رفتن به محتوای اصلی

قطع ۴ هزار درخت در جنگل هیرکانی برای ساخت پارکینگ
24.03.2024 - 01:14

بیش از چهار هزار اصله درخت به بهانه ایجاد پارکینگ برای یک پروژه گردشگری در جنگل‌های هیرکانی نور قطع شده است. محمد محمدی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان نور، با تایید این خبر گفت از میان درختان قطع‌شده، بیشتر گونه‌ها از نوع جنگلی شامل ممرز و توسکاست.

خبرگزاری مهر روز چهارم فروردین در گزارشی نوشت ماجرای قطع درختان جنگلی در قلب هیرکانی از روزهای پایانی سال گذشته و به بهانه ایجاد پارکینگ برای یک پروژه گردشگری آغاز شده است.

بنابر این گزارش، در قالب این پروژه گردشگری درختان عرصه‌ای به وسعت حدود یک هکتار در قلب جنگل در شهرستان نور قطع شده است.

به گفته منابع محلی، این حرکت با چراغ سبز متولیان امر صورت گرفته و طی آن اقدام به تخریب و تسطیح مسیر سیم‌کشی و تیر برق‌های فشار قوی شده و عرصه جنگلی در مساحتی به طول ۵۰۰ متر و عرض ۴۰ متر شخم و شیار و تخریب شده است.

به گفته این منابع آگاه، در این عملیات حدود چهار هزار اصله درخت و نهال هیرکانی دفن شده و به صورت کامل از بین رفته‌اند و دهانه آبریز به دلیل خاکبرداری و تسطیح مسدود شده است.

محمدی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی، نور با بیان اینکه گزارش قطع درختان به مسوولان منابع طبیعی شهرستان و استان اعلام شده، گفت آنان در پاسخ اعلام کرده بودند که این مساله هماهنگ شده است.

 

 

محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود گزارش تخریب و قطع درختان به مدیرکل منابع طبیعی اعلام شد و او در پاسخ گفته موردی ندارد.

به گفته محمدی، پیش‌بینی‌ها حاکی است که میزان تخریب و قطع درختان بیش از چهار هزار اصله باشد.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز شنبه در گزارشی نوشت قطع درختان در جنگل الیمالات شهرستان نور در بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاده و پس از انتشار خبر آن در شبکه‌های اجتماعی، دستور توقف آن صادر شد.

به نوشته ایرنا، در آخرین روزهای بهمن ۱۴۰۲ دو دستگاه لودر و بولدوزر متعلق به پیمانکار یک طرح گردشگری اقدام به تخریب و تسطیح مسیر سیم‌کشی و تیر برق‌های فشار قوی کرده و حدود چهار هزار اصله درخت و نهال هیرکانی از بیخ و بن پاکتراشی و دفن شده و کامل از بین رفته است.

زینب رحیمی، خبرنگار محیط زیست در شبکه اجتماعی ایکس به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «جنگل زاگرس را شخم می‌زنند جنگل هیرکانی را پارکینگ می‌کنند. این کل عملکرد سازمان منابع طبیعی است. اگر هیچ کاری نکنند شاید تخریب کمتر باشد.»

زهرا کشوری، دیگر خبرنگار محیط‌زیست هم با بیان اینکه جنگل‌های شمال تا کجا باید قربانی گردشگری بی‌ضابطه بشوند، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «چقدر گردشگر وارد شمال شود دست از سر جنگل برمی‌دارید؟ خسارت سیل چقدر بشود جنگل نجات پیدا می‌کند؟ اصلا چیزی به اسم آمایش سرزمین وجود دارد؟»

این نخستین‌بار نیست که جنگل‌های هیرکانی دچار تخریب می‌شوند.

بنابر اعلام منابع طبیعی استان مازندران، سال گذشته چندین فقره قطع درخت در حوزه‌های تحت پوشش اعلام شد. جنگل‌های هیرکانی در سال‌های گذشته چندین بار هم دچار آتش‌سوزی شدند.

در آذرماه ۱۴۰۲ حدود پنج هکتار از جنگل‌های بالادست لفور در منطقه سوادکوه شمالی دچار آتش‌سوزی شد.

یک سال پیش از آن در آذرماه ۱۴۰۱، پنج روز پس از آغاز حریق در جنگل‌های هیرکانی، مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان از نابودی ۴۰ هکتار جنگل در این آتش‌سوزی خبر داد.

جنگل‌های هیرکانی ایران با قدمت ۴۰ میلیون سال، از با ارزش‌ترین جنگل‌های دنیاست. هیرکانی تیرماه ۱۳۹۸ به‌ عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

جنگل‌های شمال ایران دارای ۹۰ گونه درختی، ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته‌ای است. مساحت این عرصه‌ها حدود یک درصد جنگل‌های اروپاست ولی تعداد گونه‌های آن ۱۶ درصد گونه‌های موجود در کل قاره اروپا است.

مسعود مولانا، عضو شورای هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی ایران، تیرماه ۱۳۹۸ در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته بود که سالانه حداقل ۲۵ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی از بین می‌رود.

او همان زمان از کاهش ۵۰ درصدی حجم جنگل‌های هیرکانی شمال ایران از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی خبر داده و و گفته بود در چهل سال گذشته از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مساحت جنگل‌های شمال کشور تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده که ۹۰ درصد آن نیز از حالت پایدار خارج شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.