رفتن به محتوای اصلی

هم‌زمان با اقدام آمریکا در شورای امنیت، اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس پایدار در غزه شد
22.03.2024 - 03:56

در حالی که قرار است پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس فوری در غزه روز جمعه، سوم فروردین، در شورای امنیت به رای گذاشته شود، رهبران اتحادیه اروپا نیز روز پنج‌شنبه به اتفاق آرا خواستار «وقفه فوری بشردوستانه منجر به آتش‌بس پایدار» در غزه شدند.

از زمان آغاز جنگ غزه، این اولین بار است که رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا توانستند بر اختلافات خود غلبه کنند و به‌طور دسته‌جمعی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شوند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، پس از نشست سران اتحادیه اروپا گفت: «فکر می‌کنم یکپارچگی پیام امشب به شدت احساس شد. اسرائیل حق دارد هر کاری که ممکن است انجام دهد تا هفتم اکتبر دیگر تکرار نشود، اما همچنین وظیفه دارد هر کاری که ممکن است برای حفاظت از جان غیرنظامیان انجام دهد.»

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ماه قبل نیز خواستار آتش‌بس شده بودند اما مخالفت مجارستان مانع از آن شد که بیانیه‌ای در این زمینه صادر شود.

توافق سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از آن حاصل شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور روز جمعه قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد که در آن بر «آتش‌بس فوری و آزادی گروگان‌ها» تاکید شده است.

آمریکا پیش از این سه بار قطعنامه‌های شورای امنیت درباره آتش‌بس در غزه را وتو کرده بود و ارائه این پیش‌نویس، تغییری قابل توجه در موضع واشینگتن محسوب می‌شود.

نیت ایوانز، سخنگوی هیات نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل، روز پنجشنبه گفت آمریکا در پی رایزنی‌های فشرده با ۱۵ عضو شورای امنیت، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده است که که قرار است جمعه به شورای امنیت ارائه شود.

این قطعنامه بر آتش‌بس فوری، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر به غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی که اسیر حماس هستند، متمرکز است.

همچون آمریکا که به صراحت با حمله زمینی اسرائیل به رفح مخالفت کرده است، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز روز پنج‌شنبه از اسرائیل خواستند که تهاجم برنامه‌ریزی شده خود به شهر رفح در جنوب غزه را عملی نکند. تخمین زده می‌شود بیش از یک میلیون فلسطینی در رفح پناه گرفته باشند.

فون در لاین با اشاره به قصد نتانیاهو برای انجام عملیات زمینی در رفح گفت: «ما می‌توانیم تصور کنیم که اگر چنین عملیاتی انجام شود، چه عواقبی خواهد داشت.»

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه خود تاکید کرده‌اند که از وضعیت انسانی در غزه «متحیر و عمیقا نگران» هستند.

آنها همچنین خواستار ارسال کمک‌های سریع و بیشتر به غزه شدند.

فون در لاین هشدار داد: «غزه در آستانه قحطی و یک وضعیت فاجعه‌بار انسانی است.»

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه روز پنج‌شنبه خود همچنین خواستار آزادی هرچه سریع‌تر گروگان‌های باقی‌مانده در دست حماس شدند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران‌اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.