رفتن به محتوای اصلی

علیرضا نوریزاده: وجود جمهوری اسلامی مانع صلح است
18.10.2023 - 02:29

صدها کشته در انفجار یک بیمارستان در غزه؛ اسرائیل و گروه‌های فلسطینی یکدیگر را متهم کردند

سخنگوی وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که حمله هوایی به بیمارستان «باپتیست الاهلی» در نوار غزه دست‌کم ۵۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است.در همین حال اسرائیل با رد کردن نقش خود در این حمله، مسئولیت آن را متوجه گروه جهاد اسلامی و پرتاب راکت ناموفق این گروه دانست.

ارتش اسرائیل اعلام کرد: «تحلیل سامانه‌های عملیاتی ارتش اسرائیل نشان می‌دهد که رگبار موشک‌هایی از سوی تروریست‌های جهاد اسلامی در غزه شلیک شده است که در زمان اصابت به بیمارستان الاهلی غزه از نزدیکی آن عبور کرده است.»

گروه جهاد اسلامی در پیامی ادعای اسرائیل را مبنی بر این که این گروه باعث انفجار در بیمارستان غزه شده را رد کرد.

در آستانه سفر جو بایدن به اسرائیل و اردن برای نشست با سران فلسطین و مصر در شهر امان در روز چهارشنبه ۲۶ مهر، وزارت خارجه اردن از لغو این نشست خبر داد و گفت اکنون صحبت کردن هیچ فایده‌ای ندارد، مگر اینکه برای توقف جنگ باشد.

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن درباره حمله به بیمارستانی در غزه، با نخست‌وزیر اسرائیل و پادشاه اردن گفت‌وگو کرده است.

پیش‌تر، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، در واکنش به حمله هوایی به این بیمارستان، سه روز عزای عمومی اعلام کرده و دیدار برنامه‌ریزی شده خود با جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا را لغو کرد.

گروه حزب‌الله در واکنش به حمله به این بیمارستان و سفر بایدن به اسرائیل، روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه را روز «‌خشم بی‌سابقه» علیه اسرائیل خواند.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هم گفت: «تمام دنیا می‌دانند تروریست‌های وحشی در غزه کسانی بودند که به بیمارستان غزه حمله کردند نه ارتش اسرائیل. او که بچه‌های ما را وحشیانه کشت، بچه‌های خود را هم می‌کشد.» وزیر دفاع اسرائیل هم در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد حماس و جهاد اسلامی را عامل این حمله دانست.

رییس‌جمهوری اسرائیل نیز با تاکید بر اینکه جهاد اسلامی مسئول حمله به بیمارستانی در غزه بوده، از رسانه‌هایی که «دروغ‌های سطحی» حماس و جهاد اسلامی را باور می‌کنند، به شدت انتقاد کرد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل هم با مسئول دانستن جهاد اسلامی در حمله به بیمارستان غزه گفت: «این تروریست‌های داعشی را باور نکنید. تنها کسانی که موشک‌های بی رویه به سوی غیرنظامیان شلیک می‌کنند، فلسطینی‌ها هستند که سال هاست این کار را انجام می دهند.»

در همین حال فرمانده دفاع مدنی فلسطین در مصاحبه با تلویزیون الجزیره تعداد کشته‌های این حمله را ۳۰۰ نفر اعلام کرده است هر چند که انتظار می‌رود تعداد نهایی کشته‌شدگان به مراتب بیشتر باشد.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به حمله هوایی به بیمارستانی در غزه که طبق گزارش‌ها صدها کشته و مجروح برجای گذاشته، سه روز عزای عمومی اعلام کرد و دیدار برنامه‌ریزی شده خود با جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا را لغو کرد.

پس از انتشار خبر این انفجار، جمعیت گسترده‌ای از فلسطینی‌ها در کرانه‌ باختری در خشم ناشی از این حمله به خیابان آمدند و با نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین درگیر شدند و علیه محمود عباس شعار دادند.

موج گسترده محکومیت‌های جهانی

عربستان سعودی، مصر، اردن و قطر و امارات متحده عربی در بیانیه‌ای جداگانه، مسئولیت این حمله را متوجه اسرائیل دانستند و آن را به شدت محکوم کردند.

رجب‌طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه هم در واکنش خود این حمله را به اسرائیل منتسب گفت و آن را تازه‌ترین نمونه از حمله‌های اسرائیل خواند که عاری‌ از بدیهی‌ترین ارزش‌های انسانی است.

ابراهیم رئیسی در پیامی حمله به بیمارستان را «‌جنایت جنگی» اسرائیل خواند و روز چهارشنبه را در ایران عزای عمومی اعلام کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد کسانی که مسئول حمله به بیمارستانی در غزه هستند، باید محاکمه شوند.

شارل میشل، رییس شورای اروپا، در واکنش به حمله منتسب به اسرائیل به بیمارستانی در غزه گفت که حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی با قوانین بین المللی مطابقت ندارد.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در واکنش‌ به گزارش‌ها درباره حمله مرگبار به بیمارستانی در غزه گفت: «اخباری که از غزه می‌آید ویرانگر، وحشتناک و غیرقابل قبول است.»

مصر هم در بیانیه‌ای حمله هوایی به بیمارستانی در غزه را به شدت محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست برای توقف خشونت، مداخله فوری کند

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که حمله هوایی اسرائیل به یکی از مدارس این سازمان که به عنوان پناهگاهی برای آوارگان عمل می‌کرد، دست‌کم شش کشته بر جای گذاشته است.

در همین حال حماس اعلام کرد ایمن نوفل ملقب به ابو احمد، از فرماندهان ارشد گردان‌های عزالدین قسام در حمله‌های اسرائیل به نوار غزه کشته شد.

رادیو حماس اعلام کرد در حمله‌های هوایی سه‌شنبه ۲۵ مهر اسرائیل به نوار غزه، فواد ابو بطیحان، رییس منصوب شده از سوی حماس برای گذرگاه‌ها و مرزها، همراه برخی بستگانش کشته شد.

ادامه درگیری‌ها میان حماس، اسرائیل و حزب‌الله

زاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل پیش‌بینی کرد در صورت گسترش دامنه‌ درگیری‌ها و پیوستن جمهوری اسلامی و حزب‌الله به مناقشه اسرائیل و حماس، آمریکا نیز در آن دخالت کند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل، سه هزار نفر در نوار غزه کشته و ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

هاآرتص نوشت سه نفر از اعضای خانواده اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در حملات اسرائیل به غزه جان باختند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت شبه‌نظامیان حماس تنها دو راه پیش رو دارند: تسلیم بی‌قید و شرط یا مرگ.

ریچارد هکت، سخنگوی بین‌المللی ارتش اسرائیل گفت مرحله بعدی عملیات نظامی این کشور علیه حماس ممکن است چیزی متفاوت از حمله زمینی قریب‌الوقوع به نوار غزه باشد.

او تاکید کرد اسرائیل خود را برای مراحل بعدی جنگ آماده کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد حمله‌های هوایی خود را به نوار غزه همچنان ادامه خواهد داد. بنا بر گزارش‌ها، در طول ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ مکان در نوار غزه از سوی اسرائیل هدف قرار گرفتند.

ارتش اسرائیل اضافه کرد به تلافی حمله‌های موشکی حزب‌الله، مواضع این گروه در خاک لبنان را هدف قرار داده است. رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند ارتش این کشور مانع ورود چهار شبه‌نظامی مسلح از خاک لبنان شده است.

بنا بر این گزارش، این چهار نفر قصد داشتند بمبی را در نزدیکی حصار مرزی اسرائیل جاسازی کنند.

اسرائیل اعلام کرد این شبه‌نظامیان را در یک حمله هوایی کشته است.

هلال احمر لبنان خبر داد در حمله هوایی ارتش اسرائیل به منطقه علما الشعب در جنوب لبنان، چهار نفر جان خود را از دست دادند.

در همین حال وزارت دفاع آمریکا با اعلام خبر آماده‌باش دو هزار نیرو اعلام کرد هنوز تصمیمی برای اعزام آن‌ها به منطقه گرفته نشده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.