رفتن به محتوای اصلی

جایزه بین‌المللی سالانه زنان با شهامت برای فریبا بلوچ و بنفشه یعقوب+ویدئو
02.03.2024 - 03:55

فریبا بلوچ، کنشگر حقوق بشر از ایران، و بنفشه یعقوبی، وکیل مدافع حقوق بشر از افغانستان، از جمله ۱۲ زنی هستند که امسال از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان برندگان «جایزه سالانه بین‌المللی زنان با شهامت» انتخاب شده‌اند. 

این جایزه را آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و جیل بایدن بانوی اول آمریکا روز دوشنبه ۴ مارس طی مراسمی در کاخ سفید اعطا خواهند کرد.

فریبا بلوچ، فعال حقوق بشر ساکن لندن، اهل استان سیستان و بلوچستان ایران است. 

وزارت خارجه آمریکا گفت که خانم بلوچ در زمینه حقوق زنان و بحران حقوق بشر در این استان که در معرض «خشونت‌های رژیم، اعدام‌ها و تبعیض نظام‌مند بوده است» فعالیت می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در شرح حال او می‌نویسد که خانم بلوچ به دلیل فعالیت‌هایش از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله با تهدید جانی روبرو شده و پسر و برادرش در ایران بازداشت شده‌اند.

«با این حال خانم بلوچ بر این باور است که تنها را پیش رو مقاومت است و به کنشگری ادامه می‌دهد. خانم بلوچ همچنان به دفاع از حقوق زنان ایران ادامه می‌دهد و توجه دیگران را به تبعیض‌های رژیم ایران در زمینه جنسیت، قومیت و فرقه جلب می‌کند.»

بنفشه یعقوبی که دچار معلولیت بینایی است، سال‌ها به عنوان وکیل در دفاع از حقوق زنانی که با خشونت روبرو هستند کار کرده است.

وزارت خارجه آمریکا نوشت که خانم یعقوبی سازمان راهیاب را در سال ۲۰۰۸ به همراه همسرش تاسیس کرد تا به افراد دارای معلولیت نابینایی در افغانستان خدمات آموزشی و بازپروری ارائه کند. او همچنین به عنوان سرپرست کمیسیون حقوق بشر مستقل افغانستان در زمینه آموزش کودکان نابینا کار کرده است. 

خانم یعقوبی هم در تبعید زندگی می‌کند.

این جایزه از سال ۲۰۰۷ به بعد به پاس نشان دادن شجاعت، قوت قلب و رهبری استثنایی در دفاع از صلح، عدالت، حقوق بشر، برابری جنسیتی و توان بخشیدن به زنان و دختران اغلب با تحمل هزینه شخصی بالا و فداکاری اعطا شده است.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.