رفتن به محتوای اصلی

واشینگتن‌ پست: تداوم حملات گروه‌های نیابتی جمهوری‌اسلامی، ناخشنودی مقامات پنتاگون را برانگیخته است
20.11.2023 - 11:06

ژاپن در مورد کشتی توقیف‌شده با حوثی‌ها تماس می‌گیرد

 

در پی توقیف یک کشتی باری متعلق به یک تاجر اسرائیلی که توسط یک گروه کشتیرانی ژاپنی اداره می‌شود، سخنگوی وزارت خارجه ایران هرگونه نقش داشتن تهران در این زمینه را رد کرد.

هم‌زمان، وزیر خارجه ژاپن نیز اعلام کرد که این کشور «مستقیماً» درباره موضوع توقیف این کشتی با شورشیان حوثی در یمن تماس خواهد گرفت.

دولت ژاپن روز دوشنبه توقیف این کشتی را که از سوی شرکت ژاپنی «نیپون یوسن» اداره می‌شود و در راه هند بود، «قاطعانه» محکوم کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۹ آبان دخالت داشتن ایران در توقیف کشتی باربری «گلکسی لیدر» به شرکت بریتانیایی «رِی» متعلق به آبراهام رامی اونگار سرمایه‌دار اسرائیلی در دریای سرخ را رد کرد.

شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی روز یکشنبه ادعا کردند که این کشتی تجاری را به تلافی بمباران‌های اسرائیل در نوار غزه توقیف کرده‌اند.

 

شیعیان حوثی بخش عمده‌ای از یمن از جمله صنعا پایتخت کشور را طی سال‌ها جنگ داخلی با دولت قانونی یمن به کنترل خود درآورده‌اند.

ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری خود، مداخله احتمالی جمهوری اسلامی در توقیف این کشتی را «اتهام‌زنی‌ ناشی از شرایط بغرنج» اسرائیل در جنگ کنونی با حماس خواند و مدعی شد که گروه‌های مسلح ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی در منطقه «تحت امر ایران نیستند که از ایران دستور بگیرند.»

کمی قبل از آن، در بامداد دوشنبه یوکو کامیکاوا، وزیر خارجه ژاپن گفت: «ما در حال ارتباط با اسرائیل هستیم و علاوه بر نزدیک شدن مستقیم به حوثی‌ها، از عربستان سعودی، عمان، ایران و سایر کشورهای مربوطه می‌خواهیم که از حوثی‌ها بخواهند این قایق و خدمه آن به سرعت آزاد شوند.»

این کشتی دارای ۲۵ خدمه است، اما طبق گفته توکیو، هیچ شهروند ژاپنی در آن حضور ندارد.

 

به گفته مقامات اسرائیلی، خدمه کشتی شامل شهروندان کشورهای بلغارستان، فیلیپین، اوکراین و مکزیک هستند و هیچ اسرائیلی نیز در میان آنها نیست.

پیشتر اطلاعات شرکت‌های کشتی‌رانی بین‌المللی، از جمله «مرین ترفیک» نشان می‌داد کشتی یاد شده با پرچم کشور باهاما تردد می‌کرده است.

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرده که این کشتی‌ باری متعلق به اسرائیل نیست و از ترکیه عازم هند بوده و در آب‌های نزدیک یمن در دریای سرخ ربوده شده است.

وزارت دفاع اسرائیل در ادامه هشدار داده است که ربودن کشتی توسط حوثی‌ها یک موضوع جدی در سطح بین‌المللی است.

دفتر نخست‌وزيری و وزارت خارجه اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرده‌اند اگرچه کشتی باری یاد شده در اجاره یک شرکت اسرائیلی بوده، اما شهروندان اسرائیل در کشتی نیستند و این کشتی نیز ارتباطی با اسرائیل ندارد.

 

یحیی سریع، سخنگوی انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها، روز یکشنبه در کانال تلگرامی خود تهدید کرده بود که حوثی‌ها به هر کشتی متعلق به شرکت‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که توسط شرکت‌های اسرائیلی اداره می‌شوند یا با پرچم اسرائیل تردد می‌کنند، حمله خواهند کرد.

او از همه کشورها خواست شهروندان خود را که جزو خدمه چنین کشتی‌هایی هستند، فرابخوانند در غیر این صورت برای انصارالله «هدف مشروع» تلقی خواهند شد.

رهبر سیاسی حوثی‌ها نیز در روزهای گذشته گفته بود که نیروهای حوثی عملیات علیه «دشمن اسرائیلی» را گسترش خواهند داد.

گروه حوثی‌ها معروف به انصارالله که از گروه‌های نیابتی ایران در منطقه محسوب می‌شود، از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، در حمایت آشکار از این گروه افراطی فلسطینی در باریکه غزه، در تلاش برای پرتاب موشک و ارسال پهپاد تهاجمی به خاک و حریم هوایی اسرائیل بوده اما تاکنون ناکام مانده است.

 

ارتش عربستان سعودی، ناوهای آمریکایی و همچنین سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل، تاکنون موشک‌ها و پهپادهای انصارالله را رهگیری و منهدم کرده‌اند.

ارتش اسرائیل گفته است فعلا تمرکز این کشور بر جنگ در جبهه غزه علیه حماس است و در فرصت مناسب «واکنش لازم» را به حوثی‌ها نشان خواهد داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.