رفتن به محتوای اصلی

حوثی‌ها با موشک‌های بالستیک به یک کشتی چینی در دریای سرخ حمله کردند
24.03.2024 - 06:02

ارتش آمریکا اعلام کرد حوثی‌های مورد حمایت ایران پنج موشک بالستیک ضد کشتی به طرف کشتی هووانگ پو، با پرچم پاناما و متعلق به چین، در دریای سرخ شلیک کردند که موشک پنجم به این کشتی آسیب زد. حوثی‌ها قبلا اعلام کرده بودند به کشتی‌های چینی حمله نخواهند کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، اعلام کرد حوثی‌های مورد حمایت ایران بامداد شنبه چهارم فروردین به وقت صنعا چهار موشک بالستیک ضدکشتی به نزدیکی کشتی هووانگ پو در دریای سرخ شلیک کردند. عصر شنبه به وقت صنعا نیز، حوثی‌ها پنجمین موشک بالستیک ضدکشتی را به سمت هووانگ پو شلیک کردند که پس از آن عرشه این کشتی به مدت نیم‌ساعت دچار آتش‌سوزی شد و خسارت جزیی به بار آمد.

ارتش آمریکا با اشاره به اینکه در این حمله آسیب جانی گزارش نشد، گفت حمله حوثی‌ها به کشتی هووانگ پو در حالی صورت می‌گیرد که این گروه قبلا اعلام کرده بود به کشتی‌های چینی حمله نخواهد کرد.

سنتکام همچنین اعلام کرد بامداد شنبه به وقت صنعا، ناوشکن یو‌اس‌اس کارنی و نیروهای آمریکا شش پهپاد حوثی‌ها را بر فراز دریای سرخ هدف قرار دادند. پنچ فروند از این پهپادها سرنگون شد و یک پهپاد دیگر به سمت مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن بازگشت.

خبرگزاری بلومبرگ، پنج‌شنبه دوم فروردین به نقل از منابع نزدیک به شبه‌نظامیان حوثی‌ تحت حمایت جمهوری اسلامی گزارش داد که این گروه به چین و روسیه گفته‌ است که کشتی‌هایشان می‌توانند بدون آنکه مورد حمله قرار گیرند از دریای سرخ و خلیج عدن عبور کنند.

به گفته این منابع، دیپلمات‌های چین و روسیه در گفتگو با محمد عبدالسلام، از چهره‌های ارشد سیاسی حوثی‌ها، در عمان به توافق رسیدند که کشتی‌های این کشورها مورد حمله قرار نگیرد.

این منابع به خبرگزاری بلومبرگ گفتند که چین و روسیه در مقابل، ممکن است در نهادهایی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد از حوثی‌ها حمایت کنند و از جمله قطعنامه‌های احتمالی شورای امنیت علیه حوثی‌ها را وتو کنند.

حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی از اواسط نوامبر حمله به کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن را آغاز کردند.

حوثی‌ها می‌گویند که این حمله‌ها را به‌‍دلیل حمله اسرائیل به غزه انجام می‌دهند و صرفا کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، آمریکا و بریتانیا را هدف قرار می‌دهند.

با این حال، کشتی‌های دیگری که به این سه کشور تعلق نداشته‌اند، مورد حمله شبه‌نظامیان حوثی قرار گرفته‌اند.

از زمان شروع حملات، بیشتر شرکت‌های کشتی‌رانی غربی، عبور کشتی‌های خود از مسیر دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و کانال سوئز را متوقف کرده‌اند و در عوض مسیری دورتر و البته پرهزینه‌تر را انتخاب کرده‌اند که از جنوب قاره آفریقا می‌گذرد.

چین و روسیه هر دو شرکای عمده دیپلماتیک و اقتصادی جمهوری اسلامی، اصلی‌ترین حامی شبه‌نظامیان حوثی، هستند. بیشتر صادرات نفت ایران به چین می‌رود و جمهوری اسلامی، به گفته آمریکا و اتحادیه اروپا، هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تسلیحات را برای جنگ در اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران‌اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.