رفتن به محتوای اصلی

کشته شدن ۱۳۷ نفر و عزای عمومی در روسیه
24.03.2024 - 18:37

پس از کشته شدن دست‌کم ۱۳۷ نفر در حمله به یک سالن کنسرت در حومه مسکو در شامگاه جمعه (۲۲ مارس/۳ فروردین)، امروز در روسیه عزای عمومی اعلام شده است.

به همین مناسبت پرچم ها به حالت نیمه افراشته درآمده، برگزاری ‌بسیاری از برنامه‌ها و رویدادها لغو شده و کانال‌های تلویزیونی برنامه‌های عادی خود را تغییر داده‌اند.

بیش از ۱۴۰ نفر هم در پی حمله افراد مسلح به سالن کنسرت شهر کروکوس مجروح شده‌اند که حال بعضی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

روز گذشته «اعماق»، رسانه داعش تصویری از چهار مرد نقابدار منتشر کرد و مدعی شد که در این حمله دست داشته‌اند.

روسیه هنوز درباره این ادعای داعش اظهارنظری نکرده است.

داعش بعدا ویدیویی از این حمله منتشر کرد. در این ویدیو که توسط بی‌بی‌سی تایید شده یک فرد مسلح نشان داده می‌شود که به سمت چند نفر تیراندازی می‌کند. بی‌بی‌سی گفته است که این ویدیو را پخش نخواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته در اولین واکنش نسبت به این حمله در نطقی تلویزیونی گفت که هر چهار مرد مسلحی را که در این حمله دست داشتند، دستگیر شده‌اند.

آقای پوتین همچنین این حمله را به عنوان یک اقدام «تروریستی وحشیانه» محکوم کرد و ادعاهای قبلی سرویس‌های امنیتی روسیه مبنی بر تلاش مهاجمان برای فرار به اوکراین را تکرار کرد.

اما در مقابل اوکراین ادعاها در مورد دخیل بودن در این حمله را «بی اساس» خوانده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم پوتین را متهم کرد که به دنبال «مقصر جلوه دادن» اوکراین برای این حمله است.

آقای زلنسکی در سخنرانی شب گذشته خود گفت: «این پوتین بی‌ارزش، به جای این که برای مردم کشورش صحبت کند، یک روز سکوت کرد و به این فکر کرد که چگونه این موضوع را به اوکراین ربط دهد.»

بخش وریفای (راستی آزمایی) بی‌بی‌سی توانسته است جزئیات دو نفر از مهاجمان ادعایی را که در ویدیوی داعش و همچنین عکسی که در «اعماق» منتشر شده با ویدیوهای مظنونان دستگیر شده که در کانال های تلگرامی طرفداران کرملین منتشر شده، مطابقت دهد.

حمله به سالن کنسرت

 

واکنش‌ها به این حمله

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان امروز در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین حمله به سالن کنسرت را محکوم کرد.

رسانه‌های روسی از جمله کانال‌های تلگرامی متعلق به سرویس‌های امنیتی روسیه مدعی شده‌اند که چهار مهاجم مظنون دستگیر شده، «تاجیک» هستند. اما تاجیکستان ادعاها در مورد دخالت در این حمله را رد کرده است.

مقامات روسیه تنها گفته‌اند که این چهار نفر اتباع خارجی هستند.

شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است که به روسیه در مورد حمله احتمالی داعش به «گردهمایی‌های بزرگ» از جمله کنسرت‌ها در اوایل ماه جاری در مسکو هشدار داده است. اما گفته شده است که روسیه در آن زمان آن را به عنوان «پروپاگاندا» و تلاش واشنگتن برای مداخله در انتخابات اخیر روسیه رد کرد.

روز گذشته کاخ سفید اعلام کرد که این حمله «فجیع» را محکوم می‌کند و داعش را «دشمن مشترک تروریستی خواند که باید در همه جا شکست داده شود.»

پیش از آن هم جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پستی را در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشت و گفت «حمله شنیع حمعه شب در حومه مسکو را به شدیدترین لحن محکوم می‌کند». او افزود : «تروریسم دوباره مردم بی‌دفاع را هدف قرار داده است. جامعه بین‌المللی باید محکم در برابر بلای تروریسم متحد بماند.»

فرح دخل‌الله، سخنگوی ناتو نیز این حمله را در پستی در شبکه اجتماعی ایکس محکوم کرد و گفت: «ما به صراحت حملاتی را که شرکت‌کنندگان در کنسرت در مسکو را هدف قرار داد محکوم می‌کنیم. هیچ چیز نمی‌تواند چنین جنایات فجیعی را توجیه کند..»

دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان هم در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که کشورش «به شدت این حمله وحشیانه را محکوم می‌کند» و امیدوار است «این تراژدی وحشتناک بهانه‌ای برای کسی برای تشدید خشونت و تجاوز نشود.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هم که به مصر سفر کرده طی سخنانی در گذرگاه مرزی رفح گفت که داعش یک تهدید بسیار جدی برای همه ماست.

او گفت: «ما قاطعانه این حمله را که در مسکو رخ داد، محکوم می‌کنیم و آن را کاملا غیرقابل تحمل می‌دانیم.»

آقای گوترش افزود: «ما همه کشورها را تشویق می‌کنیم که با یکدیگر همکاری کنند تا مطمئن شویم که داعش توانایی حمله مجدد به هیچ جای دیگر جهان را نخواهد داشت.»

حمله به سالن کنسرت

 

حمله چگونه اتفاق افتاد؟

در روز جمعه ۲۲ مارس حدود ساعت ۸ شب به وقت محلی گزارش‌ها از یک حمله جدی در داخل سالن کنسرت شهر کروکوس در حومه مسکو خبر داد.

بیش از ۶۲۰۰ نفر در زمان این حمله برای شرکت در کنسرت گروه راک «پیک نیک» در این محل بودند، که تیراندازی در ساختمان شروع شد.

براساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جمعیتی از مردم در حالی که فریاد می‌زنند وحشت زده در حال فرار از محل هستند. عده‌ای هم به هنگام تیراندازی خود را در پشت صندلی‌ها در داخل سالن کنسرت پنهان کردند.

بیرون سالن، دودی عظیم آسمان را پر کرده بود. بعدا معلوم شد که یک آتش سوزی سقف و نمای سالن را فراگرفته است. خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، گزارش داد که حدود یک سوم ساختمان به آتش کشیده شده است.

گزارش‌های دیگر از وقوع انفجا‌رهایی خبر می‌داد. شدت انفجارها به حدی بود که شیشه‌های دو طبقه بالای این ساختمان را شکست.

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که مهاجمان از مایع قابل اشتعال برای آتش زدن بخش‌هایی از سالن کنسرت استفاده کردند و مرگ قربانیان ناشی از جراحات گلوله و مسمومیت با مواد محترقه بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی‌بی‌سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.