رفتن به محتوای اصلی

ترامپ : اگر انتخاب شوم « ظرف ۲۴ ساعت» جنگ روسیه - اوکرایین را تمام خواهم کرد
12.03.2024 - 03:29

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، می‌گوید که اگر دونالد ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، هزینه جنگ اوکراین علیه تهاجم روسیه را تامین نخواهد کرد.

نخست وزیر محافظه‌کار مجارستان بعد از دیداری با آقای ترامپ در فلوریدا گفت: «او یک پنی در جنگ اوکراین-روسیه خرج نخواهد کرد. برای همین جنگ تمام خواهد شد.»

رئیس جمهور سابق آمریکا قول داده است اگر انتخاب شود «ظرف ۲۴ ساعت» این جنگ را تمام خواهد کرد، اما جزئیاتی از طرح خود ارائه نکرده است.

آقای اوربان در انتخابات آمریکا به طور علنی از متحد دیرینه خود در برابر جو بایدن حمایت می‌کند.

او یکشنبه شب به کانال «ام۱ تی‌وی» مجارستان گفت: «معلوم است که اوکراین نمی‌تواند روی پای خود بایستد.»

اگر آمریکایی‌ها، در کنار اروپایی‌ها، پول و سلاح ندهند در آن صورت جنگ تمام است. و اگر آمریکایی‌ها پول ندهند، اروپایی‌ها به تنهایی نمی‌توانند هزینه این جنگ را تامین کنند. و آنوقت جنگ تمام است.»

او اضافه کرد که آقای ترامپ «طرح‌های دقیقی» برای چگونگی پایان جنگ روسیه و اوکراین دارد - اما جزئیاتی ارائه نکرد. بی‌بی‌سی از کارزار انتخاباتی آقای ترامپ خواسته است در این مورد اظهار نظر کند.

آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور باید لوایح بودجه که کنگر تصویب کرده را امضا کند. او در گذشته ابراز تردید کرده که آمریکا باید به تامین بودجه دفاعی اوکراین کمک کند.

آقای ترامپ روز جمعه در مجتمع ویلایی خود، مارالاگو، در فلوریدا با آقای اوربان دیدار کرد و او را ستود. او گفت: «کسی بهتر و باهوش‌تر، یا رهبری بهتر از ویکتور اوربان پیدا نمی‌شود.»

آقای اوربان در این سفر با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، دیدار نکرد. کاملا غیرعادی است که یک رهبر خارجی هنگام بازدید از یک کشور با همتای سابق خود دیدار کند بی‌آنکه با رهبر کنونی آن کشور تماس بگیرد.

از زمان تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، نخست وزیر مجارستان به دلیل حفظ روابط نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بارها با انتقاد شدید سایر رهبران اتحادیه اروپا مواجه شده است.

اوکراین کمبود شدید مهمات را تجربه می کند

منبع تصویر، REUTERS

توضیح تصویر، 

اوکراین کمبود شدید مهمات را تجربه می کند

مجارستان تحت رهبری آقای اوربان، برخلاف بسیاری از سایر کشورهای غربی از ارسال سلاح به همسایه خود، اوکراین، خودداری می‌کند و می‌گوید که کی‌یف قادر به پیروزی در برابر یک روسیه مجهز به سلاح اتمی نیست.

رهبران اتحادیه اروپا بیش از پیش نگرانند که انتخاب مجدد آقای ترامپ در آمریکا به معنی کاهش قابل توجه کمک نظامی و مالی آمریکا به اوکراین و همچنین پیمان نظامی ناتو باشد.

درحال حاضر یک لایحه ۹۵ میلیارد دلاری - شامل ۶۰ میلیارد دلار مساعدت نظامی برای اوکراین - به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا معطل مانده است.

جمهوری‌خواهان - با ترغیب علنی آقای ترامپ - می‌گویند اجازه نمی‌دهند این لایحه بدون اختصاص کمک بیشتر برای تامین امنیت مرزی آمریکا در مجلس نمایندگان تصویب شود.

آقای ترامپ ماه پیش در سخنانی در تجمع هوادارانش گفت کمک‌ها به اوکراین باید به صورت وام باشد، نه نامشروط.

او گفت: «می‌خواهند ۶۰ میلیارد دیگر به آنها بدهند. به این روش عمل کنید: این پول را قرض بدهید. اگر موفق شدند، آن را پس خواهند داد.»

نیروهای روسیه اخیرا موفقیت‌هایی در شرق اوکراین داشته‌اند، که همزمان با کمبود حاد مهمات در اوکراین اتفاق می‌افتد.

اوکراین در این نبرد وابستگی شدیدی به سلاح‌های ارائه شده از سوی آمریکا و سایر کشورهای غربی دارد. روسیه دارای ارتشی بسیار بزرگتر از اوکراین است و مهمات توپخانه‌ای فراوانی دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.