رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه مصر: هیچ راهی به جز تاسیس دو کشور قادر به حل این بحران نیست
09.11.2023 - 18:03

تصاویری از فلسطینیان در حال فرار از شمال غزه

همانطور که قبلا گزارش دادیم، هزاران فلسطینی در تلاش برای فرار از حملات در شمال غزه به سمت جنوب در حرکت هستند.

اکثر آنها پیاده این مسیر را طی می کنند. این پنجمین روز متوالی است که اسرائیل اجازه داده تا غیرنظامیان تا از طریق جاده اصلی صلاح الدین به سمت جنوب بروند.

غزه

 

غزه

 

غزه

 

غزه

 

آمریکا وقفه در درگیری‌های غزه را «گامی در مسیر صحیح» می‌داند

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ‌سفید به خبرنگاران گفته تصمیم اسرائیل برای اجرای وقفه چهار ساعته در جنگ در شمال غزه از نظر ایالات متحده «اولین گام مهم» است.

وی گفت: «بدیهی است که ما می‌خواهیم آنها عملیات خود را تا زمانی که به آن نیاز است، ادامه دهند.»

کربی همچنین موضع آمریکا را تکرار کرد که اکنون زمان آتش‌بس نیست و گفت آتش‌بس به حماس کمک می‌کند «تا به آنچه در ۷ اکتبر انجام داد، مشروعیت بخشد».

کاخ‌سفید روز سه شنبه اعلام کرده بود که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، درخواست توقف‌های انسان‌دوستانه را روز دوشنبه در گفتگوی خود با بنیامین نتانیاهو طرح کرده بو

 

چکیده‌ای از سخنان امروز در کنفرانس کمک به غزه در پاریس

محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی (که نوار غزه در کنترل آن نیستد) در مذاکرات پاریس حاضر شده اما از طریف اسرائیل کسی به این نشست اعزام نشده

 

محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی (که نوار غزه در کنترل آن نیستد) در مذاکرات پاریس حاضر شده اما از طرف اسرائیل کسی به این نشست اعزام نشده اسمحمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی (که نوار غزه در کنترل آن نیستد) در مذاکرات پاریس حاضر شده اما از طرف اسرائیل کسی به این نشست اعزام نشده است

پیش از این بخشی از سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در نشستی که امروز در پاریس با هدف هماهنگی کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه بود را منتشر کردیم.

پس از وی برخی از حاضران در این نشست سخنرانی کرده‌اند که نکایت کلیدی اظهارات آنها را در زیر می‌خوانید:

  • فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (UNWRA) در این نشست گفت: «من هفته گذشته برای اولین بار از زمان شروع جنگ در غزه بودم. از یک مدرسه ساخته شده توسط سازمان ملل بازدید کردم که هزاران نفر را در خود پناه داده بود، بسیار دلخراش بود. بچه‌ها قبلا در این مدرسه آموزش می‌دیدند و امروز برای یک لقمه نان و یک جرعه آب التماس می‌کنند».
  • محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی که جدا از نوار غزه است (که حماس آن را اداره می کند) هم گفت: «فلسطینیان به حمایت بین‌المللی نیاز دارند، در غزه، در بیت‌المقدس و کرانه باختری ... ما باید به جنگ پایان دهیم، باید به اشغال غزه، به آوارگی مردم محلی پایان دهیم.»
  • همزمان موشه تترو، سخنگوی ارتش اسرائیل که در این کنفرانس حاضر نیست هم امروز به خبرنگاران گفت: «ما می‌دانیم که وضعیت زندگی مردم در نوار غزه وضعیت آسانی نیست ... اما می‌توانم بگویم که هیچ بحران انسانی در نوار غزه وجود ندارد. ما این جنگ را انتخاب نکردیم، حماس تصمیم گرفت که جنگ را آغاز کند».
  • سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر نیز «سکوت جهانی در قبال نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط اسرائیل» را در این نشست محکوم کرد و افزود: «کاری که دولت اسرائیل انجام می‌دهد بسیار فراتر از حق دفاع از خود است.»
 

سیاستمداران کشورهای مختلف برای گفتگو درباره کمک به غزه به فرانسه می‌روند

غزه

 

حدود ۸۰ کشور و سازمان بین‌المللی اواخر امروز در پاریس گرد هم می‌آیند تا راه‌های جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه را بررسی کنند.

دولت فرانسه میزبان این نشست است که محور آن تامین آب، سوخت و برق در غزه خواهد بود.

یکی از نکات این نشست این است که کشورهای شرکت کننده می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که کمک‌های ارسالی به دست حماس نیافتد.

هیات‌هایی از چند کشور عربی از جمله تشکیلات خودگردان فلسطین که بر کرانه باختری رود اردن حکومت می‌کند و مصر در این نشست حاضر خواهند بود.

برخی مسئولان اتحادیه اروپا و برخی از رهبران اروپایی نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

اسرائیل نمایند‌ه‌ای در این نشست نخواهد داشت و ایالات متحده فقط یک تیم سطح پایین را قرار است اعزام کند. مقامات فرانسوی گفته‌اند که اسرائیل در جریان برنامه‌های این نشست می‌باشد.

سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که برای تامین نیازهای مردم غزه و کرانه باختری به ۱.۲ میلیارد دلار نیاز است.

اسرائیل می‌گوید «دست کم ۱۳۰ تونل در نوار غزه را نابود کرده» است

ارتش اسرائیل ادعا می‌کند توانسته ۱۳۰ تونل حماس را در نوار غزه منهدم کند.

در اطلاعیه امروز ارتش اسرائیل که در کانال تلگرام آن منتشر شده آمده: «مهندسان تخریب‌چی ما در غزه توانسته‌اند تسلیحات دشمن را امحاء و خنثی کنند و همزمان با شناسایی تونل‌ها آنها را تخریب کنند».

در پستی دیگر ارتش اسرائیل مدعی شده در بیت حانون که در گوشه شمال شرقی نوار غزه است، تونلی که در مجاورت یک مدرسه احداث شده بود را «تخریب» کرده است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که شورشیان حوثی یمن یک پهپاد نظامی آمریکا را در منطقه ساقط کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی گفت که این هواپیمای بدون سرنشین از نوع «ام کیو ۹» در آبهای نزدیک ساحل یمن توسط نیروهای حوثی سرنگون شد.

سخنگوی نظامی حوثی‌ها این حمله را تایید کرد.

این درحالی است که با توجه به جنگ اسرائیل با حماس، آمریکا بیش از پیش نسبت به فعالیت گروه‌های تحت حمایت ایران در منطقه خاورمیانه هوشیار است.

یک ناو جنگی آمریکا ماه پیش موشک‌های کروز و پهپادهای شلیک شده توسط حوثی‌ها از یمن به سوی اسرائیل را رهگیری و منهدم کرد.

معاون رهبر گروه حزب‌الله لبنان، دیگر گروه تحت حمایت ایران، این هفته به بی‌بی‌سی گفت که کشته شدن غیرنظامیان غزه در حملات اسرائیل با خطر گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه همراه است.

شیخ نعیم قاسم گفت که «ممکن است تحولات خیلی جدی و خیلی خطرناکی در منطقه روی دهد که کسی قادر به مهار تبعات آن نخواهد بود.»

از طرف دیگر آمریکا گفته است که روز چهارشنبه حملاتی هوایی را علیه یک انبار تسلیحاتی در شرق سوریه که به گفته پنتاگون مورد استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود انجام داده است.

این دومین حمله آمریکا در شرق سوریه در هفته‌های اخیر علیه مواضع مرتبط با ایران است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.