رفتن به محتوای اصلی

هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش گرسنگی و قطع سیستم مخابرات غزه به دلیل نبود سوخت
18.11.2023 - 11:01

 

 

 

همه به جز تعدادی بیمار و پزشک بیمارستان شفا را ترک کردند

یک روزنامه‌نگار درون بیمارستان شفا که در تمام طول هفته گذشته با او در تماس بودم گفت که او حالا دیگر از این بیمارستان خارج شده است.

چند روز پیش او از تیراندازی شدید و بازجویی در بیمارستان، همزمان با جست‌وجوی نیروهای اسرائیلی خبر داده بود.

او گفت:

: ما دست‌هایمان را بالا بردیم و پرچم‌های سفید تکان دادیم. شب گذشته بسیار دشوار بود. صدای انفجار و تیراندازی‌ها وحشتناک بود. بولدوزرها، سوراخ‌های بسیار بزرگ در حیاط بیمارستان درست کردند و بعضی از ساختمان‌ها را با خاک یکسان کردند.

ما دست‌هایمان را بالا بردیم و پرچم‌های سفید تکان دادیم. شب گذشته بسیار دشوار بود. صدای انفجار و تیراندازی‌ها وحشتناک بود. بولدوزرها، سوراخ‌های بسیار بزرگ در حیاط بیمارستان درست کردند و بعضی از ساختمان‌ها را با خاک یکسان کردند.

 

دستکم ۵ فلسطینی در اردوگاه آوارگان نابلس کشته شدند

مقامات بهداشتی کرانه غربی از کشته شدن دست کم پنج فلسطینی در اردوگاه آوارگان در شهر نابلس خبر دادند. شاهدان گفتند که یک پهپاد اسرائیلی دفتر حزب حاکم فتح را هدف قرار داد.

هنوز هیچ اظهارنظری از سوی ارتش اسرائیل منتشر نشده است. از زمان آغاز درگیری در غزه، خشونت در کرانه غربی افزایش یافته است.

 

بمباران خان یونس در جنوب غزه

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا می‌گوید در بمباران شهر خان یونس در جنوب غزه حدود ۲۶ فلسطینی که بیشترشان کودک بودند، کشته شدند.

 

مهمترین تحولات ۲۴ ساعت گذشته

دافنه و ایلا الیکیم روز هفتم اکتبر توسط حماس ربوده و به غزه برده شده‌اند

 

دافنه و ایلا الیکیم روز هفتم اکتبر توسط حماس ربوده و به غزه برده شده‌اند. اقوام آنها روز جمعه در تظاهرات ۷۰ کیلومتری که قرار است مقابل دفتر کار بنیامین نتانیاهو خاتمه یابد شرکت کردنددافنه و ایلا الیکیم روز هفتم اکتبر توسط حماس ربوده و به غزه برده شده‌اند. اقوام آنها روز جمعه در تظاهرات ۷۰ کیلومتری که قرار است مقابل دفتر کار بنیامین نتانیاهو خاتمه یابد شرکت کردند

اگر از هم اکنون به پوشش زنده ما از جنگ اسرائیل - غزه پیوسته‌اید، اینها سرخط مهمترین تحولات طی ۲۴ ساعت گذشته بوده است:

  • اسرائیل با ورود روزانه دو تانکر سوخت به داخل نوار غزه موافقت کرده است. این تصمیم در پی آن گرفته شد که طی چند روز اخیر نهادهای امدادرسان چون سازمان ملل از «غیرممکن» شدن کمک رسانی به صدها هزار آواره فلسطینی به علت نبود سوخت گفته بودند. اگر چه اکنون اسرائیل با ورود روزانه دو تانکر - حدود ۱۴۰ هزار لیتر سوخت - موافقت کرده اما این نهادها می‌گویند این مقدار سوخت به مقدار مورد نیاز آنها نزدیک هم نیست. به ویژه این که با سردتر شدن هوا و توقف کاروان‌های انسان دوستانه طی ۳ روز گذشته، این آژانس‌ها از نیاز فوری و گسترده به اقلام ضروری خبر داده‌اند.
  • در همین حال عصر جمعه ارتش اسرائیل اعلام کرد از این پس هیچ محدودیتی برای ورود تعداد کامیون‌های امدادی به نوار غزه وجود نخواهد داشت. آژانس‌های امدادرسان به غزه پیش‌تر برآورد کرده بودند که برای رساندن حداقل اقلام ضروری به آوارگان غزه دست کم ۱۰۰ کامیون روزانه باید وارد این منطقه شود.
  • با ورود محدود سوخت به نوار غزه ارتباط تلفنی و اینترنت در این منطقه مجددا برقرار شده است هر چند دو شرکت مخابراتی اصلی در غزه گفته‌اند ادامه سرویس دهی آنها بستگی به ادامه سوخت‌رسانی به تاسیسات مرکزی‌شان دارد.
  • بحران بیمارستان شفا در شمال غزه روز جمعه هم همچنان در صدر اخبار بود. ارتش اسرائیل می‌گوید یک جسد دیگر متعلق به گروگان‌ها را در هنگام جستجو در نزدیکی بیمارستان شفا پیدا کرده‌اند.
  • روز جمعه تشریفات نظامی برای خاکسپاری نوآ مارسیانو - ۱۹ ساله - در اسرائیل برگزار شد. او که از سربازان ارتش اسرائیل معرفی شده یکی از حدود ۲۴۰ گروگانی بود که حماس در روز هفتم اکتبر و در جریان حمله خونین خود به اسرائیل به اسارت گرفته و با خود به غزه برده بود.
  • در همین حال، مقام‌های بهداشتی حماس در غزه می‌گویند به علت قطع برق و نبود سوخت‌رسانی ۲۴ نفر طی دو روز گذشته در بخش‌های اورژانس مراکز پزشکی غزه جان باخته‌اند. این مقام‌ها آمار کل کشته شدگان در غزه از زمان حملات اسرائیل را ۱۲ هزار نفر اعلام کرده‌اند.
  • بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اذعان کرده که تلاش نیروهای این کشور برای آسیب نرساندن به غیرنظامیان در غزه «موفق نبوده است». با این حال او حماس را مسئول کشته شدن غیرنظامیان دانشته و مجددا ادعا کرده که این گروه از مردم عادی به عنوان سپرانسانی استفاده می‌کند - ادعایی که حماس رد می‌کند.
  • یهود اولمرت، نخست‌وزیرپیشین اسرائیل،‌ در گفتگو با بی‌بی‌سی خواستار پیدا کردن راه حل سیاسی برای بحران غزه شده است و آقای نتانیاهو را برای «شکست اطلاعاتی» (روز هفتم اکتبر) که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی به دست حماس شد سرزنش کرده است.
  • در همین حال، اعضای خانواده‌های گروگان‌ها در کنار جمع بزرگی از مردم اسرائیل از روز جمعه یک راهپیمایی بزرگ که مسیر ۷۰ کیلومتری از تل آویو تا بیت المقدس و مقابل مقر نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو را شامل می‌شود را آغاز کرده‌اند و خواستار آزادی گروگان‌ها هستند.

تصاویری از مردم غزه که در پی به دست آوردن نان هستند

نان غذای اصلی مردم غزه است. اما کمبود سوخت به این معناست که نانوایی‌ها فعالیت‌شان متوقف شده است.

در اوایل این هفته، برنامه جهانی غذا سازمان ملل تعطیلی آخرین نانوایی غزه را که با مشارکت این نهاد کار می‌کرد، تایید کرد.

امروز این سازمان در مورد «احتمال قحطی فوری» در میان جمعیت دو میلیون نفری غزه هشدار داد.

در این تصاویر که از شهر خان یونس گرفته شده، جمعیتی نشان داده می‌شود که در اطراف یکی از معدود نانوایی‌هایی که هنوز در این منطقه فعال است، در پی تهیه نان هستند.

غزه

 

غزه

 

غزه

 

 

 

مقامات حماس می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان غزه از ۱۲هزار نفر گذشت

مقامات حماس می‌گویند که اکنون بیش از ۱۲هزار فلسطینی -از جمله پنج هزار کودک- در حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه از ۷ اکتبر کشته شده‌اند.

مرکز اطلاعات فلسطینی‌ها که بیانیه‌های حماس را منتشر می‌کند همچنین می‌گوید که بیش از ۳ هزار و ۵۷۰ نفر از جمله ۱۸۰۰ کودک هم گم شدند.

صدها تن از هواداران حماس در راهپیمایی در لبنان

وایر دیویس

بی‌بی‌سی ، جنوب لبنان

لبنان

 

برخی جوانان در این راهپیمایی کلاه‌های سیاهی که صورتشان را می‌پوشاند بر سر داشتند: برخی جوانان در این راهپیمایی کلاه‌های سیاهی که صورتشان را می‌پوشاند بر سر داشتند

تقریباً پانصدهزار فلسطینی یا فرزندان آوارگان فلسطینی در لبنان زندگی می‌کنند که عمدتاً در اردوگاه‌های آوارگان با امکانات کم و در شرایطی پر ازدحام در نقاطی در سراسر این کشور سکونت دارند. در ماه گذشته، آنها با خشم رو به افزایشی ناظر جنگ بین اسرائیل و حماس بوده‌اند که بخش اعظم غزه را ویران کرده است.

در سومین شهر بزرگ لبنان، صیدا، صدها تن از هواداران حماس امروز در میدان نجمه تجمع کردند و پرچم‌های سبز رنگ و متمایز خود را به اهتزاز درآوردند. برخی از آن‌ها چفیه‌های سنتی فلسطینی داشتند، در حالی که برخی از مردان جوان‌تر سرپوش‌های سیاه که صورتشان را می‌پوشاند، بر سر دارند.

همه سخنران‌ها اقدام نظامی اسرائیل در غزه را محکوم کردند و گفتند که اسرائیل و متحدان غربی آن مسئول افزایش تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در غزه خواهند بود.

نوجوانانی که لباس‌های نظامی به تن داشتند و تفنگ‌های پلاستیکی اسباب‌بازی حمل می‌کردند روی شانه‌های پدرانشان یا روی سقف خودروها نشسته بودند.

آنها نظاره‌گر این هستند که چطور رهبران حماس که در لبنان مستقر هستند، اسرائیل را متهم کردند که عمدا بحران انسانی در غزه را تشدید می‌کند و علاقه ای به گفتگوهای جدی برای آزادی حدود ۲۴۰ گروگانی که در غزه توسط حماس گرفته شدند، ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.