رفتن به محتوای اصلی

آیا دامنه درگیری‌ها به ایران هم کشیده می‌شود؟ پاسخ‌ حسین آرین، بابک تقوایی و حسین آقایی
03.02.2024 - 04:45

بمب‌افکن بی۱ آمریکا بدون توقف و با سوخت‌گیری هوایی در حملات شرکت کردند

 

ارتش آمریکا می‌گوید بمب افکن‌های بی۱ آن که در حملات روز جمعه مشارکت داشتند از خاک آمریکا برخاسته‌اند و در میانه راه در هوا سوختگیری کرده‌اند تا برای رسیدن به نقاط عملیاتی ناچار به فرود نشوند.

یک ژنرال ارتش این کشور هم ساعتی پیش به خبرنگاران گفته بود که این بمب‌افکن‌ها در حملات علیه مواضع نیروهای قدس سپاه و گروه های نیابتی آن در خاک سوریه و عراق مشارکت داشته اند و پروازی بدون توقف را از خاک آمریکا به سوی این اهداف انجام داده‌اند.

جزییات بیشتری از حمله هوایی بامداد شنبه آمریکا هنوز منتشر نشده اما انتظار می‌رود با آغاز سپیده دم در عراق و ایران تصاویر هوایی از نتیجه این حملات و آسیب‌های وارد شده به پایگاه های مورد حمله منتشر شود

    • مک‌کال، عضو مجلس نمایندگان آمریکا: حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا دیرهنگام بود

      مایکل مک‌کال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا در عراق و سوریه پس از یک هفته، واکنشی دیرهنگام بود و به دشمنان اجازه داد خود را آماده کنند.

      او افزود: دولت بایدن باید با حمله‌های تلافی‌جویانه مداوم، از خود قاطعیت نشان دهد و با اعمال تحریم‌های نفتی و سایر تحریم‌ها، منبع تامین مالی ترور را قطع کند.

    •  

      فرمانده سنتکام: نیروی قدس سپاه و گروه‌های وابسته به آن تهدیدی مستقیم علیه ثبات منطقه هستند

      مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، گفت نیروی قدس سپاه و شبه‌نظامیان وابسته به آن تهدیدی مستقیم علیه ثبات عراق و منطقه و امنیت آمریکایی‌ها هستند. آمریکا برای حفاظت از شهروندان خود و پاسخگو کردن عوامل تهدیدها، به انجام همه اقدام‌های لازم ادامه خواهد داد.

    •  

      سناتور کاتن: آمریکا باید رهبران ایران را که پشت حمله‌ها به نیروهایش هستند، هدف قرار دهد

      تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا در عراق و سوریه را کم رمق خواند و گفت دولت بایدن باید آمریکا باید رهبران جمهوری‌اسلامی را که امکان حمله‌ها به نیروهای آمریکایی را ایجاد می‌کنند، هدف قرار دهد.

      این سناتور جمهوری‌خواه گفت: هر چیزی غیر از این، استراتژی نیابتی جمهوری اسلامی را توجیه می‌کند. حمله‌های تلافی‌جویانه دولت بایدن با یک هفته تاخیر و پس از پیام دادن درباره اینکه قرار است این حمله‌ها چگونه انجام شوند، صورت گرفت. تنها حمله‌های ویرانگرتر علیه جمهوری اسلامی، آیت‌الله‌ها را خواهد ترساند.

      کاتن افزود: واکنش بی‌رمق دولت بایدن به حمله‌های ایران، فقط آیت‌الله‌ها را گستاخ‌تر کرده است. بایدن با افشای عمدی اینکه قرار است چه چیزی مورد حمله تلافی‌جویانه قرار گیرد، به فرماندهان جمهوری اسلامی امکان فرار داد.

    •  

      رییس مجلس نمایندگان آمریکا: سیاست بایدن در مماشات با ایران شکست خورده است

      مایک جانسون، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، با انتقاد از قاطعیت نداشتن دولت بایدن در واکنش تلافی‌جویانه به حمله علیه نیروهای آمریکا گفت وقتش رسیده که جو بایدن با این واقعیت از خواب بیدار شود که سیاستش در مماشات با ایران شکست خورده است. آمریکا برای پیشبرد صلح باید از خود اقتدار نشان دهد.

      رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: بایدن پیش از حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا در عراق و سوریه یک هفته صبر کرد و درباره ماهیت واکنش واشینگتن به همه دنیا، از جمله ایران پیام داد. این رویکرد توانایی آمریکا را در توقف موج حمله‌های ماه‌های اخیر تضعیف می‌کند.

    •  

      دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد در حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا در حومه دیرالزور در شرق سوریه ۱۸ شبه‌نظامی کشته و ۲۶ هدف منهدم شدند.

    •  

      پنتاگون: ۸۵ هدفی که در عراق و سوریه به آنها حمله شد در هفت تاسیسات مختلف قرار داشتند

      لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای گفت ۸۵ هدف سپاه و نیروهای نیابتی‌اش که آمریکا در عراق و سوریه به آنها حمله تلافی‌جویانه انجام داد در هفت تاسیسات مختلف قرار داشتند.

      او با تاکید بر اینکه این حمله‌ها آغاز واکنش آمریکا است، گفت جو بایدن دستور داده سپاه و نیروهای وابسته به آن به دلیل حمله‌هایشان به مواضع آمریکا و ائتلاف نظامی بین‌المللی ضد داعش پاسخگو شوند.

      آستین گفت: ایالات متحده در خاورمیانه به دنبال درگیری نیست، اما حمله به نیروهای خود را تحمل نمی‌کند. آمریکا برای دفاع از نیروها و منافع خود همه اقدام‌های لازم را انجام خواهد داد.

       

      سناتور تد باد: حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا احتمال بازدارندگی کمی دارند
    • تد باد، سناتور جمهوری‌خواه، گفت حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا علیه نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ضروری بودند، اما با توجه به اینکه با تاخیر و پس از ارسال پیام‌ به ایران صورت گرفتند، احتمال اینکه بتوانند در برابر حمله‌های ایران و نیروهای نیابتی‌اش اثر بازدارندگی داشته باشند، کم است.

    •  

      وال استریت ژورنال: قرار بوده اردن نیز در حمله آمریکا در عراق و سوریه شرکت داشته باشند

      وال استریت ژورنال گزارش داد قرار بوده هواپیماهای جنگنده اردن نیز در حمله آمریکا به مواضع سپاه و شبه‌نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه شرکت داشته باشند و برای اردن اهدافی مشخص شده تا به آنها حمله کند.

    •  

      سناتور جونی ارنست: جمهوری اسلامی باید بفهمد کشتن آمریکایی‌ها چه هزینه‌ای دارد

      جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه، با اشاره به آغاز حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا به مواضع سپاه و شبه‌نظامیان وابسته به آن گفت: سرانجام ایران باید هزینه کشتن آمریکایی‌ها را بفهمد.

    •  

      سخنگوی ارتش عراق حمله‌های هوایی آمریکا را نقض تمامیت سرزمینی این کشور دانست

      سخنگوی ارتش گفت حمله‌های هوایی آمریکا به منزله نقض تمامیت سرزمینی عراق و تضعیف تلاش‌های دولت این کشور است.

    •  

      جو بایدن: حمله‌ آمریکا به مواضع سپاه و گروه‌های وابسته‌اش در عراق و سوریه آغاز شد

      جو بایدن در بیانیه‌ای با اشاره به کشتن شدن سه نیروی آمریکا در حمله پهپادی اخیر شبه‌نظامیان وابسته به سپاه به پایگاه این کشور در اردن گفت واکنش نظامی ایالات‌متحده در عراق و سوریه آغاز شد و در هر زمان‌ و مکانی که واشینگتن تشخیص دهد، ادامه خواهد یافت.

      بایدن گفت جمعه ۱۳ بهمن به نیروهای نظامی ایالات‌متحده دستور داده تا به تاسیساتی که سپاه و شبه‌نظامیان وابسته‌اش در عراق و سوریه از آنها برای حمله به نیروهای آمریکا استفاده می‌کنند، حمله کنند.

      بایدن تاکید کرد: «آمریکا به دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ‌جای دیگری در جهان نیست. اما همه آنهایی که به دنبال آسیب زدن به ما هستند بدانند: اگر به هر آمریکایی آسیب بزنید، پاسخ خواهیم داد.»

       

      گزراش بی بی سی :

      آنچه تاکنون می‌دانیم...

      تصویر پایگاه برج ۲۲ از آسمان

       

      از حدود سه ساعت پیش که پوشش لحظه به لحظه آغاز حملات تلافی‌جویانه آمریکا به مواضع سپاه پاسداران و گروه‌های مورد حمایت آن در خاک سوریه و عراق را شروع کرده‌ایم، جزییات نسبتا مفصلی از ابعاد این حملات آمده که خلاصه ان را در زیر می‌توانید بخوانید:

      آمریکا در پاسخ به کشته شدن ۳ سرباز خود در حمله روز یکشنبه به پایگاه برج ۲۲ در مرز اردن با سوریه، بامداد شنبه به وقت دمشق و بغداد، حملات هوایی را علیه مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق و سوریه آغاز کرد. چندین جنگنده و بمب‌افکن آمریکایی از جمله بمب‌افکن‌های بی۱ این کشور در این حملات هوایی مشارکت داشتند. در مجموع ۷ منطقه - چهار نقطه در عراق و سه نقطه در سوریه - هدف این حملات بودند که ۸۵ نقطه در آنها طی حملات هوایی که ۳۰ دقیقه طول کشید با استفاده از ۱۲۵ مهمات هدایت شونده و دقیق هدف قرار گرفت. آن طور که ارتش امریکا می‌گوید این اهداف شامل مقرهای فرماندهی و کنترل علمیات، همچنین پایگاه‌های لجستیکی و عملیات پهپادی بوده‌اند. این حملات در پاسخ به حمله پهپادی روز ۲۸ ژانویه به پایگاه برج ۲۲ اردن بود که طی آن ۳ سرباز آمریکایی کشته و حدود ۴۰ نظامی دیگر مجروح شدند آمریکا ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن را مسئول این حمله خواند. گروه مقاومت اسلامی عراق اگر چه ابتدا مسئولیت این حمله را پذیرفت اما دو روز بعد از تعلیق همه اقدامات خود علیه نیروهای آمریکایی خبر داد و تلاش کرد تصریح کند که ایران نقشی در تصمیم‌گیری برای حمله به پایگاه برج ۲۲ را نداشته است. چندین مقام ایرانی هم اظهارات مشابهی کردند اما همزمان هشدار دادند که هرگونه حمله به خاک و نظامیان این کشور را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت. از زمان حمله ۲۸ ژانویه بارها جو بایدن و مقام‌های نظامی آمریکا از تصویب و قطعی شدن طرح حمله تلافی‌جویانه خود سخن گفته بودند هر چند جو بایدن تاکید کرده بود که به دنبال درگیری با ایران یا گسترش درگیری‌های نظامی در خاورمیانه نیست. آقای بایدن که روز جمعه به فرودگاه نظامی نزدیک واشنگتن رفته بود تا شخصا شاهد رسیدن تابوت‌های حاوی ۳ سرباز کشته شده به خاک آمریکا باشد، طی بیانیه‌ای تصریح کرد که این حملات «هشداری بوده به کسانی که به دنبال آسیب رساندن به نیروهای آمریکایی هستند. او گفت: «آنها باید بدانند که اگر به یک سرباز آمریکایی صدمه برسانند، ما پاسخ خواهیم داد». همزما جان کربی، سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخ سفید عصر جمعه گفت که از زمان حمله ۲۸ ژانویه به پایگاه برج ۲۲، هیچ ارتباط و مکالمه‌ای میان آمریکا و ایران صورت نگرفته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.