رفتن به محتوای اصلی

آماده‌باش ماموران سرکوبگر در پی جنجال تصویربرداری یک آخوند از زنی در قم+ ویدئو
12.03.2024 - 08:09

ایران‌اینترنشنال گزارش‌هایی دریافت کرده که نشان می‌دهد در پی واکنش شدید افکار عمومی به تصویربرداری پنهانی یک آخوند از یک زن و فرزند بیمارش در مرکزی درمانی در قم، دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و سیاسی با بالا دانستن احتمال بروز اعتراض‌های خیابانی، به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

بر اساس تصاویری که روز شنبه، ۱۹ اسفند، به دست ایرا‌ن‌اینترنشنال رسید، زن جوانی در روز ۱۶ اسفند با نوزاد بیمارش به کلینیک «قرآن و عترت» قم مراجعه می‌کند و چند دقیقه پس از ورود، روسری از سرش می‌افتد.

این زن بعد از اینکه متوجه تصویربرداری یک آخوند حاضر در درمانگاه از خودش می‌شود، از او می‌خواهد تصویرش را از روی تلفن همراه خود پاک کند، اما این روحانی از این کار امتناع می‌کند و به زن می‌گوید باید روسری‌اش را سر کند.

انتشار این فیلم، موج واکنش شهروندان ایرانی را به دنبال داشت و از جمله به راه افتادن کارزارهایی اینترنتی انجامید.

در حالی که ابتدا خبرهایی در مورد بازداشت این زن، بسته شدن مرکز درمانی و دستگیری کارکنان این مرکز با هدف پیدا کردن عوامل انتشار فیلم دوربین مداربسته منتشر شد، برخی از مقام‌های دولتی با تکذیب این اخبار، کوشیدند برخلاف رویه رایج با آرام کردن فضا به افکار عمومی اطمینان دهند که با زن معترض برخوردی صورت نخواهد گرفت.

حسن غریب، دادستان قم، ضمن رد گزارش‌ها در مورد پلمب درمانگاه و یا ابطال مجوز آن گفت هیچ‌گونه «اقدام محدود کننده‌ای» در این خصوص انجام نشده است. او افزود تحقیقات ادامه دارد ولی هنوز کسی دستگیر نشده است.

با این حال دادستان قم از تشکیل پرونده قضایی در این باره خبر داد و گفت دستور شناسایی عامل پخش فیلم صادر شده است.

 

در برخی از این اظهارنظرها، حتی رفتار آخوندی که اقدام به تصویربرداری کرده بود، مورد انتقاد قرار گرفت.

سکینه سادات پاد، دستیار ابراهیم رئیسی در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، در واکنش به این فیلم گفت:« شرایط آن مادر که نگران فرزندش است قابل درک است و شاید همین موضوع را قابل توجیه کند، اما چه شده که روحانی طلبه برای امر به معروف، فیلم می‌گیرد و … این موضوع نیازمند آسیب شناسی جدی است.»

او گفت:«این روحانی اگر می‌خواهد امر به معروف کند چرا عکس می‌گیرد؟»

دستیار ابراهیم رئیسی افزود:«باید با هم حرف بزنیم چون مردمی هستیم که نه یک روزه با حجاب و نه یک روزه بی‌حجاب شده‌ایم. با نوع مواجهه خود نباید خشونت ایجاد کنیم و باید در این باره بیشتر فکر کنیم.»

با وجود این، گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال حکایت از آن دارد که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، با در نظر گرفتن میزان حساسیت ایجادشده در پی انتشار این فیلم، بروز ناآرامی‌ها و شروع دور تازه‌ای از اعتراض‌های خیابانی را محتمل دانسته و نیروهای تحت امر خود را به حالت آماده‌باش درآورده‌اند.

 

گزارش‌های مردمی از داخل ایران نیز که به دست ایران‌اینترنشنال رسیده، حکایت از حضور گسترده‌تر نیروهای امنیتی و انتظامی در سطح شهرها دارد.

سال گذشته نیز پس از قتل حکومتی مهسا ژینا امینی و و اکنش‌ها به آن، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از احتمال بروز اعتراض‌های گسترده مردمی خبر داده و خود را برای جلوگیری از شکل‌گیری این اعتراض‌ها آماده کرده بودند.

حدودسه هفته پیش، گروه هکری «عدالت علی» در پی هک سرورهای قوه قضاییه جمهوری اسلامی، سندی از یک جلسه شورای امنیت کشور را با مهر «خیلی محرمانه» منتشر کرد که در پی کشته شدن مهسا ژینا امینی برگزار و در آن، دستورهایی برای انجام اقدامات پلیسی و امنیتی برای جلوگیری از بروز و گسترش اعتراضات صادر شده بود

بر اساس صورت‌جلسه‌ای که مهدی امیری اصفهانی، معاون سیاسی-امنیتی دادستان کل کشور برای علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال کرده است، در جلسه شورای امنیت کشور در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۱، شماری از مقام‌های انتظامی، امنیتی و قضایی عضو شورای امنیت کشور پیامدهای کشته شدن مهسا ژینا امینی را بررسی کرده و خواستار انجام اقداماتی برای پیشگیری از بروز اعتراضات شده‌ بودند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.