رفتن به محتوای اصلی

نابغه پیوند قلب کودکان مهاجرت کرد
17.03.2024 - 15:10

محمد مهدوی رییس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان رجایی تهران از مهاجرت مازیار غلامپور دهکی که او را از «نوابغ پیوند قلب کودکان» خوانده خبر و هشدار داد که دست‌کم ۶۳۸ کودک نیازمند جراحی قلب در صف عمل جراحی به دست او در مرکز قلب و عروق این بیمارستان بودند.

غلامپور دهکی فوق تخصص جراحی قلب و بنیان‌گذار و رییس بخش جراحی بیماری مادرزادی قلب بیمارستان رجایی بود و مهدوی در گفت‌وگو با وبسایت سازمان نظام پزشکی کشور گفت که این پزشک ۲۴ اسفند ماه ایران را ترک کرد.

رییس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان رجایی تهران افزود: «لیست انتظار بیماران مشترک بنده به عنوان کاردیولوژیست و دکتر غلامپور به عنوان جراح تیم (در روز دوشنبه چهاردهم اسفند ماه) ۶۳۸ کودک بود یعنی با مهاجرت رییس بخش جراحی بیماری مادرزادی قلب بیمارستان شهید رجایی معلوم نیست تکلیف این گروه از کودکان چه خواهد شد».

او افزود: «البته ما این مساله را به مقامات امنیتی و وزارت بهداشت اطلاع داده‌ایم اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.»

به گفته مهدوی تعداد جراحان قلب کودکان بسیار اندک است و اکنون با «مهاجرت دکتر غلامپور به خودی خود فاجعه بسیار بزرگی ایجاد خواهد کرد.»

رییس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان رجایی هشدار داد: «اگر قرار باشد جراح حاذقی همچون دکتر غلامپور فارغ‌التحصیلی در سه کشور فرانسه، انگلیس و آمریکا دوره‌های تخصصی، نفر اول جراحی قلب کشور و رتبه برتر برد در این حوزه را از دست بدهیم باید منتظر فاجعه ملی بمانیم.»

به گزارش سازمان نظام پزشکی، در تهران تعداد جراحان قلب اطفال به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد و تعداد پزشکانی که صرفا جراحی پیچیده و نوزادان را انجام می‌دهند کمتر از پنج نفر است.

علاوه بر این، مطابق اعلام رییس بخش جراحی بیماری مادرزادی قلب در بیمارستان شهید رجایی، لیست کودکان در انتظار جراحی قلب تا سال ۱۴۰۵ پر شده است.

خبر مهاجرت این پزشک فوق تخصص در شرایطی منتشر شده که در آذرماه، محمد رئیس‌زاده رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، هشدار داد: «مسئولان با نظارت میدانی در بیمارستان‌ها، می‌توانند متوجه این واقعیت شوند که چرا با کمبود جراح قلب کودکان مواجه شده‌ایم.»

در سال‌های اخیر آمار مهاجرت پزشکان و کادر درمان از ایران افزایش یافته است.

در مهرماه امسال، روزنامه هم‌میهن در گزارشی به موج جدید مهاجرت پزشکان از ایران پرداخت و نوشت که بعد از هشدارهای پی‌درپی درباره ترک ایران از سوی پرستاران، ماماها‌، داروسازان و پزشکان متخصص، مهاجرت‌ها به استادان دانشگاه و مدیران این حوزه در سطوح مختلف رسیده است.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه چهارم مهر منتشر شد، مدیرکل سلامت وزارت بهداشت، مدیر گروه اپیدمیولوژی‌، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی و مدیر مرکز تحقیق اعتیاد در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی در میان مهاجران جدید هستند.

مهاجرت جوانان و دانشجویان از ایران به یک پدیده فراگیر تبدیل شده است.

بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی موسسه استاسیس، حدود ۷۶ درصد از مردم ایران معتقدند که جوانان در ایران برای خودشان آینده موفقیت‌آمیزی نمی‌بینند و این رقم در میان کسانی که در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ قرار دارند ۸۲ درصد است.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۸ درصد ایرانی‌ها و ۷۷ درصد از پاسخ‌دهندگان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، با این عبارت موافق‌اند که جوانان ایرانی ترجیح می‌دهند به جای کشورشان، مهاجرت کنند و در خارج از ایران زندگی کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران‌اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.