخستین ویدیو از یک گروگان خود ر منتشر کرد که در آن یک زن جوان ۲۱ ساله می گفت در جریان یک پارتی بوده که شبه نظامیان حماس او را گرفته و با خود برده‌اند. اسرائیل می‌گوید با خانواده مایا شم در اسرائیل در تماس است و تلاش می‌کند عملیات خود علیه حماس را همراه با آزادی گروگان‌ها برنامه‌ریزی کند.
  • در حالی که حماس مدعی در دست داشتن ۲۰۰ تا ۲۵۰ گروگان است، اسرائیل می‌گوید فهرست ۱۹۹ نفر را که در دست حماس‌اند تایید کرده است.
  • در میانه این تحولات، سازمان ملل متحد می‌گوید حدود یک میلیون سکنه شمال غزه که در پی هشدار اسرائیل خانه و مناطق مسکونی خود را ترک کرده‌اند با بحران آب، غذا و سوخت روبرو هستند.
  •  

     بایدن پس از اسرائیل به اردن خواهد رفت

    جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید، می‌گوید جو بایدن پس از سفر به اسرائیل عازم اردن خواهد شد.

    این مقام کاخ‌سفید گفته اهداف اصلی مورد نظر آقای بایدن دراین سقر «تاکید بر حمایت آمریکا از اسرائیل» و «تسهیل کمک‌رسانی به غیرنظامیان در غزه» خواهد بود.

    جان کربی می‌گوید ایجاد کرویدورهای امن برای کمک به مردم غزه «بدون سود بردن حماس از آنها» یکی دیگر از اهداف رایزنی جو بایدن خواهد بود.

    کاخ‌سفید می‌گوید آقای بایدن بعد از سفر به اسرائیل راهی اردن خواهد شد تا در آنجا با رهبران اردن و مصر و همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی دیدار و رایزنی کند.

    اردن میزبان بیشترین مهاجر و پناهجوی فلسطینی است به نحوی که گفته شده نیمی از جمعیت این کشور را فلسطینیان و فلسطینی‌تبارها تشکیل می‌دهند.

سفر غیرمنتظره فرمانده ارشد ارتش آمریکا به اسرائیل

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام که هدایت نیروهای ارتش آمریکا بر خاورمیانه بر عهده دارد طی یک سفر غیرمنتظره به اسرائیل سفر کرده است.

این مقام ارشد نظامی آمریکا گفته هدف این سفر آن بوده که «مطمئن شوم اسرائیل به هرآنچه برای دفاع از خود نیاز دارد، دسترسی داشته باشد و همزمان اینجا هستم تا از گسترش مخاصمه توسط سایر بازیگران منطقه پیشگیری کنم».

از زمان حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر و حملات گسترده اسرائیل به غزه آمریکا مواضع خود در این منطقه را مستحکم و نیروهای جدید از جمله ناوهای جنگی به منطقه اعزام کرده است.

واشنگتن نگران تسری پیدا کردن درگیری‌ها به سایر نقاط خاورمیانه است به ویژه لبنان که مرز جنوب‌ ان را حزب الله با حمایت کامل از ایران، در اختیار دارد.

همزمان با حضور این ژنرال ارشد آمریکایی در اسرائیل، ارتش این کشور تصاویری از حملات هوایی به مواضعی در جنوب لبنان اشاره کرده و گفته نیروهای این کشور «مواضع تروریست‌ها» را در این مناطق هدف قرار داده‌اند.

اسرائیل از حمله به آنچه «مواضع تروریست‌ها در لبنان» خوانده خبر داد

ارتش اسراییل

 

یگان های زرهی اسرائیل در نوار مرزی این کشور با لبنان مستقر شده‌اندImage caption: یگان های زرهی اسرائیل در نوار مرزی این کشور با لبنان مستقر شده‌اند

ارتش اسرائیل روز دوشنبه با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از حمله به مناطقی در لبنان که «مواضع حزب‌الله تروریست‌» خوانده خبر داد.

رد و بدل شدن آتش میان ارتش اسرائیل و نقاطی در مرز جنوب لبنان با این کشور از همان روز نخست حمله حماس به شهرهای اسرائیل آغاز شده است.

اسرائیل همچون امریکا و بریتانیا و چند کشور دیگر حزب الله لبنان را یک سازمان تروریستی می‌خواند.

حماس ویدیوی از یک گروگان منتشر کرد

ویدیوی منتشر شده از سوی حماس زن جوانی را نشان می‌دهد که به عبری سخن می‌گوید

 

ویدیوی منتشر شده از سوی حماس زن جوانی را نشان می‌دهد که به عبری سخن می‌گوید 

گردان القسام، شاخه نظامی حماس، ویدیویی را منتشر کرده که زنی گروگان از اسرائيل را نشان می‌دهد.

این اولین ویدیویی است که از گروگان‌های حمله هفتم اکتبر به اسرائيل از سوی حماس منتشر می شود.

اسرائيل می‌گوید در جریان این حمله ۱۹۹ اسرائيلی به اسارت گرفته شده‌اند.

زنی که در این ویدیو دیده می‌شود می‌گوید در یک مهمانی در اسرائيل به گروگان گرفته شد و خواستار آزادی می‌شود.

در بخش دیگری از این ویدیو این زن در حالی دیده می‌شود برای جراحت بازویش تحت درمان قرار می‌گیرد.

ارتش اسرائيل تایید کرده است که این زن، مایا،‌ توسط حماس به اسارت گرفته شده است و می‌گوید با خانواده او در تماس است.

در بیانیه ارتش آمده است: در حال حاضر ما تمامی توان اطلاعاتی و عملیاتی خود را به بازگرداندن تمامی گروگان‌ها از جمله مایا اختصاص داده‌ایم

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.